بازگشت کاروان عکاسان برگزیده مهر محرم از سفر عتبات عالیات

۱۳۹۵/۰۵/۱۴ - ۱۲:۰۰:۲۸
کد خبر: ۴۴۰۹۲۱
بازگشت کاروان عکاسان برگزیده مهر محرم از سفر عتبات عالیات
کاروان برگزیدگان مسابقه بین المللی فیلم کوتاه و عکس مهر محرم در پاین سفر به عتبات عالیات و اجرای برنامه های مختلف فرهنگی هنری در شهرهای مقدس کربلا، نجف و ... به سمنان بازگشت.

به گزارش خبرگزاری برنا از سمنان،  عکاسان برگزیده مسابقه بین‌المللی فیلم کوتاه و عکس «مهرمحرم»از سراسر کشور در سال ٩٤، در قالب کاروان ١٤ نفره «مهرمحرم» عازم سفر عتبات عالیات شدند.

میثم قدس پور افزود: عکاسی ازصحن وحرم آستان‌قدس حسینی، بین الحرمین، خیمه گاه حسینی ، پروژه ترفیع گنبد حسینی در کربلا و پروژه تعویض خشت های طلای گنبد علوی و صحن حضرت زهرا (س) در نجف اشرف همچنین دیدار با مسوولین آستان قدس حسینی و عکاسان عراقی شرکت‌ کننده در مسابقه بین‌المللی مهر محرم در سال ٩٤ و نشست تخصصی نقد و بررسی عکس در کربلا با حضور استاد کمال الدین شاهرخ رئیس انجمن عکس سازمان بسیج هنرمندان کشور ازجمله اقدامات فرهنگی هنری صورت گرفته توسط موسسه موج فرهنگ در سفر به کشور عراق بود.

ستاد بازسازی عتبات عالیات، بنیادبین‌المللی عاشورا و م رکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌حامیان انجام این سفر معنوی و یاریگر موسسه موج فرهنگ در انجام تبادلات فرهنگی هنری دو کشور ایران و عراق بودند.

عکاسی از پروژه های بازسازی گنبد طلای علوی و صحن حضرت زهرا (س)  توسط کاروان هنرمندان «مهرمحرم» پیرو هماهنگی‌های به عمل آمده با تولیت آستان قدس علوی از پروژه بازسازی گنبد طلای حرم امیرالمومنین عکاسی به عمل آمد. خشت‌های طلای گنبدحرم امیرالمومنین درحال تعویض است که سه نفر ازعکاسان به نمایندگی از کاروان عکاسان مهر محرم در کارگاه تعویض خشت طلا برروی گنبد مطهر امیرالمومنین حاضرشده و عکاسی کردند. همچنین در این سفر از آستان حضرت زهرا (س) درنجف اشرف که درحال ساخت توسط ستاد بازسازی عتبات است بازدید وعکاسی به عمل آمد و اعضای کاروان اعزامی «مهرمحرم» ازنزدیک درجریان ابعاد مختلف فنی و مهندسی ساخت صحن  حضرت زهرا (س) مقدس قرار گرفتند.

این بنای عظیم که دومین پروژه بزرگ جهان اسلام بعد از مسجد الحرام به شمار می رود ،توسط مهندسان و عوامل فنی ایرانی تحت مدیریت ستاد بازسازی عتبات عالیات در نجف در دست ساخت است که شامل ٢٢٠ هزار مترمربع زیربنا است که تکمیل آن درحدود ٤ سال دیگر زمان می‌برد.

پروژه ترفیع گنبد امام حسین (ع) به میزان  ٧متر، یکی از پیچیده ترین پروژه های مهندسی و عمرانی بشمار می رود که  توسط طراحان، مهندسین و عوامل فنی ایرانی تحت مدیریت فنی ستاد بازسازی عتبات عالیات اجرا می شود.

قدس پور گفت: با توجه به ضرورت افزایش ارتفاع گنبد و عدم اجازه امکان جابجایی گنبد فعلی با قدمت ٧٠٠ساله از سوی یونسکو و میراث فرهنگی عراق، گنبد جدیدی در کرمان در حال ساخت است که بر روی گنبد فعلی نصب خواهد شد.

حساسیت کار اینجاست که علیرغم اضافه شدن وزن گنبد جدید ستونهای گنبد، نازک شده تا زائرین در اطراف حرم رفاه و فضای بیشتری برای زیارت داشته باشند که براین اساس فاصله ستون تا ضریح از ٧/١  متر به ٤ متر افزایش پیدا خواهد کرد.

این امر نیازمند تقویت ستونهای فعلی با جدیدترین متدهای فنی و مهندسی روز دنیا است.

بستن شمع دور تا دور ستونها و بتن مخصوص همراه با الیاف و میکروسیلیس و برش ستونها ،همچنین تست و آزمایش استحکام بتن در حال حاضر در حال انجام است.

وی با تقدیر از ستاد بازسازی عتبات عالیات در هماهنگی انجام این بازدید از اتمام این پروژه در اربعین امسال خبر داد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز