نگاهی به دستاوردهای سه ساله دولت یازدهم در استان ایلام

۱۳۹۵/۰۴/۲۲ - ۱۳:۱۹:۵۱
کد خبر: ۴۳۰۲۳۰
نگاهی به دستاوردهای سه ساله دولت یازدهم در استان ایلام
با گذشت سه سال از تشکیل و فعالیت دولت یازدهم، محمدرضا مروارید استاندار ایلام دستاوردها و موفقیت های دولت تدبیر و امید در این استان را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا-ایلام- محمدرضا مروارید  اظهار کرد: در طول هشت سال فعالیت دولت های نهم و دهم 396 طرح بدون توجه به لحاظ کردن منابع مالی مورد نیاز و کار کارشناسی دقیق در خصوص نحوه اجرای آنها در استان ایلام به تصویب رسید ولی بر اساس ارزیابی های صورت گرفته تنها 30 درصد این طرح ها اجرایی شدند و تعدادی نیز به صورت نیمه تمام رها شد.

 

وی افزود: دولت تدبیر و امید از ابتدای فعالیت خود تشکیل تاکید کرده هیچ طرحی را تصویب نمی کند مگر با انجام کار کارشناسی و لحاظ کردن مزیت های نسبی هر منطقه، حال آنکه طرح هایی در دولت گذشته به تصویب رسیده که یا شروع بکار نشد یا برخی از آنها دارای تخصیص صفر درصدی بودند یا بصورت نیمه کاره مانده بود که در دولت یازدهم به بهره برداری رسیدند.
مروارید ادامه داد: پس از روی کار دولت تدبیر و امید در جریان سفر 17 اردیبهشت سال 93 رئیس جمهوری و هیات دولت به استان ایلام، 44 طرح به تصویب رسید و پنج هزار و 52 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای آن ها در نظر گرفته شد که سه هزار و 330 میلیارد ریال آن در سال 93 و یک هزار و 890 میلیارد ریال نیز در سال 94 اختصاص یافت.
وی اضافه کرد: طرح های تصویب شده در سفر هیات دولت به استان ایلام شامل شش طرح در حوزه تامین آب، چهار طرح در بخش آموزش، 12 طرح در حوزه حوادث پیش بینی نشده، پنج طرح در بخش حمل و نقل، سه طرح در حوزه بهداشت و درمان و پنج طرح در بخش ورزش بود که طی سال 93 از محل اعتبارهای تخصیص یافته 34 طرح آن اجرا و به بهره برداری رسید.
استاندار ایلام گفت: تخصیص حدود 10 هزار میلیارد در سال 93 برای اجرای طرح های در دست اجرا در تاریخ این استان کم سابقه بود و شش برابر تخصیص اعتبار سال 92، که نشان داد دولت یازدهم به توسعه استان هایی همچون ایلام توجه ویژه ایی دارد.
مروارید افزود: اجرای نیروگاه و سد برق آبی سیمره، تکمیل سدهای دویرج، کنگیر، تعریض و بهسازی بخشی از جاده اصلی ایلام - مهران، زهکشی زمین های عین خوش، فکه و دشت عباس از جمله برنامه های دولت یازدهم برای توسعه و پیشرفت استان ایلام است که اجرایی شده اند.
وی تاکید کرد: 24 طرح نیز در جریان این سفر از سوی مسئولان استان پیشنهاد شد که هشت طرح سدو نیروگاه سیمره، بهسازی جاده مهران - مرز مهران، تکمیل استخر سرپوشیده آبدانان، سالن وزنه برداری ایوان، تکمیل بیمارستان آبدانان، شبکه آبیاری زهکشی، ساختمان سد دویرج دهلران و شبکه آبیاری و آبرسانی به ایوان از بین آنها به بهره برداری رسید.
استاندار ایلام یادآور شد: شش طرح نیز از پیشرفت فیزیکی نیز اکنون بالای 90 درصد دارد که شامل طرح هادی و مطالعه سطح بندی روستایی، بهسازی گردنه قلاجه و طرح رفع نقاط حادثه خیز، کمک به ساخت راه اصلی حمیل - کرمانشاه و سالن تیراندازی ایلام هستند و ساخت ورزشگاه 15 هزار نفری ایلام، تکمیل کتابخانه و دانشکده کشاورزی، ساخت آموزشکده کشاورزی دهلران و ساختمان سد و شبکه آبیاری زهکشی «دشت عباس» و «عین خوش» نیز از دیگر طرح هاست که بین 32 تا 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و تمام تلاش مدیران اجرایی به سرانجام رساندن آنها تا پایان دولت یازدهم است.
وی تاکید کرد: سیاست دولت در ایلام جذب سرمایه های بزرگ برای ایجاد رونق اقتصادی و صنعتی است و با توجه به موقعیت بسیار مناسب استان از نظر جغرافیایی و وجود منابع طبیعی و معدنی می توان با هموار کردن راه این سرمایه گذاران فرصت های اقتصادی ویژه ای را در ایلام ایجاد کرد.
مروارید با اشاره به امضای قرارداد ساخت نخستین واحد پتروشیمی شهرستان مهران بین طرف ایرانی و سرمایه گذار چینی گفت: با ساخت این واحد برای یک هزار و 500 نفر اشتغال مستقیم در منطقه ایجاد می شود.
وی هزینه قرارداد طرح پتروشیمی شهرستان مهران را یک میلیارد و 650 میلیون یورو اعلام کرد و افزود: 85 درصد از این مبلغ به صورت فاینانس از سوی طرف چینی و 15 درصد باقی مانده توسط شرکت مجری ایرانی تامین و تضمین های لازم نیز از طرف دولت و بانک های عامل یا بانک مرکزی برای اجرای طرح داده خواهد شد.
وی با بیان اینکه 10 میلیارد دلار طرح آماده جذب سرمایه گذاری خارجی در استان ایلام وجود دارد، یادآور شد: به تازگی تفاهم نامه احداث نیروگاه 480 مگاواتی برق در مهران با یک گروه سرمایه گذار ترکیه ای امضا شد.
استاندار ایلام یکی از مزیت های قابل توجه استان را وجود منابع نفت و گاز دانست و اظهار کرد: طرح توسعه و برداشت از میدان نفتی آذر در شهرستان مهران 50 درصد پیشرفت دارد و زمانی که این طرح به پیشرفت 70 درصدی برسد کار برداشت زود هنگام 30 تا 35 هزار بشکه نفت از آن آغاز خواهد شد که پیش بینی می شود تا شهریور امسال این امکان فراهم شود.
مروارید افزود: از محل اعتبارهای صندوق توسعه ملی برای کمک به تسریع در اجرای این طرح نفتی 800 میلیون دلار اعتبار تزریق شد که به صورت مرحله به مرحله این کمک ها تا اتمام عملیات اجرایی ادامه دارد.
وی گفت: ایلام سال 92 در میان استان های سراسر کشور در رده های نخست از نظر درصد بیکاری قرار داشت که این رتبه با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و اجرای طرح های اشتغالزایی به رده هفتم کشور در پایان سال 93 ارتقا یافت.
وی یادآور شد: سرانجام رسیدن برخی از طرح های اشتغالزایی بویژه در حوزه کشاورزی رتبه استان ایلام را از نظر درصد بیکاری در پایان سال 94 به رده 15 کشور ارتقا داد.
استاندار ایلام اضافه کرد: در سال های 93 و 94 در مجموع 16 هزار و در هر سال حدود هشت هزار نفر به جمعیت افراد شاغل استان که از شرایط بیمه ای برخوردار باشند، اضافه شد، که هشت هزار از این تعداد اشتغال دائم و هشت هزار نیز شغل های فصلی داشته اند.
مروارید یکی از مشکلات استان ایلام در یک دهه گذشته را معضلات ناشی از ورود ریزگردها به استان برشمرد و تاکید کرد: در جریان سفر هیات دولت این موضوع مورد تاکید قرار گرفت و دولت با اختصاص پنج میلیارد و 760 میلیون ریال از محل ماده 10 و 12 به استان موافقت کرد.
استاندار ایلام افزود: پنج ایستگاه سنجش ذرات نیز در شهرستان های ایلام، مهران، دهلران، ایوان و آبدانان در مدت سه سال گذشته راه اندازی شده است.
وی گفت: عملیات بهسازی مناطق و جنگل های آسیب دیده از پدیده گرد و غبار شامل نهال کاری مشارکتی با گونه های بومی و اقتصادی در سه هزار و 700 هکتار، پرورش و بهسازی جنگل با مشارکت مردم در سطح 11 هزار هکتار، تامین و تهیه 314 هزار اصله نهال و اجرای سامانه آبگیر باران سه در یک هزار و 800 هکتار تاکنون اجرا شده است.
وی با اشاره به اجرای طرح آبیاری مدرن در سطح 50 هزار هکتار از اراضی استان، یادآور شد: عملیات تجهیز و نوسازی 35 هزار هکتار از اراضی قبل از سفر رئیس جمهوری به استان آغاز شده بود که مابقی در قالب چهار قرارداد در دست اقدام است و در اراضی فکه و عین خوش پیمانکار انتخاب شده و با پیشرفت 20 درصدی در بخش های مختلف در حال اجراست.
مروارید توسعه بازارچه های مرزی در استان با توجه به مرز 430 کیلومتری ایلام با کشور عراق را از رویکردهای دولت برشمرد و اظهار کرد: مذاکره با طرف های عراقی برای ایجاد بازارچه های مرزی در مناطق چمسری دهلران و هلاله شمالی ایلام انجام شده و تفاهم نامه هایی نیز با استانداران استان های عراقی میسان و دیاله بمنظور سرعت بخشی در اجرای طرح های توسعه مبادلات مرزی به امضا رسیده است.
وی با اشاره به مشکلات پیش رو برای به اتمام رسیدن طرح های نیمه تمام نیز گفت: با توجه به کمبود اعتبار طرح های عمرانی استانی و ملی و همچنین کمبود اعتبار مصوب نسبت به عقب ماندگی و میزان محرومیت استان، برخی طرح ها چون ساختمان سد کنگیر و شبکه آبیاری زهکشی نیاز به بازنگری دارد.
استاندار ایلام بدهی به پیمانکاران، مشکلات اداری برخی طرح ها در شهرستان های تابعه چون تملک اراضی سد سیمره ، اخذ مجوزها برای شبکه های فاضلاب و آبرسانی به شهرستان ها و نپذیرفتن نرخ کارشناسی توسط مالکان زمین را از مهم ترین مشکلات اجرا نشدن طرح های نیمه تمام در این استان اعلام کرد.
مروارید گفت: با توجه به محدودیت منابع اعتباری دولت در طول سال 94 استفاده از ظرفیت هلدینگ ها و شرکت های سرمایه گذاری وابسته به دولت و نظام در استان در دستور کار قرار گرفت که در این راستا نشست های با مسئولان بنیاد کوثر و برکت برای مشارکت در اجرای طرح های زیربنایی داشته ایم.
وی اضافه کرد: در جریان سفر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) و مدیرعامل بنیاد برکت به استان ایلام ساخت 10 باب کتابخانه عمومی را در مناطق محروم متقبل شدند.
وی ادامه داد: شرکت سرمایه گذاری کوثر نیز پیش از این با اجرای طرح بزرگ گاوداری 2 هزار رأسی در استان ایلام موافقت کرده بود و اجرای طرح 100 هزار راسی مرغ مادر و واحد تولیدی جوجه یک روزه را نیز در استان اجرا خواهد کرد.

 

نظر شما