معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی:

۶۸۰حلقه چاه غیرمجاز در خراسان رضوی مسدود شد

۱۳۹۵/۰۵/۱۶ - ۱۵:۴۶:۵۶
کد خبر: ۴۴۱۸۵۳
۶۸۰حلقه چاه غیرمجاز در خراسان رضوی مسدود شد
معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی از انسداد 680 حلقه چاه غیرمجاز در سطح این استان طی امسال خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، علیرضا طاهری افزود: عملیات انسداد دو هزار و 370 حلقه چاه غیرمجاز در مناطق مختلف خراسان رضوی طی سال جاری با همکاری قوه قضاییه در حال اجراست.

وی تعداد چاههای غیرمجاز مسدود شده طی پارسال را نیز هزار و 200 حلقه چاه اعلام و بیان کرد: 57 گروه گشت و بازرسی موضوع تخلفات در حوزه آب و شناسایی چاههای غیرمجاز را در خراسان رضوی پیگیری می کنند.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی ادامه داد: تاکنون هشت هزار و 500 حلقه چاه غیرمجاز در سطح این استان شناسایی شده است.

وی گفت: 300 حلقه از این تعداد چاه عمیق بوده و بقیه چاههای حاشیه رودخانه ها هستند که کم عمق اند و برای باغ ویلاها و مصارف تفریحی حفر شده اند.

طاهری افزود: تاکنون 500 حلقه چاه غیرمجاز در باغ ویلاها نیز شناسایی و مسدود شده است.

وی در ادامه به عملیات نصب کنتورهای هوشمند در چاههای کشاورزی خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: هم اکنون 97 درصد چاههای کشاورزی این استان مجهز به کنتورهای هوشمند هستند.

معاون شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی همچنین از آغاز عملیات هوشمندسازی چاههای آب شرب و چاههای غیرکشاورزی در این استان خبر و ادامه داد: 700 چاه غیرکشاورزی در خراسان رضوی مجهز به کنتور هوشمند شده که تا پایان امسال به هزار و 800 حلقه چاه گسترش می یابد.

مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری منابع آب شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی نیز در این نشست 'چاههای غیرمجاز، اضافه برداشت آب از چاههای مجاز و نیز صدور مجوز حفر چاه آب بیش از ظرفیت دشتها' را سه علت مهم افت آبهای زیرزمینی در استان اعلام کرد.

محمد احسان محمدزاده لاری افزود: فعالیت چاههای غیرمجاز در کسری مخازن زیرزمینی آب سهم پنج درصدی دارند بطوری که 200 میلیون مترمکعب از کسری مخازن زیرزمینی آب در خراسان رضوی مربوط به همین چاههاست.

وی حجم اضافه برداشت آب از چاههای مجاز را در خراسان رضوی حدود 800 میلیون مترمکعب در سال برآورد و بیان کرد: همین امر مهمترین علت کسری مخازن آبهای زیرزمینی استان به شمار می رود.

مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری منابع آب شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی ادامه داد: 300 میلیون مترمکعب از کسری مخازن زیرزمینی در دشتهای استان به علت صدور پروانه های حفر چاه افزون بر ظرفیت موجود بوده است.

وی گفت: هم اکنون منابع آبهای زیرزمینی در خراسان رضوی وضعیت بحرانی دارند و با کسری یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعبی روبروست، این موضوع باعث افت یک متری آبهای زیرزمینی در این استان شده است.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز