معاون امور عمرانی استاندار ایلام :

شش هزار میلیارد ریال در بخش زیرساختی و مسکن استان ایلام در دولت یازدهم هزینه شد

۱۳۹۵/۰۵/۱۷ - ۱۲:۴۱:۵۲
کد خبر: ۴۴۲۲۰۷
شش هزار میلیارد ریال در بخش زیرساختی و مسکن استان ایلام در دولت یازدهم هزینه شد
معاون امور عمرانی استاندار ایلام گفت: در طول سه سال از عمر دولت یازدهم شش هزار و 190 میلیارد ریال اعتبار در بخش زیرساختی، حمل و نقل و مسکن این استان هزینه شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا-ایلام-شاپور پولادی شامگاه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران رسانه های گروهی استان ایلام با بیان اینکه تونل کبیرکوه یکی از پروژه های سخت و طولانی در سطح کشور است که تا پایان سال 91 تنها 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشت و 35 میلیارد ریال برای آن هزینه شده بود، اظهار کرد: در دولت یازدهم اعتبار هزینه شده برای این تونل به 300 میلیارد ریال افزایش یافت و هم اکنون 45 درصد نیز پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با تاکید بر اینکه پروژه تونل قلاجه باید در مدت ۳۰ ماهه به بهره برداری می رسید، تاکید کرد: پیمانکار طرح تونل قلاجه تاکنون یک ریال از کارفرما طلب ندارد و تمام هزینه کرد پیمانکار پرداخت شده که پیشرفت فیزیکی این طرح تا سال ۹۲ حدود ۳۰ درصد بااعتبار هزینه در گردش ۸۱ میلیارد ریال بوده که ظرف سال ۹۳ و ۹۴ پیشرفت فیزیکی این تونل از ۳۰ درصد به ۷۸ درصد رسیده و ۲۶۱ میلیارد ریال هزینه شده است.
پولادی با اشاره متوقف شدن کار اجرایی این طرح از سوی پیمانکار یادآور شد: تذکر لازم برای آغاز کار به پیمانکار داده و با او اتمام حجت کرده ایم و مقرر شد کار را شروع کند در غیر این صورت از اجرای این طرح خلع ید خواهد شد.
وی افزود: در بحث کشاورزی نیز در سال 92 سطح زیر کشت گندم در استان 141 هزار هکتار با 246 هزار تن تولید در سال بود اما سال گذشته با وجود کاهش سطح کشت به 140 هزار هکتار بیش از سه هزار و 830 تن تولید گندم داشتیم.
وی تاکید کرد: سیستم های آبیاری تحت فشار استان 20 هزار هکتار بود که تا پایان سال 94 با 16 درصد رشد به 23 هزار و 800 هکتار افزایش یافت.
معاون امور عمرانی استاندار ایلام گفت: کمبود منابع آبی یکی از مهمترین تهدیدهای کشور در سال های آینده است بنابراین پیشگیری از هدر رفت آب و استفاده بهینه از منابع آبی از مهمترین سیاست های دولت است که تعداد چاه های برقی استان از 106 حلقه چاه در سال 92 به 115 حلقه افزایش یافته است.
پولادی ادامه داد: در طول سه سال از عمر دولت یازدهم به 11 شهر با 23 هزار و 440 خانوار و 98 روستا با هشت هزار و 785 خانوار از نعمت گاز بهره مند شدند که در حال حاضر در زمینه انشعاب شهری از میانگین کشوری بالاتر هستیم.
وی تاکید کرد: در بحث تامین آب کشاورزی شش پروژه مهم در دست اجراست که یکی از مهمترین این پروژه ها در غرب کشور طرح سامانه گرمسیری است که در شهرستان های ایلام، مهران و دهلران با همکاری وزارت نیرو و جهاد کشاورزی اجرا می شود.
وی یادآور شد: این طرح یکی از پروژه های تاثیرگذار و مورد عنایت رهبری در غرب کشور است و بیش از 26 هزار میلیارد ریال اعتبار دارد و از همه خبرنگاران و اصحاب رسانه استان برای بازدید از این طرح که از خدمات نظام اسلامی است، دعوت می کنیم.
معاون امور عمرانی استاندار ایلام گفت: در سال ۸۸ تا سال ۹۱ مجموع اعتباراتی که از منابع مختلف در اختیار روستاها در بخش عمران دهیاری ها قرار گرفته ۱۳۱ میلیارد ریال است که از سال ۹۲ تا ۹۴ این میزان اعتبار به ۳۶۵ میلیارد ریال افزایش یافته است.
پولادی ادامه داد: عملکرد سه ساله این دولت ۳۸۵ درصد بیشتر از چهار ساله گذشته بوده است و علاوه بر این تعداد ۲۱۱ وسیله نقلیه در اختیار دهیاری های استان قرار گرفته و علاوه بر ۳۲ روستایی که در گذشته ابلاغ شده هم اکنون تمام دهیاری های استان دارای وسیله نقلیه هستند.
وی اضافه کرد: در طول سه سال از عمر دولت تدبیر و امید از محل اعتبارهای مرزی ۴۵ میلیارد ریال برای تکمیل پروژه های آب شرب در مناطق مرزی و روستایی استان و نیز پمپاژ آب در مناطق مرزی استان اختصاص یافته است.
معاون امور عمرانی استاندار ایلام گفت: در ابتدای انقلاب شاخص جمعیت در روستاها در این استان ۷۰ درصد و در شهرها ۳۰ درصد بود اما اکنون بدلایلی جابجا شده است و مصرف کننده ۷۰ درصد و تولید کنده به ۳۰ درصد رسیده است.
پولادی افزود: عواملی مختلفی از جمله تبدیل روستاها و بخش ها به شهر و مهاجرت روستاها به شهر در این مساله نقش دارد که یک تهدید است مسائل و مشکلات مربوط به حاشیه نشینی را برای شهرها به وجود آورده است.
وی مهمترین راهکار معکوس کردن این روند را ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی عنوان و تاکید کرد: ر بحث زیرساخت های روستایی خدمات برجسته ای به روستاها ارائه شده اما بخصوص در ایلام مانع از مهاجرت نشد و به علت نبود اشتغال پایدار و سرمایه گذاری و تولید در این مناطق زمینه مهاجرت به شهرها را افزایش داده است.
وی تاکید کرد: این روند به روستاهای مرزی نیز سرایت کرده و به عنوان یک تهدید امنیتی مدنظر است و باعث خالی شدن مرزها از سکنه می شوند که یک تهدید برای کشور به شمار می رود و برای همین تمرکز دولت بر روی ایجاد اشتغال در مناطق روستایی است و در این زمینه سرمایه گذاری میان مدت و بلند مدت تعیین شده است.
معاون امور عمرانی استاندار ایلام گفت: سال ۹۵ برای استان ایلام پنج هزار و ۳۰۰ شغل بعنوان تعهد دستگاه های اجرایی با یک هزار و 100 میلیارد ریال تسهیلات در نظر گرفته شده است که تمامی دستگاه های مشمول این تفاهم نامه براساس فرماندهی ستاد اقتصاد مقاومتی موظف به انجام آن هستند.
پولادی انعقاد تفاهم نامه با بنیاد مستضعفان و جانبازارن را از دیگر موارد در دست اجرا برای روستائیان عنوان کرد و افزود: 200 میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت در مرحله اول برای ایجاد اشتغال پایدار در روستاها در نظر گرفته شده است که ایلام یکی از سه استان برتر کشور در زمینه شناسایی این طرح در نظر گرفته شده است.
وی اظهار کرد: تسهیلات این طرح با کارمزد سه درصد است که ابتکار عمل خوبی است تا انگیزه ای برای اشتغال در روستاها به وجود آید و هر استانی که بتواند از این فرصت بهترین استفاده را ببرد در مراحل بعدی بودجه های بیشتری دریافت خواهد کرد.
وی گفت: در بخش عمران شهری نیز یک هزار و 700 میلیادر ریال اعتبار از محل های مختلف ارزش افزوده و کمک های سازمان شهرداری ها و دهیاری ها به شهرداری های استان اختصاص یافته است که تنها در سال ۹۴ به ۷۱۳ میلیارد ریال رسیده است که رشد چند برابری را نشان می دهد.
معاون امور عمرانی استاندار ایلام افزود: فراخوان ایجاد باند جاده صالح آباد به مهران تا ۵۰ کیلومتر انجام گرفته و عملیات اجرایی آن به زودی آغاز می شود و مسیر اول ایلام تا صالح آباد نیز در دستور کار قرار دارد تا بعد از اتمام مرحله دوم عملیات آن انجام شود.
وی ادامه داد: با این وجود پیمانکار طرح تا کنون نه به صورت کتبی و نه شفاهی نتیجه ای را به ما اعلام نکرده است بنابراین حتی اگر پروژه به تاخیر نیز بیافتد با پیمانکار برخورده کرده و وعده های داده شده را عملی خواهیم کرد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز