وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

ایجاد آرامش، اخلاق وعقلانیت از اصول دولت یازدهم است / مبارزه ساختاری با فساد از برنامه های جدی دولت است / پاشیدن پول در استان ها هیچ مشکلی را حل نمی کند

۱۳۹۵/۰۴/۳۱ - ۰۷:۴۱:۴۳
کد خبر: ۴۳۴۷۹۴
ایجاد آرامش، اخلاق وعقلانیت  از اصول دولت یازدهم است / مبارزه ساختاری با فساد از برنامه های جدی دولت است / پاشیدن پول در استان ها هیچ مشکلی را حل نمی کند
نظام چندلایه تامین اجتماعی از برنامه های آینده وزارتخانه است و این طرح می تواند تحول بزرگتری ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری برنا از لرستان ،وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شامگاه روز چهارشنبه استان لرستان را برای دولت بسیار مهم ارزیابی کرد.

علی ربیعی که در جلسه اقتصاد مقاومتی لرستان درمحل استانداری سخن می گفت با بیان این مطلب تصریح کرد:ما نیز از وضعیت نابرابری که بین مرکز پیرامون و استان ها وجود دارد ناراحت هستیم و از استان های قابل توجه ازنظر وضعیت نابرابری لرستان است.

وی افزود: به مبارزه با فقر و نابرابری اعتقاد دارشته و پنج دهه برنامه توسعه در ایران اجرا شد ولی نابرابری ها حل نشد.

ربیعی ابراز  امیدواری کرد با برنامه های مشخص بتوانیم در راستای رفع این نابرابری ها گام برداریم.

وی اضافه کرد: شرط توسعه در هر استان  شکل گیری کانون کارآفرینی و وحدت نظر در آن استان  است و جایی که جنگ و دعوا در آن وجود داشته است از رشد و توسعه خبری نبوده لذا کانون توسعه در هر استان باید شکل بگیرد و نخبگان آن با وحدت نظر برنامه توسعه را دنبال کنند که  لرستان این ظرفیت ها را دارد.

ربیعی خاطر نشان کرد: اندیشه اصلی دولت حرکت حول رهبری بوده بطوریکه بزرگترین نقطه قوت این دولت دوستی دیرین رئیس جمهور با مقام معظم رهبری است لذا این موضوع عمق استراتژیک دولت و اولین اصل آن محسوب می شود.

این وزیر با بیان اینکه  ایجاد آرامش یکی دیگر از اصول دولت یازدهم است اظهار داشت:  از مدیران استانی درخواست داریم کم تنش باشند زیرا بنای دولت اجرای کارها با کمترین تنش است زیرا از تنش ها و آسیب دیدیم لذا می خواهیم به فضای آرام رفته و با تکیه بر کار حرکت کنیم.

ربیعی تصریح کرد: از دیگر اندیشه های محوری دولت اصول اخلاقی است  آنچه برای ما مهم به حساب می آید  اخلاقی کردن جامعه و اخلاقی رفتار کردن دولت است ما باید جامعه را به سمت امر به معرف و نهی از منکر و حرکت اخلاقی سوق دهیم.

وی افزود:عقلانیت اساس دولت تدبیر و امید است و ما حق نداریم پروژه ها را کلنگ زنی کرده بعد از پنج سال بگوییم هیچ اتفاقی در آن ها رخ نداده است بطوریکه می بینیم پتروشیمی راه اندازی شده ولی بی اثر بوده، سد ایجاد شده اما آب برای کشاورزان فراهم نشده لذا یک بنای مهم دولت حرکت عقلانی است که مسئولین باید کار کارشناسی کرده بطوریکه دیگر راجع به یک تومان هم حق نداریم غلط تصمیم گیری کنیم.

ربیعی خاطر نشان ساخت:  متوسط رشدمان طی چهار دهه اخیر قابل قبول نبوده و باید بیشتر از این رشد کنیم.

وی عنوان کرد:وقتی رهبر انقلاب در این زمینه هشت درصد هدفگذاری کرده اند لذا اگر نتوانیم به رشد مناسب دست یابیم قدرتمان را از دست داده و دیگر در منطقه یک قدرت محسوب نمی شویم.

ربیعی بیان داشت:  ثبات کشور و وجود امنیت در آن  یکی از مزیت های کشور ما است و این امنیت و ثبات باید با قدرت اقتصادی ما ترکیب شود.

وی اضافه کرد: سختکوشی توصیه دولت به همه دولتمردان است وما باید بیش از گذشته کار کنیم چون اگر قرار باشد در طول روز تنها چند ساعت کار کنیم به جایی نخواهی رسید.

ربیعی با یادآوری اهمیت اجماع واستفاده از ظرفیت های مردم نهادومشارکت مردمی در کارها  گفت: دولت روحانی، دولت اجماع و مدارا است و دولتی حزبی و برخاسته از هیچ گروه فکری نیست بلکه از خواست مردم ایجاد شده و از همه جریان های متنوع کشور در آن حضور دارند لذا ما باید در کنار هم کار کرده و به یکدیگر احترام بگذاریم همچنین باید شرکای اجتماعی خود یعنی مردم را بکار بگیریم.

وی با بیان اینکه  تعداد نهادهای توسعه لرستان کم بوده است عنوان کرد: البته مشارکت آن ها در کارهای خیر مناسب بوده بطوریکه سالی چهار میلیارد تومان بهزیستی کمک جمع آوری کرده است لذا باید همگی در یک حرکت دو سویه اقتصادی و رفاهی سیاست های دولت را دنبال کنیم زیرا یکی از نقطه ضعف های فرهنگی ما این بوده که در موضوع همکاری با یکدیگر ضعف داریم.

ربیعی اظهار کرد: در قالب یک طرح عملیاتی تعهد می کنیم بتوانیم حدود ۲۰۰ میلیارد تومان به استان بدهیم که مطالعات این طرح از ماه آینده آغاز خواهد شد.

وی در رابطه با بحث هوشنگ بازوند استاندار لرستان درخصوص ترغیب هلدینگ سرمایه گذاری شستا در امر سرمایه گذاری در لرستان گفت:شستا شرکت توسعه ای نبوده بلکه شرکت سرمایه گذاری از محل پول کارگر است درحالیکه ما از استان لرستان در بحث تامین اجتماعی سوبسیت می دهیم.

ربیعی یادآور شد: میزان وصولی حق بیمه از لرستان ۶۰۷ میلیارد تومان است  این درحالی است که میزان هزینه ما در این استان ۹۳۲ میلیارد تومان است لذا مبلغ ۳۰۲ میلیارد تومان مابه التفاوت هزینه و درآمد ما در استان است.

ربیعی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد:  ۲۱۸ هزار بیمه شده در لرستان وجود دارد و این استان ۶۵۷ میلیارد تومان مستمری داشته و در بخش درمان نیز ۲۰۸ میلیارد تومان هزینه می کنیم.

وی اضافه کرد:  توسعه در مناطق محروم و توجه به حاشیه شهرها در شهرهای بزرگ است استراتژی ماست وبه نظر می رسد ۴۰ درصد بیکاری در لرستان با توجه به جمعیت آن درست نباشد زیرا ۴۰ درصد بیکار بدین معناست که از یک میلیون و ۸۰۰ نفر حدود ۷۲۰ هزار نفر بیکار باشند.

ربیعی تصریح کرد:در مجموع ۴۹۳ هزار جمعیت فعال در لرستان وجود دارد،  ونرخ بیکاری استان در جوانان بیشتر بوده ولی در مجموع به نظر درست نمی آید.

وی  با اشاره به وجود ۷۱۹ تعاونی راکد در  این استان نیز خاطر نشان ساخت : باید برنامه ریزی کنیم که از این تعداد حداقل ۲۰ درصد را فعال کنیم که از بانک توسعه و تعاون درخواست می کنیم این کار را انجام دهد همچنین در لرستان ۵۷۰ واحد صنعتی خالی که ظرفیت خالی دارند وجود دارد که باید بتوانیم در ظرفیت خالی این واحدها حرکت کنیم.

وی  بیان کرد:توسعه به معنای عدالت و مبارزه با فقر است لذا  فکر نکنید ایجاد کارخانجات فولاد و پتروشیمی مشکل شما را حل می کند بلکه بنا به فرمایشات رهبر انقلاب بنگاه های خرد و کوچک را باید زنجیره ای کرد.

ربیعی با بیان اینکه  اعتبار صندوق ما در استان حدود ۴۴۲ میلیارد تومان بود که طی سه ماه سال اول جاری ۹ میلیارد تومان به استان داده ایم عنوان کرد:امروز هم ایجاد یک پروژه دوزندگی را در استان دنبال می کنیم لذا از همکاران فنی و حرفه ای درخواست دارم متناسب با رسته شغل هایی که در استان انتخاب کرده ایم آموزش های فنی و حرفه ای را در نظر بگیرند.

ربیعی با بیان اینکه  پاشیدن پول در استان ها هیچ مشکلی حل نمی کندگفت: امروز دولت سیاست های ارزی را باثبات کرده و بازار اقتصادی را قابل پیش بینی کرده است ونرخ سود بانکی را با تدبیر پایین آورده که این یک اتفاق بزرگی است و امیدواریم پول ها به سمت بورس بیاید و به سمت مسکن و سکه هجوم نبرد لذا اگر ما بتوانیم نرخ بهره را پایین آوریم این پول به سمت سرمایه گذاری های مولد می رود.

ربیعی تاکید کرد:در بخش بیمه سلامت کل بیمه شدگان استان لرستان یک میلیون و ۱۲۰ هزار نفر هستند و مابقی تامین اجتماعی هستند یعنی تقریبا ۱۰۰ استان بیمه شده هستند.

وی بیان داشت:  ما طرح تحول سلامت را دنبال می کنیم و  ۹۱۰ هزار نفر مجانی بیمه کرده ایم که ۱۰ تا ۱۱ میلیون حاشیه نشین شهری بیمه کرده ایم که سرانه آن ها برای ما ۳۶ هزار تومان درآمد زیرا عقب ماندگی درمان داشتند.

ربیعی افزود: نظام چندلایه تامین اجتماعی  از برنامه های آینده وزارتخانه  است و این طرح می تواند تحول بزرگتری ایجاد کند.

مقام عالی وزارت تعاون فکار ورفاه اجتماعی خاطر نشان کرد:ما آمده ایم سفره مردم را رنگین تر کرده و منابع آن ها را حفاظت کنیم و هدفی جز کاستن رنج مردم نداریم و این وظیفه اخلاقی و انسانی ما است.

علی ربیعی در انتهای سخنان خود اظهار داشت: مبارزه ساختاری با فساداز برنامه های جدی دولت  است و ما به دنبال مبارزه ساختاری با فساد بوده نه مبارزه هیجانی و تبلیغاتی بطوریکه در بحث فیش های حقوقی اصلاح ساختارهای اساسی را شروع کرده ایم که دیگر موردی رخ ندهد لذا ما هیچ وظیفه ای در دولت جز این برای خود قائل نخواهیم بود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز