مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی:

محدودیتی برای تامین آب مشهد از طریق سد دوستی وجود ندارد

۱۳۹۵/۰۵/۱۶ - ۱۵:۴۸:۲۴
کد خبر: ۴۴۱۸۵۷
محدودیتی برای تامین آب مشهد از طریق سد دوستی وجود ندارد
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: تا پایان سال جاری هیچ محدودیتی برای تامین آب مشهد از طریق سد دوستی وجود ندارد، اما نگرانی هایی از این بابت برای سال آینده احساس می شود.

محمد حسین جعفری افزود: هم اکنون سهم سد دوستی در تامین آب مشهد حدود 50 درصد است.

وی اظهار کرد: طبق برنامه ریزی انجام شده تا پایان امسال 75 میلیون متر مکعب آب از طریق سد دوستی به مشهد انتقال می یابد که تاکنون 34 میلیون متر مکعب آن تامین شده است.

وی با بیان اینکه سد دوستی بر روی رودخانه 'هریرود' ایجاد شده است، گفت: برآوردهای 15 سال اخیر نشان می دهد که متوسط آورد سد دوستی 340 میلیون متر مکعب در سال است.

جعفری افزود: درسالهای اخیر آورد سد دوستی به 140 میلیون متر مکعب کاهش یافته که علت آن خشکسالی های پیاپی و احداث سد 'سلما' در افغانستان و امکان استفاده کشاورزان پایین دست از این آب بوده است.

وی اظهار کرد: حجم ذخیره آب سد دوستی از ابتدای سال جاری تاکنون 339 میلیون متر مکعب و معادل 35 درصد ظرفیت این سد بوده است که نیمی از آن مربوط به جمهوری اسلامی و نیم دیگر مربوط به کشور ترکمنستان است.

وی گفت: حجم ذخیره آب سد دوستی درسال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته هفت درصد کاهش داشته است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی همچنین با اشاره به روز خبرنگار و نقش خبرنگاران در اطلاع رسانی رویدادها افزود: رسانه ها با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی خود نقش مهمی در پیشبرد اموری مانند آزاد سازی 'کشف رود' و نصب کنتورهای هوشمند در چاههای کشاورزی داشته اند.

وی بیان کرد: همکاری و مساعدت تشکل های مردمی و کشاورزان نیز باعث شد 97 درصد چاههای کشاورزی در خراسان رضوی به کنتورهای هوشمند مجهز شوند و آزاد سازی 60 کیلومتر از حریم رودخانه کشف رود به انجام برسد.

وی با اشاره به اجرای طرح احیا و تعادل بخشی سفره های آب زیرزمینی و اقدامات انجام شده در خراسان رضوی گفت: در اجرای این طرح 11 پروژه در استان خراسان رضوی برای احیای سفره های آب زیرزمینی در حال اجراست.

جعفری اعتبار طرح احیا و تعادل بخشی سفره های آب زیرزمینی در خراسان رضوی را 220 میلیارد ریال در سال گذشته عنوان کرد و افزود: 40 درصد آن تخصیص یافته و در سال جاری نیز به همین میزان اختصاص یافته است.

به گفته وی، هم اکنون پروژه های تعادل بخشی آب در هفت دشت خراسان رضوی که افت آبهای زیرزمینی بیشتری داشته اند، در حال اجراست.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز