مدیرکل بهزیستی اردبیل در جمع خبرنگاران؛

ازدواج فامیلی علت اصلی معلولیت/ایجاد مرکز تخصصی اوتیسم در اردبیل

۱۳۹۵/۰۴/۲۴ - ۱۳:۴۶:۵۶
کد خبر: ۴۳۱۴۴۶
ازدواج فامیلی علت اصلی معلولیت/ایجاد مرکز تخصصی اوتیسم در اردبیل
مدیرکل بهزیستی استان اردبیل با اشاره به اجرای طرح مطالعاتی بررسی میزان شیوع و علل معلولیت کودکان زیر ۱۴ سال، ازدواج فامیلی را علت اصلی عنوان کرد.

به گزارش برنا،

بهزاد ستاری ظهر پنج‌شنبه در نشست مشترک با اصحاب رسانه با بیان اینکه ازدواج فامیلی هفت‌دهم معلولیت‌ها را شامل می‌شود، اضافه کرد: بعد از آن ضربه به شکم مادر، RH مادر، بیماری مادر و نرسیدن اکسیژن دلایل اصلی معلولیت است.

وی افزود: در دهه ۷۰ شیوع معلولیت در استان ۴.۳۳ درصد محاسبه شده بود و امروز این رقم به ۳.۸ درصد رسیده است و هر چند نرخ معلولیت هر جند در استان اردبیل کاهش یافته اما تداوم آن مورد تأکید است.

مدیرکل بهزیستی استان استاندارد جهانی شیوع معلولیت را ۱.۲ درصد برشمرد و متذکر شد: در بین انواع معلولیت‌ها بیشترین میزان در استان با ۱.۱ درصد شامل معلولان جسمی و حرکتی است و پس از آن بینایی نیم درصد، شنوایی دو دهم درصد، صرع دو دهم درصد، ذهنی شش دهم درصد و روانی یک دهم درصد است.

ستاری اضافه کرد: به منظور توان‌بخشی معلولان برنامه‌های مختلفی از جمله نظارت فنی و تخصصی بر فرایند اجرای کارها، پایش پرونده‌های توان‌بخشی، پایش تخصصی مراکز غیردولتی، تأمین حداکثری وسایل کمک توان‌بخشی و مناسب‌سازی امکان عمومی در دستور کار است.

رویکرد توان‌بخشی مبنی بر خانواده دنبال می‌شود

مدیرکل بهزیستی استان این اقدام که فرد معلول و سالمند به مراکز نگه‌داری سپرده شود را فاقد کارکرد واقعی دانست و متذکر شد: در مقابل بهزیستی به دنبال توان‌بخشی مبتنی بر خانواده است.

وی متذکر شد: در این رویکرد خدمات در خانه ارائه می‌شود چرا که جداکردن فرد معلول از خانواده لطمه عاطفی جدی برای وی وارد می‌سازد.

به گفته ستاری به عنوان مثال نگه‌داری فرد سالمند در مرکز نگه‌داری تبلیغ ندارد و باید کاری کرد که خود خانواده اقدام به نگه‌داری کنند.

وی افزود: بر همین اساس ۸۶ بیمار روانی و سالمند از خدمات ویزیت در منزل استفاده می‌کنند و دارو و درمان را در منزل خود دریافت می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی استان به پرداخت کمک‌هزینه نگه‌داری ترخیص از مرکز ۱۵۰ نفر نیز اشاره کرد و افزود: برای این گروه آموزش مراقبت در منزل توسط مراقبین آموزش دیده پیش بینی شده است.

ایجاد اشتغال برای ۶۰۰ نفر

ستاری بخشی از اقدامات این نهاد اجرایی را توان‌بخشی با هدف استقلال جامعه هدف دانست و افزود: بر همین اساس سال گذشته برای ۴۹۸ نفر شغل ایجاد شد.

وی متذکر شد: امسال ایجاد اشتغال برای ۶۰۰ نفر در دستور کار است و با ارائه تسهیلات و راهنمایی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و حرفه‌آموزی زمینه ایجاد شغل برای مددجو تسهیل می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان در خصوص وضعیت تأمین اشتغال مددجویان نیز به تحویل ۶۸ واحد اشاره و تأکید کرد: ۶۵۳ واحد در دست احداث داریم که مشارکت خیرین در این حوزه قابل‌توجه است.

ستاری میزان مشارکت نقدی و غیر نقدی مردم و خیرین برای مددجویان را طی سال گذشته ۸۰ میلیارد ریال عنوان و اضافه کرد: این مبلغ برای تأمین هزینه‌های معیشت و نیازمندی‌های خانوارها صرف شده است.

راه‌اندازی اولین مرکز تخصصی اوتیسم در اردبیل

مدیرکل بهزیستی استان در خصوص پروژه‌های عمرانی در دست بهره‌برداری این نهاد خدمت رسان به آغاز به کار اولین مرکز تخصصی اوتیسم طی هفته آینده با ۴۰ نفر نیروی کار متخصص اشاره کرد.

وی افزود: همچنین راه‌اندازی اولین کمپ ترک اعتیاد زنان،  سه مرکز سلامت روان محلی، شش مرکز مشاوره روان‌شناسی کودک و نوجوان و پنج دفتر مشاوره طی هفته‌های آینده برنامه ریزی شده است.

به گفته ستاری راه‌اندازی ۲۸ مهدکودک شهری و روستایی، کارگاه تولیدی معلولان، مرکز نگه‌داری روزانه سالمندان و فعال کردن چهار گروه همیار زنان سرپرست خانوار در دستور کار است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز