برنای لرستان معرفی می کند/با پیشکسوتان ورزش لرستان :

استاد پرویز صیفوریان مردی برای تمام فصول ورزش بروجرد

۱۳۹۵/۰۴/۲۲ - ۱۱:۱۷:۰۰
کد خبر: ۴۳۰۱۰۰
استاد پرویز صیفوریان مردی برای تمام فصول ورزش بروجرد
استاد پرویز صیفوریان به واقع شناسنامه ورزش بروجرد به حساب می آید. این چهره مورد احترام جامعه ورزشی کشور در طول دوران ورزش خود خدمات زیادی به ورزش بروجرد، لرستان و کشور نموده است.

خبرگزاری برنا لرستان-سرویس ورزشی:استاد پرویز صیفوریان به واقع شناسنامه ورزش بروجرد به حساب می آید. این چهره مورد احترام جامعه ورزشی کشور در طول دوران ورزش خود خدمات زیادی به ورزش بروجرد، لرستان و کشور نموده است.

گفتگو با استاد صیفوریان به یک جلسه ختم نخواهد شد. دنیایی از تجربه و خاطرات ورزشی را هنوز هم نگفته در سینه دارد:

لطفا خودتان را در یک جمله معرفی کنید!

پرویز صیفوریان هستم متولد سال 1330 شهرستان بروجرد خیابان صفا کوچه سه آسیابه

چگونه شد که به ورزش روی آوردید؟

 از 14سالگی توسط مرحوم استاد کاروان برای شرکت در مسابقات دو سرعت معرفی شدم و در همان سال (1344) در ماده 100 و200 متر بدون مربی و بدون اینکه از قبل تمرینی داشته باشم درشهرستان بروجرد  و استان لرستان به مقام اول دست یافتم . سال 1345 در بین 250 ورزشکار خانم و آقا که برای برگزاری مسابقات آموزشگاه های کشور به شهر تبریز اعزام شده بودیم ، کم سن وسال ترین ورزشکار آن  مسابقات بودم با این وجود در ماده 100متر سرعت مقام  اول (مدال طلا ) و در ماده 200متر مقام سوم را از آن خود کردم .

پس از آن در استان مورد توجه اساتید این رشته مرحوم  استاد کاروان ، زنده یاد محمد کریمی و استاد اردکانی واقع شدم و تا پایان تحصیلات متوسطه حدود 15 مدال رنگین را در مسابقات  آموزشگاه های کشور کسب کردم ، سال 1350دیپلم خود را در دبیرستان نصیرالدین  طوسی گرفتم  بعد از آن در مسابقات جوانان کشور 9 مدال مختلف به دست آوردم  . در 17 سالگی در دو سرعت عضو تیم بزرگسالان استان بودم و در سن 18 سالگی به اردوی تیم ملی دعوت شدم . علی رغم اینکه از لحاظ تحصیلی در وضعیت بسیار خوبی بودم بنا به تشویق شادروان کاروان در آزمون ورودی مدرسه عالی ورزش شرکت کرده و شروع به تحصیل کردم .

از خاطرات آنزمان موردی در ذهن دارید برای مان تعریف کنید؟

خاطره ای یادم افتاد که گفتنش خالی از لطف نیست : برای شرکت در مسابقات جوانان  کفش میخی لازم داشتم به همین منظور خدمت ..............رفتم یک جفت کفش به من داد و گفت  اگر در این مسابقات مدال برنز را گرفتی کفش ها مال خودت و جالب اینکه در آن دوره مسابقات بنده 3 مدال طلا و یک مدال نقره به دست آوردم البته ایشان هم به قول خود وفا کرد و کفش ها را به من داد .

تخصص شما در چه رشته ای بود ؟

در سال 52 به اتفاق آقایان : هوشنگ ارشدی ، احمد گودرزی ، ولی الله صالح نیا و  غلامرضا فهیمی به اردوی تیم ملی برای  شرکت در مسابقات بازی های آسیایی که در تهران برگزار شد دعوت شدم . در سال 55 مدرک کارشناسی ام  را گرفتم  و پس از آن عنوان معلم ورزش در شهرستان های الیگودرز ، دورود و بروجرد مشغول به کار شدم . بنده در فاصله سال های 48 تا 56 در ماده 200 متر سرعت بلا استثناء قهرمان کشور  بودم . بهترین رکوردم2/22 بود البته در پیست خاکی  ناهموار با وضعیت نامناسب . در سال 63  بنابه پیشنهاد آقای حسین فهیمی به سمت مربی دو و میدانی شهرستان بروجرد منصوب شدم و به دلیل علاقه وافری که به این رشته ورزشی داشتم در کلاس های متعدد آموزشی شرکت می کردم . شرکت در این کلاس ها و مطالعه در کنار هم سبب شد تا در آن زمان بتوانیم قهرمانان بسیار زیادی را از جمله آقایان : علی تیغی ، علی عندلیبی ، بهروز اتونی ، بهزاد معظمی نژاد  ، محمود معظمی ، محمد عندلیبی و غلامرضا گودرزی در دو سرعت و آقایان : کیهان حیدری ، حسین خراطی ، مهدی روحی ، رضا ابوالفتحی ، امید خانی روزبهانی ، علی حشیری ، اصغر نصرالهی و مهدی صیفوریان را در دوهای بامانع به تیم ملی معرفی کنیم .

 

 

چگونه شد بعنوان مربی تیم ملی انتخاب شدید؟

 در مدت 3 الی 4 سال حضور این تعداد قهرمان سبب شد تا از بنده برای مربیگری تیم ملی دعوت شود . از سال 65 به بعد در کنار مربیان بین المللی دیگری از جمله شادروان محمد رضا پور فرخ ، ناصر فهیمی ، غلامرضا هراتی و حسین سامانی ورزشکارانی را تربیت کردیم که در مسابقات بین المللی دهه فجر که قرار بود 3 تیم از ایران شرکت کند بنده با قاطعیت می گویم از بین این سه تیم یک تیم از شهرستان بروجرد و یک تیم از استان لرستان یعنی دو تیم از استان لرستان شرکت کرده بودند .

در سفرهای خارجی همراه تیمهای ملی بوده اید؟

بنده به همراه تیم ملی به کشور های زیادی سفر کردم که به دلیل تعددشان نامی از آنها نمی برم . سال 75 به عنوان سرمربی  دوهای سرعت تیم ملی جوانان انتخاب شدم ، در همین زمان در داخل و خارج از کشور در کلاس های بین المللی مختلفی از جمله : کلاس های بین المللی  درجه 1و2 سولیداریتی ، کلاس  بین المللی تغذیه ورزشی ، آب درمانی ، روان شناسی ورزشی و مدیریت ورزشی شرکت کردم . در سال 80 به عنوان مدیر پایگاه المپیک غرب کشور منصوب شده و شروع به فعالیت  نمودم  ، در کنار مدیریت استان های  غرب کشور در کشور های مختلف در کلاس های : رفتار درمانی ، آب درمانی کالبدی ، تغذیه ورزشی و بدن سازی اختصاصی شرکت کردم . از روزی که مربی بودم با همکاری عزیزانی که نام بردم به خاطر ندارم تیم آموزشگاه های استان لرستان در سطح کشور مقامی غیر از مقام اول کسب کرده باشد همچنین در رده های نوجوانان ، جوانان و بزرگسالان  در سطح کشور پایین تر از مقام سوم مدالی کسب نکرده ایم . در سال 83 از اداره آموزش و پرورش بازنشسته شدم لیکن همچنان مسئولیت پایگاه المپیک را عهده داربودم .

از هم دوره ای های تان در تیم ملی کدامیک از ورزشکاران را می توانید نام ببرید؟

 از هم دوره ای هایم در رده ملی می توانم : غلامرضا فهیمی ، هوشنگ رشیدی ، احمد گودرزی ، اخوان امیری ، محمد رضا بیات ، عیدی علیجانی ، شادروان محمد رضاپورفرخ ، خسرو دیناروند ، ...طیبی ، حبیب الله صیفوریان و قباد نظامی را نام ببرم . ضمناً بنده چندین سال در مسابقات مختلف پرچمدار استان لرستان بودم و سال گذشته هم به عنوان پیشکسوت برجسته استانی انتخاب شدم .

سخت ترین رشته دو کدام است ؟

دو 400 متر آزاد چون تماماً غیر هوازی است .

آیا به یاد دارید در زمان شما کسی از هم دوره ای هایتان از مواد نیرو زا استفاده کرده باشند ؟

خیر بنده نه در زمان بازی نه در زمان مربیگری ام به خاطر ندارم از مواد نیروزا استفاده کرده باشند .

توضیحاتی در مورد عوارض دو پینگ برای ورزشکاران بفرمائید :

از جمله عوارض  دوپینگ عقیمی ، ناتوانی های جنسی ، بروز سرطان ها ، از بین رفتن  مفاصل ، پیری زودرس و چروک زیاد پوست  و افزایش موهای زائد خصوصاً برای بانوان می شود همچنین در ابتدای مصرف باعث پرخاشگری زیاد یا آرام بودن غیر طبیعی فرد  می شود  یعنی به عبارتی تعادل رفتاری شخص را از بین می برد ، بنده به عنوان کسی که نیم قرن فعالیت ورزشی داشته از جوان ها خواهش  می کنم  که مطلقا از مواد نیروزا (تستوسترون ، مخدرها ومحرک ها ) استفاده نکنند چون بجز عوارض خطرناک و مرگ بار هیچ فایده ای برای شخص ندارند . جالب است بدانید خانواده روان گردان ها حتی روی DNA شخص تاًثیر می گذارند و عوارض آنها حتی به نسل های بعد هم منتقل می شود .

شنیده شده که شما در صدد شناساندن بروجرد به عنوان یک مکان ورزشی جهت برپائی اردوهای ورزشی تیمهای مختلف ورزشی کشور در این شهرهستید!

 

بله! بنده در صد هستم در صورتی که با من همکاری شود بروجرد را از لحاظ جغرافیای ورزشی ، موسسات ورزشی و توانمندی های اردویی معرفی کنیم که ماحصل این کار علاوه بر ورود تخصص های ورزشی به بهتر شدن وضع اقتصادی ( اقتصاد های مرتبط با ورزش ) و معرفی بروجرد به عنوان مکانی که می تواند به دلیل دارابودن جغرافیای ورزشی بسیار مناسب برگزار کننده بسیاری از اردوهای ورزشی داخل و خارج از کشور باشد .

ضمناً کارشخصی که حدود 4 سال است در حال انجام آن هستم و مدل مشابهی در کشور ندارد و در حال تکمیل کارهای  تحقیقاتی و مراحل جمع بندی آن می باشم در رابطه با رفتار درمانی و آموزش های جدیدی است که به افراد سالمند وکسانی که مشکلات  مفصلی از جمله درد زانو و ستون فقرات دارند و از این نواحی آسیب دیده اند داده می شود که بنده در حال تهیه یک سی دی  آموزشی برای این اشخاص می باشم که حتی رفتارهای غلط را می شناساند و مدل صحیح آن رفتار را آموزش  می دهد از جمله مدل صحیح نشستن ، برخاستن ، راه رفتن ، رانندگی کردن  و ... که در کل تاحد امکان به بهبود این بیماران کمک کرده و باعث برطرف شدن دردهای ناشی از عوارض این بیماری ها در آنها می شود .

آینده دو و میدانی شهرستان بروجرد را چطور می بینید ؟

دو و میدانی بروجرد منشعب از دو  و میدانی کشور است . در حال حاضر با توجه به مربیان و پیشکسوتانی که در شهر حضور دارند نیاز است خصوصاً اداره کل تربیت بدنی و هیأت استان نسبت به تقویت هیأت اقدام کنند و بدانند اگر هزینه ای صرف ورزش بروجرد شود ، بروجرد می تواند در کلیه رشته ها دائما یک تیم ملی خوب داشته باشد .

لطفاً از خاطرات تلخ و شیرین زیادی که در زمان عمر ورزشی خود داشته اید  برایمان تعریف کنید .

از خاطرات شیرینم می توانم قهرمانی کشور پسرم مهدی را نام ببرم که با چند جلسه تمرین و به مدت کوتاه توانست به این مهم دست یابد و همچنین شفایی که خداوند به کیهان حیدری در تصادفی که شب عروسیش برایش اتفاق افتاد هدیه کرد و ایشان مجدداً سلامتی  خود را بازیافت  که واقعاً برایم شیرین بود و خاطره خوب دیگرم انتخاب عبدالله هدایتی برای انتخابی بازی های غرب آسیا که ایشان در آن مسابقات توانست قهرمان کشورهای غرب آسیا شود  آن هم در ماده 400 متر که همانطور قبلاً گفتم  سخت ترین رشته است .

در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید .

ضمن تشکر از شما و همه عزیزانی که برای ورزش این آب و خاک تلاش می کنند  . اداراتی که با ورزش مرتبطند لازم است  نسبت به جذب بیشتر علاقمندان تلاش کنند چرا که به بالابردن سطح بهداشت روانی جامعه  کمک بسیاری می کنند و مطمئناً هرآنچه که برای ورزش هزینه کنیم  خروجی بسیار بالایی خواهد داشت .

گفت وگو :فرهاد داودوندی- بروجرد

 

 

نظر شما