امروز بیان شد ؛

حقیقت پور:کودتای ترکیه نسخه بازنویسی شده کودتای مصر توسط عربستان و گولن است

۱۳۹۵/۰۴/۲۶ - ۱۶:۳۵:۰۸
کد خبر: ۴۳۲۲۱۳
حقیقت پور:کودتای ترکیه نسخه بازنویسی شده کودتای مصر توسط عربستان و گولن است
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم گفت: کودتای رخ داده در ترکیه درواقع نسخه بازنویسی شده کودتای مصر توسط فتح الله گولن است. گولن که ساکن آمریکا است از گذشته رفیق گرمابه و گلستان سعودی ها بوده و قطعا کودتای رخ داده با نظرخواهی از ریاض انجام گرفته است.

به گزارش برنا،منصورحقیقت پور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ضمن محکومیت کودتای رخ داده در ترکیه گفت: اگرچه برخی کشورهای منطقه در مورد جنگ سوریه به طور مشترک تاکنون اقداماتی را انجام داده اند اما آنها به صورت پنهانی برای هدایت اهل سنت وارد جنگ سرد شده اند.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس نهم افزود : رژیم سعودی به عنوان پدرخوانده دیکتاتورهای عرب مرتجع تلاش می کند قدرت را در چنگ ریاض نگه دارد.عربستان در راه حفظ نفوذ دست به هرکاری می زند و در این راه خط قرمزی برای اقدامات خود قائل نیست.

وی تصریح کرد: انقلاب مردمی مصر و روی کار آمدن نخستین دولت دموکراتیک در قاهره، عربستان به شدت نگران آینده خود شد.سعودی ها در یک برنامه ریزی دقیق دولت مصر را سرنگون و دولت دست نشانده را روی کار آوردند.

حقیقت پور در ادامه گفت: ریاض می دانست که مصر به دلیل بهره گیری از موقعیت ژئوپلتیک ویژه و حمایت مردمی در آینده سودای رهبری جهان اهل سنت را توسط الازهر در سر دارد ، بنابراین سعودی ها ابتدا با محمد مرسی (رئیس جمهوری مخلوع مصر) طرح رفاقت ریختند و در ادامه دست به کودتا زدند.

وی  ضمن تشریح شباهت های کودتای مصر با کودتای ترکیه گفت: کودتای رخ داده در ترکیه درواقع نسخه بازنویسی شده کودتای مصر توسط فتح الله گولن است. گولن که ساکن آمریکا است از گذشته رفیق گرمابه و گلستان سعودی ها بوده و قطعا کودتای رخ داده با نظرخواهی از ریاض انجام گرفته است.

این نماینده مجلس نهم خاطر نشان کرد: سعودی ها نمی خواهند ترکیه به عنوان رقیب ریاض رهبری جهان اهل سنت را برعهده داشته باشد.

حقیقت پور همچنین گفت: تعدیل مواضع ترکیه در روابط دیپلماتیک با دمشق و لزوم حفظ بشاراسد که چند روز پیش اتخاذ شد ، موجب تعجیل کودتای سعودی گولن در ترکیه شد.

وی با بیان این که سعودی ها چشم دیدن ترکیه متحد و مقتدر را ندارند ، گفت: نگاه و رویکرد عرب و عجمی عربستان موجب می شود آنها از هر فرصتی برای تضعیف یا حتی تجزیه ترکیه بهره برداری کنند.

حقیقت پور گفت: توطئه سعودی ها علیه ترکیه محدود به کودتا نخواهد بود و در آینده تروریست های تکفیری چندملیتی که از خاک ترکیه به سوریه رفت و آمد می کنند به فرمان ریاض علیه مردم دست به اسلحه خواهند برد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز