امروز رخ داد ؛

اجلاس روسای دانشگاه های سطح یک کشور به میزبانی دانشگاه تبریز آغاز بکار کرد

۱۳۹۵/۰۵/۰۳ - ۱۷:۱۵:۱۲
کد خبر: ۴۳۶۱۰۷
اجلاس روسای دانشگاه های سطح یک کشور به میزبانی دانشگاه تبریز آغاز بکار کرد
نهمین اجلاس روسای 13 دانشگاه سطح یک کشور با حضور استاندار آذربایجان شرقی، به میزبانی دانشگاه تبریز آغاز بکار کرد.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، رییس دانشگاه تبریز، در آغاز این نشست با اعلام اینکه این دانشگاه در امتداد دانشگاهی به نام ربع رشیدی بوجود آمده که 700 سال پیش در شهر تبریز وجود داشته و این مجتمع علمی دانشگاهی در حوزه های مختلف علوم پیشتاز دانشگاه های جهان بوده است، گفت: شهرت و آوازه ربع رشیدی به عنوان جامع ترین مجتمع علمی دانشگاهی طوری بود که از سراسر جهان برای کسب علم به شهر تبریز می آمدند.

دکتر محمدرضا پور محمدی در ادامه افزود: دانشگاه تبریز نیز به پشتوانه تاریخ علمی این خطه، در بسیاری عرصه ها پیشتاز است که نمونه بارز آن کسب رتبه پنجم در میان دانشگاه های جامع کشور است و همچنین براساس آخرین رتبه‌بندی موسسه بین‌المللی لایدن، دانشگاه  تبریز در ردیف 492 دنیا قرار دارد.

وی در بخش دیگر سخنان خود با تاکید براینکه این دانشگاه در طول تاریخ تاسیس خود همیشه پیشگام سایر دانشگاه های کشور بوده است، تصریح کرد: اگر قیام 29 بهمن تبریز نقطه عطف انقلاب اسلامی ایران باشد، دانشگاه تبریز نقطه عطف قیام 29 بهمن تبریز بوده و نقش بسیار برجسته ای در آن داشته است.

 

رییس دانشگاه تبریز اضافه کرد: این دانشگاه در انقلاب فرهنگی و پیروزی جنگ تحمیلی نیز نقش آفرین بوده است و بر همین اساس به خاطر شهادت 22 تن از دانشجویان به هنگام پشتیبانی از رزمندگان جبهه های جنگ تحمیلی به مشهدالشهدای دانشگاه های کشور مطرح است.

 

دکتر پورمحمدی، در خاتمه یادآور شد: در حال حاضر دانشگاهی اثرگذار است که در خدمت جامعه بوده و نقش خود را در مسایل مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی پررنگ تر نماید که دانشگاه تبریز در سند راهبردی خود با شش استراتژی در پی دستیابی به این هدف است.

 

دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رییس دانشگاه تهران  و ذئیس اجلاس از دیگر سخنرانان آیین افتتاحیه این نشست بود که گفت: پتانسیل های زیادی در دانشگاه های کشور و بویژه دانشگاه های سطح یک وجود دارد که کمتر از این ظرفیت ها در جامعه استفاده می شود.

 

وی افزود: اگر ارزیابی دقیق تری از رتبه بندی دانشگاه های کشور در سطح داخلی و بین المللی صورت گیرد و مقایسه ای با دانشگاه های جهان انجام شود، ملاحظه خواهد شد که جایگاه  واقعی دانشگاه ها بهتر از این ها است و این امر نشان از ظرفیت بالای دانشگاه ها در ایران است.

 

دکتر نیلی احمدآبادی اضافه کرد: دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه های کشور عظیم ترین سرمایه این کشور هستندکه باید از این پتانسل برای توسعه همه جانبه کشور در عرصه های مختلف استفاد شود؛ زیرا در تمام جهان مشکلات اصلی جامعه در رساله های دکتری انجام می شود و عمده تولید علم و شکافتن مرزهای دانش در همین رساله های دکتری اتفاق می افتد.

 

استاندار آذربایجان شرقی نیز در آیین افتتاحیه این نشست ضمن خیر مقدم به روسای دانشگاه های سطح یک کشور گفت: حضور این جمع فرهیخته در استان و دانشگاه تبریز افتخار بزرگی است و کشور باید از دانش و تجربیات دانشگاهی برای رشد و توسعه به نحو شایسته ای استفاده کند.

 

دکتر اسماعیل جبارزاده در ادامه صحبت های خود با اشاره به قدمت و پتانسیل دانشگاه تبریز افزود: دانشگاه تبریز بعد از دانشگاه تهران به عنوان قدیمی ترین دانشگاه کشور در بعد از انقلاب و حین انقلاب در بسیاری عرصه ها تاثیرگذار بوده است.

 

وی افزود: دانش آموختگان، دانشجویان و اساتید این دانشگاه در همه حال کمک حال این نظام بوده و هستند، به طوری که امروزه تعداد زیادی از مدیران و اداره کنندگان کشور فارغ التحصیل دانشگاه تبریز هستند و در گذشته نیز بزرگانی زیادی از این دانشگاه از پیش ما رفته اند که نمونه آن شهید باکری و شهادت 22 تن از دانشجویان این دانشگاه است.

 

 استاندار آذربایجان شرقی اضافه کرد: دانشگاه ها در زمینه های مختلف از جملع اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی می توانند، نقش کلیدی در توسعه و رشد آن منطقه داشته باشند که نمونه بارز آن دانشگاه تبریز است.

 

به گفته وی، اگر استان آذربایجان شرقی در سال های اخیر به موفقیت های رسیده است در سایه همراهی و همکاری دانشگاهیان این استان بوده است، برای اینکه در استان ما هیچ گونه تصمیم، برنامه و پروژه ای اجرا نمی شود، مگر اینکه پشتوانه مطالعاتی و علمی داشته باشد.

 

دکتر جبارزاده خاطر نشان کرد: در گذشته به جامع دانشگاهی بهای کمتری داده می شد ولی در دولت تدبیر و امید همه تصمیم سازی و تصمیم گیری و کارهای اجرای به واسطه کمک دانشگاهیان صورت می گیرد و آماده است با جمع بندی نظرات این نشست را به سمع و نظر مسئولین و تصمیم گیران برسانند.

 

دکتر سید احمد رضا خضری، دبیر این اجلاس نیز  در ابتدای این نشست ضمن تشریح برنامه های این نشست گفت: این نشست به منظور همفکری و اشترک گذاری و استفاده از تجربه مدیریت دانشگاه ها برای توسعه آموزش عالی کشور است.

 

وی یادآور شد: در این نشست روسای 13 دانشگاه سطح یک کشور در خصوص مسائل علمی مختلف کشور و ارتباطات بین المللی به تبادل نظر خواهند پرداخت و با کمسیون های تخصصی ادامه خواهد داشت.

 

همین گزارش حاکی است: این نشست با دو جلسه در صبح و بعد از ظهر در حال برگزاری است که جلسه صبح هم اندشی در رابطه ارتباطات بین المللی و تبدیل تفاهم نامه ها به قرار دادها و پژوهش های مشترک و بعد از ظهر نیز سه کمیسیون با محوریت علوم انسانی و هنر، فنی و مهندسی و علوم پایه و تجربی برگزار خواهد شد.

لازم به ذکر است؛ روسای دانشگاه های تهران، شهید بهشتی، صنعتی شریف، تربیت مدرس، علم و صنعت ایران، خواجه نصیرالدین طوسی، صنعتی امیرکبیر، علامه طباطبایی، اصفهان، صنعتی اصفهان، فردوسی مشهد، شیراز و تبریز در این نشست حضور دارند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز