سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

جشنواره امام رضا(ع) به هویت اسلامی ایرانی کمک کند

۱۳۹۵/۰۵/۱۶ - ۱۶:۱۷:۵۷
کد خبر: ۴۴۱۸۱۱
جشنواره امام رضا(ع) به هویت اسلامی ایرانی کمک کند
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مجموعه فعالیت های جشنواره امام رضا(ع) می تواند به ارائه سبک زندگی اسلامی ایرانی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و ارتقای فرهنگ دینی و هویت اسلامی ایرانی کمک کند و آثار عملی آن مبارزه با ولنگاری فرهنگی خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، نوش آبادی با توجه به آنکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت های مختلف آن و ادارات کل ارشاد استان ها همکار و مجری برگزاری جشنواره بین المللی امام رضا(ع) در استان های مختلف اند و در فضاسازی معنوی و ترویج آموزه های رضوی از طریق رشته های مختلف این جشنواره تلاش و اهتمام را دارند با دکتر حسین نوش آبادی، سخنگوی این وزارتخانه درباره راهبردها و سیاست های برگزاری جشنواره امام رضا(ع) به گفت و گو پرداخته ایم که مشروح آن به حضورتان عرضه می شود:

*وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان کلان ترین دستگاه سیاستگذار در حوزه فرهنگ چه برنامه هایی برای پیوند سبک زندگی مردم با آموزه های اهل بیت(ع) به ویژه مفاهیم رضوی دارد؟

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دستگاه حاکمیتی حوزه فرهنگ و هنر، سیاست سنگین و خطیری در ترویج ارزش های اسلامی، تقویت باورهای دینی و گسترش فضایل اخلاقی در سطح جامعه دارد.

آشنایی با سیره پیامبر عظیم الشان(ص) که خداوند متعال شخصیت بی نظیر ایشان را به عنوان الگوی حسنه به جهانیان معرفی می کند و نیز ترویج فرهنگ امامت و ولایت و تبیین سیره ائمه معصومین علیهم السلام که خداوند متعال آنها را از هر زشتی و پلیدی مبرا دانسته است و کمال و تعالی بشر را در گروی پیروی از سیره نظری و عملی آن بزرگواران(ع) معرفی کرده، از جمله اهدافی است که در وظایف دستگاه فرهنگی کشور مدنظر قرار گرفته است.

 

بدیهی است، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بهره گیری از ظرفیتِ بخش ها و حوزه های تحت پوشش و نظارت مانند بخش های فرهنگی، هنری، سینمایی، رسانه ای و نظارت عالیه بر سازمان های متبوعی مانند سازمان های اوقاف و امور خیریه، حج و زیارت و فرهنگ و ارتباطات اسلامی و خبرگزاری جمهوری اسلامی و نیز شورای فرهنگ عمومی که از جمله شوراهای فرعی شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور محسوب می شود و ریاست آن به عهده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است، می تواند در تبیین اندیشه اسلامی و تقویت تفکر دینی و ترویج معارف و اخلاق اسلامی و ارایه سبک زندگی مبتنی بر فرهنگ اسلامی- ایرانی گام های بلندی بردارد. در ابلاغ سیاست های کلی برنامه ششم توسعه از طرف مقام معظم رهبری، ترویج سبک زندگی اسلامی - ایرانی، تقویت هویت اسلامی ایرانی و گفتمان سازی در این رابطه به دستگاه های فرهنگی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محول شده است.

از این رو، پیوند سبک زندگی مردم با آموزه های اهل بیت(ع) که در سوال مطرح شده است، منحصر در وظایف و تکالیف دستگاه فرهنگی کشور نیست و ضرورت دارد تمام نهادها، دستگاه ها و مراکزی که فلسفه وجودی و تاسیسی آنها فعالیت در زمینه ترویج معارف و تعلیم و تربیت دینی و اسلامی است مانند حوزه های علمیه، مدارس دینی، روحانیت، دانشگاه ها به ویژه دانشگاه ها و دانشکده های الهیات و معارف اسلامی، آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی، ائمه جمعه و جماعات، مداحان، مبلغان و وعاظ و بسیاری از مراکز و موسسات دولتی، شبه دولتی و خصوصی که از منابع عمومی و بودجه های جاری و یا وجوهات مردمی استفاده می کنند در انجام این وظیفه مهم همکاری و همراهی و هم افزایی داشته باشند تا جامعه بتواند با شناخت کامل از معارف اسلامی و سیره عملی پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه معصومین(ع) با زندگی با سبک اسلامی - ایرانی آشنا و پیوند برقرار کند.

 

*وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری در برگزاری جشنواره بین المللی امام رضا(ع) را با چه نگاهی و در چه سطحی از اولویت دنبال می کند؟

نگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به جشنواره بین المللی امام رضا(ع) همان نگاهی است که در فلسفه تاسیس بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) آمده است.

جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) در سطوح ملی، بین المللی، عمومی و مردمی هر ساله سیاست گذاری و برنامه ریزی می کند. در سطح ملی برنامه های خود را معطوف به برنامه های استانی می کند که توسط ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها، نهادها و سازمان های عضو، برنامه ریزی و هدایت می شود. در این سطح موضوعات علمی، پژوهشی، فرهنگی، هنری، سینمایی، مطبوعاتی، دیجیتالی و کودک و نوجوان در چهارچوب کارگروه های تخصصی تحت نظارت معاونت ها و حوزه های تخصصی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام وظیفه می کنند.

 

علاوه بر این، در سطح بین المللی برنامه هایی تعریف شده است که با بهره گیری از ظرفیت علمی - فرهنگی اندیشمندان و دانشمندان جهان و مشارکت عاشقان و ارادتمندان هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت(ع) در اقصی نقاط جهان و با رویکرد علمی، پژوهشی و فرهنگی و هنری برگزار می شود البته بخش بین الملل با مدیریت و محوریت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و همکاری نهادهای فرهنگی مرتبط با خارج از کشور به ویژه مجمع جهانی اهل بیت(ع) و جامعه المصطفی(ص) به فعالیت خود می پردازد.

در بخش عمومی و مردمی نیز سازماندهی برنامه های عمومی جشنواره بین المللی امام رضا(ع) با ایجاد فرصت های معنوی دهه کرامت در سراسر کشور در قالب جشن های دهه کرامت با مشارکت اقشار مختلف و با محوریت ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و همکاری سایر نهادهای فرهنگی و مرتبط اداره می شود.

به هر حال هدف کلی از این فعالیت ها، تبیین و ترویج فرهنگ رضوی به منظور بهره مندی از تعالیم و آموزه های رضوی با ایجاد فضای بانشاط معنوی در سطح جامعه است که توسط ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه های عضو به اجرا گذاشته می شود و یکی از اولویت های مهم دستگاه فرهنگی در هر سال است.

شناسایی پدیدآورندگان آثار فاخر فرهنگی هنری در زمینه فرهنگ رضوی، معرفی خادمان فرهنگ رضوی، ایجاد پژوهش ها و تحقیقات علمی در این رابطه و چاپ و انتشار دستاوردهای آن از جمله فعالیت های قابل تقدیر هر ساله این جشنواره است.

*دستاوردهای این جشنواره در حوزه فرهنگی چه بوده است؟

اصولا این جشنواره یک جشنواره ملی و بین المللی فرهنگی و هنری است و دستاوردهای آن نیز در سطوح ملی، استانی و عمومی تاکنون در زمینه های فرهنگی بوده و بدیهی است مجموعه این فعالیت ها می تواند در راستای ارائه سبک زندگی اسلامی ایرانی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و ارتقای فرهنگ دینی و هویت اسلامی ایرانی بسیار موثر و کارآمد باشد.

*با توجه به تنوع رشته ها و امکان درگیر شدن همه اقشار با این جشنواره، وزارت ارشاد چه راهبردهایی برای جذب و همراهی همگانی با آن تمهید کرده است؟

خوشبختانه، این جشنواره موفقیت های فراوانی داشته است و گام های بلند و موثری در رسیدن به اهداف خود برداشته است. درگیر شدن همه استان ها و همه نهادهای فرهنگی هنری کشور با این جشنواره و مشارکت بسیاری از هنرمندان کشور با این مجموعه و سازماندهی فعالیت های فرهنگی در ده ها کشور اسلامی و غیراسلامی و همکاری بسیاری از علما، اندیشمندان و صاحبنظران در داخل و خارج کشور و ارایه ده ها طرح پژوهشی و صدها مقاله، شعر، فیلم و تولید محصولات فرهنگی هنری فاخر در حوزه های نمایشی و تجسمی از جمله دستاوردهای این جشنواره فرهنگی است که نشان مدیریت جهادی و انقلابی مسئولان این بنیاد و جشنواره و نیز مدیران ملی و استان ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز