رئیس اتاق بازرگانی همدان:

دولت نهم و دهم سبب سرسختی دنیا در برابر مسئله هسته‌ای ایران شد/ ۷ کشور اروپایی، آسیایی و آفریقایی هدف تجارت استان همدان

۱۳۹۵/۰۵/۲۱ - ۰۷:۳۰:۱۳
کد خبر: ۴۴۴۰۶۸
دولت نهم و دهم سبب سرسختی دنیا در برابر مسئله هسته‌ای ایران شد/ ۷ کشور اروپایی، آسیایی و آفریقایی هدف تجارت استان همدان
علی اصغر زبردست گفت: : دولت نهم و دهم همه پرده‌ها را بالا زده و مسئله هسته‌ای را عریان و حساس کردند که مشکلات تحریم برای ایران در پی داشت.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، رئیس اتاق بازرگانی همدان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اتاق‌های بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی و محلی برای بیان مسائل و مشکلات بخش خصوصی است و در راستای رسیدگی امور بخش خصوصی به طور انفرادی نتیجه ندارد.

وی با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی بالفطره کار اجرایی انجام نمی‌دهد ولی می‌تواند انعکاس‌دهنده مسائل و مشکلات بخش خصوصی باشد، افزود: اتاق‌های بازرگانی در کل کشور به لحاظ سبک و سیاقی که برای خود تعریف کرده بودند در استان‌ها نتوانستند خود را به مسئولان نشان دهند.

زبردست با بیان اینکه در گذشته بین اتاق‌های بازرگانی و مسئولان ارتباط چندانی وجود نداشت تا بتوان از این ظرفیت برای حل مشکلات بخش خصوصی را برطرف کرد، گفت: تنهایی جایی که می‌تواند نگاه خوبی را به مجلس و دولت بدهد اتاق بازرگانی ایران و استان‌هاست، قبل از اینکه آنها تصمیمی برای بخش خصوصی بگیرند باید نظرخواهی کرده و سپس آن را به قانون تبدیل کنند.

وی با اشاره به اینکه سیاست دولت واگذاری امور به بخش خصوصی بوده و این مسائل در برنامه‌های توسعه دیده شده است، افزود: در حال حاضر فضا برای استفاده از بخش خصوصی مثبت است ولی سرسختی‌هایی را بدنه کارشناسی و مدیریت برای واگذاری اختیارات خود به بخش خصوصی نشان می‌دهند ولی باید به این نتیجه رسید که رسیدن به توسعه نیازمند واگذاری امور به بخش خصوصی است.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره به اینکه برای تحقق درآمدهای دولت نیازمند این است که فعالیت بخش خصوصی رونق پیدا کند، تصریح کرد: باید زمینه برای فعالیت بخش خصوصی فراهم شود و دولت در زمینه امور حاکمیتی اقدام کند.

وی با اعلام اینکه هشت کمیسیون در اتاق بازرگانی استان همدان راه‌اندازی شده است که امیدواریم از این طریق جایگاه اتاق را در استان نهادینه کنیم، گفت: استاندار همدان علاقمند به فعالیت‌های اتاق بازرگانی همدان بوده و امیدواریم این بخش را تقویت کنیم.

زبردست با اشاره به اینکه شرایط کشور نیاز به بازنگری و اصلاح دارد، عنوان کرد: برای رفع تحریم‌های خارجی قدم بسیار مثبتی برداشته شد و کسی به اندازه بخش خصوصی برداشته شدن تحریم‌ها را لمس نکرد چون روزانه با این مسائل دست و پنجه نرم می‌کردند.

وی اظهار داشت: در مسائل و مشکلات داخلی از جمله امور بانکی و مالیاتی باید اصلاح ساختاری شود که اگر اتفاق نیفتاد مجریان امر نیز نمی‌توانند پاسخگو باشند، در زمینه مسائل مالیاتی باید یک الگویی بین‌المللی را با قوانین داخلی سازگار کرده و رو به جلو حرکت کنیم.

زبردست با اشاره به اینکه در اداره امور مالیاتی استان همدان خیلی کم لطفی کرده و می‌کنند، گفت: کارشناسان مالیاتی اعتقاد به ضوابط و قوانین نداشته و انتظار دارند فعالان اقتصادی قانون را رعایت کنند، اولین چیزی که قانون به ممیز مالیاتی دیکته می‌کند این است که باید نحوه محاسبه مالیات به مودی گفته شود که این امر عملی نمی‌شود.

وی تصریح کرد: اگر مودی بداند بر چه اساسی مالیات محاسبه شده شاید اعتراضی صورت نگیرد، این افراد نمی‌خواهند به قانون تمکین کنند و به استان کم لطفی کرده‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان بیان کرد: امور مالیاتی با مردم بدرفتاری می‌کنند و این در حالی است که حق چنین کاری ندارند، بخشی از فرار سرمایه به سبب نحوه تشخیص مالیات است، متاسفانه مودیان مالیاتی را در سیکل معیوب اداری قرار می‌دهند که به مشکل برمی‌خورند. این امر از کج سلیقگی افراد است.

زبردست با اشاره به اینکه اگر بخش دولتی بداند حقوق و زندگی وی از طریق بخش خصصی تامین می‌شود چنین رفتاری نخواهند داشت، تصریح کرد: اگر فشار به بخش خصوصی وارد شود این حقوق قطع می‌شود که باید این مسائل را درک کنند.

زبردست با اشاره به اینکه نباید دست سرممیز در تشخیص مالیات باز باشد چراکه گاهی براساس تصمیم شخصی مالیات تعیین می‌کند، گفت: عامل فرار مالیاتی خود امور مالیاتی بوده چراکه مشکلات و فشارهای این نهاد سبب شده تا افراد زیر بار قوانین و ضوابط نروند، تشخیص و تعیین مالیات بین ممیزی‌ها متفاوت است که این امر باید با تعریف ساختار مناسب رفع شود.

وی با بیان اینکه عمده فعالان اقتصادی احساس می‌کنند حق آنها ادا نمی‌شود و از این رو به دنبال دو دفتره کردن محاسبات و فعالیت خود می‌روند، تصریح کرد: سازمان مالیاتی کشور هنوز دست سرممیز را باز گذاشته و امور مالیاتی به گونه‌ای عمل کرده که سبب بروز مشکل و فرار مالیاتی شده است.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره به اینکه اعمال نظرات مختلف روی یک موضوع مالیاتی از سوی ممیزها، نادرست و ایراد است، عنوان کرد: باید به سمتی حرکت کرد که ضوابط معین و مشخصی روی این موضوع تعیین شود.

برخی ضوابط ابلاغی دولت، دست و پای بانک‌های دولتی را بسته است

وی درباره عملکرد بانک‌ها نیز با اشاره به اینکه دست و پای بانک‌های دولتی با برخی ضوابط و قوانین ابلاغی دولت بسته شده است، گفت: ولی دست بانک‌های خصوصی بازتر است و با وجود سپرده‌گذاری بالای مردم در بانک‌های خصوصی، بازگشت این سرمایه به استان و سرمایه‌گذاری با کم‌کاری بانک‌های خصوصی مواجه است.

زبردست با اشاره به اینکه بانک‌های خصوصی در زمینه سرمایه‌گذاری سپرده‌های مردم در استان عملکرد مناسبی ندارند، گفت: ضوابط مشخصی در این زمینه وجود ندارد و باید تلاش کرد تا این وضعیت را بهبود بخشید.

وی درباره پذیرش هیئت‌های خارجی نیز گفت: پس از برطرف شدن تحریم‌ها و گشایش ارتباطات ایران با کشورها، بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی ایران را دارای جایگاه خاصی دیدند که به همین خاطر در مذاکره با بیشتر تجار خارجی اعلام می‌کنند در ایام تحریم تنها ایران ضرر نکرده و آنها نیز بازار خود را در منطقه از دست داده و آسیب دیده‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره به اینکه دنیا همچون ایران با رکود و تورم مواجه بوده و برای خروج از آن به دنبال بازار جدید هستند، تصریح کرد: کشورهای اروپایی 20 سال از قوانین و ضوابط ایران دور بودند و سفرهای آنها به ایران بیشتر جنبه بررسی دارد تا با قوانین و ضوابط باید آشنایی لازم کسب شود.

وی با بیان اینکه تمامی تجار به دنبال بررسی موقعیت و  وضعیت ایران بودند، گفت: تجار خارجی متوجه‌ شده‌اند که تنها در زمینه واردات با ایران نمی‌توانند ارتباط داشته باشند بلکه باید در زمینه صادرات، زیرساخت‌ها و تکنولوژی مراوداتی صورت گیرد.

زبردست با اشاره به اینکه استان همدان نمی‌تواند با 140 کشور ارتباط داشته باشد، گفت: هفت کشور برای استان همدان در نظر گرفته شده که ارتباط بیشتری برقرار شود ولی این امر نافی ارتباط با سایر کشورها نیست.

وی اظهار داشت: اتریش، هلند، مسکو و چک‌اسواکی به عنوان کشورهای اروپایی، غنا به عنوان کشور آفریقای غربی، قزاقستان و گرجستان به عنوان کشورهای آسیایی مورد هدف استان همدان برای ارتباطات تجاری و اقتصادی هستند.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان با بیان اینکه درآمد حاصل از فروش نفت باید در زمینه زیرساخت‌ها هزینه شده و هزینه‌های کشور از طریق صادرات غیرنفتی تامین شود، گفت: تولیدکنندگان به لحاظ تحریم و قطع ارتباط کمتر به فکر بازارهای خارجی بوده و تولیدات را براساس نیازهای داخلی انجام داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از تولیدات استان برای صادرات به خارج از کشور ظرفیت پیدا نکرده است، گفت: باید بازنگری لازم در زمینه تولیدات داخل استان همدان شکل گیرد تا بتوان در بازارهای خارجی توان رقابت داشت.

زبردست با بیان اینکه برای صادرات به کشورهای خارجی باید ضوابط آنها را رعایت کرد، اظهار داشت: زمان نیاز است تا تولیدات استان همدان با نیاز بازارهای جهانی سازگاری پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه استان همدان دارای 24 صادرکننده فرش به کشورهای مختلف بود که پس از تحریم‌ها به سراغ عرصه‌های دیگر برای فعالیت رفتند، گفت: باید بافندگان، فرش را براساس نیاز بازارهای جهانی تولید کنند تا بتوان در بازارهای جهانی رقابت کرد.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره به اینکه همدان از استان‌های پر پتانسیل در زمینه مواد معدنی است چون ذخایر بالایی داشته و تنوع خوبی دارد، گفت: در زمینه منابع طبیعی و محیط زیست مشکلاتی وجود داشت چراکه این دستگاه‌ها بر این باور بودند فعالیت‌های معدنی سبب تخریب محیط زیست می‌شود ولی از سوی دیگر معتقد هستیم فعالیت‌های معدنی ظرفیت مناسبی برای اشتغالزایی و ارزش افزوده هستند.

وی افزود: وقتی برای معدن‌داران مجوز صادر شده باید اجازه فعالیت نیز داده شود و کمک کرد تا بتوانند کار خود را پیش ببرند، معدن‌داران نباید به هرقیمتی مواد معدنی را استخراج کرده و محیط زیست را تخریب کنند.

زبردست درباره آمار کارت‌های بازرگانی استان همدان نیز گفت: استان همدان 159 کارت عضویت و 326 کارت بازرگانی دارد که 1.39 درصد از کارت‌های کشور را تشکیل می‌دهد، در استان همدان 175 فعال اقتصادی در زمینه صنعت، معدن، تجارت و خدمات داریم که این افراد غیر از کشاورزان و پیمانکاران عمرانی هستند.

وی افزود: هر چقدر تعداد نفرات اتاق بازرگانی استان همدان بیشتر باشد می‌توان قدرت بیشتری در اتاق ایران داشت، در حال حاضر چهار کرسی از اتاق ایران متعلق به همدان بوده و این در حالی است که ظرفیت داشتن 15 کرسی برای استان همدان وجود دارد.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان درباره نرخ سود بانکی گفت: بانک‌ها سعی دارند از دستورالعمل و ضابطه دولت در زمینه کاهش نرخ سود بانکی فرار کنند، از یک جهت شاید حق داشته باشند چون نرخ پول آنها گران تمام می‌شود و توجیه ندارد ولی از نظر بنده حق ندارند خارج از ضابطه دولت عمل کنند چون تا زمانی که نرخ بهره بانکی کاهش نیابد مشکلات موجود پابرجاست.

وی با اشاره به اینکه نرخ تورم و نرخ بانکی باید ارتباط متناسبی با هم داشته باشند، افزود: وقتی تورم به 9 درصد رسیده باید نرخ تسهیلات بانکی نیز به 11 درصد کاهش یابد تا بتوان ارتباط مناسبی بین این دو فراهم کرد، از سوی دیگر امیدواریم نرخ سپرده‌های بانکی آنقدر کاهش یابد که توجیهی برای سپرده‌گذاری ایجاد نشود.

زبردست با اشاره به اینکه کاهش نرخ بهره سبب ورود پول در چرخه اقتصاد سرمایه‌گذاری می‌شود، تصریح کرد: مذاکراتی با وزارت اقتصاد شده است که سبب شکسته شدن مقاومت بانک‌ها در مقابل کاهش نرخ سود بانکی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بانک‌ها رقیب بخش خصوصی شده و در کنار بخش خصوصی قرار ندارند، اظهار داشت: بانک‌ها سپرده‌های مردم را به بنگاه‌های خود برای فعالیت‌های اقتصادی می‌دهند که مشکلاتی را برای فعالیت‌های اقتصادی ایجاد کرده است.

زبردست با بیان اینکه برخی محدودیت‌های کاری در استان و کشور وجود دارد، تصریح کرد: چاره‌ای نداریم که با بازار بیرون مشکلات اشتغال را حل کرد ولی اگر بتوان در کشور نیز فضا برای اشتغال باشد حل کرد.

وی با اشاره به اینکه در استان همدان 800 شرکت پیمانکاری، 600 شرکت انبوه‌ساز و هفت هزار و 500 نفر مهندس داریم، گفت: بین 65 تا 80 درصد بودجه کشور برای مسائل جاری هزینه شده که نشان از بزرگ شدن بدنه دولت و افزایش حقوق‌بگیران دارد و تنها با 20 درصد اعتبارات کشور کار می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره به اینکه افزایش هزینه‌های جاری و کاهش فعالیت نشان از نابودی کشور دارد، گفت: پیمانکاران باید از استان و کشور خارج شده و کار و پروژه را در کشورهای دیگر تعریف کنند تا بتوان اشتغالزایی و ارزش افزوده ایجاد کرد.

وی با اشاره به اینکه آفریقا منطقه بکری برای فعالیت‌های خدمات فنی و مهندسی است، تصریح کرد: هفته گذشته گروهی از شرکت‌های خدمات فنی مهندسی به آفریقا اعزام شده که نتایج مناسبی به همراه داشته است و امیدواریم اقدامات مناسبی در این زمینه صورت گیرد.

زبردست در پاسخ به  سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه برجام چه نتایجی برای کشور داشته است، گفت: چه چیزی از برجام می‌خواستیم که انجام نشده است، انتظار می‌رود مشکلات کشوری که 20 تا 25 سال در تحریم و فشار بوده 6 ماهه رفع شود که باید زمانی بگذرد تا این مسائل و مشکلات را برطرف کرد.

دولت نهم و دهم سبب سرسختی دنیا در برابر مسئله هسته‌ای ایران شد

وی با اشاره به اینکه در زمینه انرژی هسته‌ای مسائلی را دنبال می‌کردیم که باید عملی شود ولی در دنیا سرسختی صورت گرفت و باعث و بانی آن را دولت نهم و دهم می‌‎دانیم، گفت: دولت نهم و دهم همه پرده‌ها را بالا زده و مسئله هسته‌ای را عریان و حساس کردند که مشکلات تحریم برای ایران در پی داشت.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان افزود: در مقاطعی که آقای روحانی دبیر شورای امنیت ملی بود در جلسه‌های چند ساعته گزارش می‌دادند و سعی دولت بر این بود که اروپا و آمریکا با هم اتصال پیدا نکنند چون اروپا از ایران حمایت می‌کرد ولی با طرح مسئله هلوکاست چالش جدی در این زمینه ایجاد شد.

زبردست با بیان هیچ کس به اندازه بخش خصوصی با گوشت و پوست رفع تحریم ‌ها را لمس نکرد، اظهار داشت: کشور عراق که این همه برای آنها هزینه کرده و هستی و نیستی آنها از ماست این اواخر از واردات کالای ایرانی ممانعت می‌کردند.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره به اینکه از دید بنده بخشی از مسائل برجام مشکلات داخلی است، اظهار داشت: بانک‌هایی که می‌گویند مشکلات حل نشده سیستم قدیمی بانکی داشته و طرف‌های بین‌المللی اعلام کرده‌اند که برنامه‌ها باید هماهنگ شوند تا بتوان سیستم مالی را حل کرد، وقتی نمی‌توان سیستم مالی را با هم هماهنگ کرد نمی توان به برجام خللی وارد کرد.

وی با تاکید بر اینکه مگر می‌توان مشکلات کشوری که 20 سال در تحریم بوده در 6 ماه حل کرد، تصریح کرد: انتظار عجیبی از دولت داریم و به جای تشکر و تقدیر موانعی نیز برای آن ایجاد می‌کنیم، اگر به انصاف به موضوع نگاه شود دولت کار بزرگی انجام داده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز