مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی:

سرمایه‌گذاری حدود ۵.۵ میلیارد تومانی دولت تدبیر و امید در بخش گردشگری خراسان جنوبی

۱۳۹۵/۰۵/۲۳ - ۱۰:۴۸:۳۴
کد خبر: ۴۴۴۸۵۸
سرمایه‌گذاری حدود ۵.۵ میلیارد تومانی دولت تدبیر و امید در بخش گردشگری خراسان جنوبی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: از ابتدای دولت تدبیر و امید علی رغم محدودیت‌های مالی، 5 میلیارد و 300 میلیون تومان در بخش گردشگری هزینه شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از بیرجند، حسن رمضانی ظهر امروز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: از اساسی‌ترین اقدامات برای حفاظت از میراث فرهنگی و معرفی صنایع دستی و گردشکری اطلاع‌رسانی است.

وی با بیان اینکه هم گردشگری در سایه اطلاع‌رسانی رونق می‌گیرد و هم صنایع دستی، افزود: اگر میراث فرهنگی به یک دغدغه اجتماعی تبدیل شود آن زمان می‌توان در حوزه حفاظت از آثار تاریخی موفق بود و این مهم جز با جدیت کار خبرنگاران و آگاهی‌بخشی رسانه‌ها میسر نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان داشت: در یک سال گذشته میراث فرهنگی در بین 31 اداره‌کل کشور مقام نخست را در حوزه‌های مختلف صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری به دست آورده است.

رمضانی اذعان داشت: خراسان جنوبی در حوزه میراث فرهنگی در یک سال گذشته به لحاظ ثبت آثار طبیعی مقام نخست و به لحاظ ثبت آثار فرهنگی مقام سوم را کسب کرده است.

وی با اشاره به ثبت میراث جهانی دو اثر از مجموعه آثار خراسان جنوبی، ادامه داد: پرونده مشترک کویر لوت و دیگر پرونده مشترک قنات بلده فردوس تیرماه امسال در فهرست آثار جهانی به ثبت رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان داشت: در حوزه صنایع دستی در سال 94، 13 تولید صنایع دستی نشان مرغوبیت ملی گرفت و این قدم بزرگی برای معرفی صنایع دستی در سطح ملی محسوب می‌شود.

رمضانی با اشاره به راه‌اندازی نمایشگاه صنایع دستی و گردشکری در مهرماه جاری، اظهار داشت: تلاش این است با برپایی این نمایشگاه‌ها کمکی به معرفی صنایع دستی و ایجاد بازار فروش برای صنعتگران شود.

وی افزود: در حوزه گردشگری در نمایشگاه‌های مختلفی شرکت کردیم که همه این‌ اقدامات کمک می‌کند به اینکه در سطح ملی و بین‌المللی جاذبه‌های گردشگری استان شناخته شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به برگزاری جشنواره منطقه‌ای غذای سنتی و خوراک محلی، گفت: این جشنواره به صورت مشترک بین سه استان خراسان همزمان با اواخر شهریورماه در مشهد برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان خراسان جنوبی در کنار طبخ غذاهای محلی به معرفی برخی از آداب و رسوم و آئین‌ها مانند جشن برداشت محصول و موسیقی محلی می‌پردازند.

رمضانی با اشاره به اقدامات حوزه گردشگری، تصریح کرد: در سال جاری دو هتل سپهر بیرجند و هتل کیان بشرویه به مجموعه واحدهای اقامتی استان افزوده شده است.

وی همچنین از راه‌اندازی و تجهیز 10 واحد بوم‌گردی در استان خبر داد و گفت: در سال 94 تجهیز واحدهای بوم‌گردی در روستای اصفهک از توابع طبس برای نخستین‌بار به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در دو سالانه ونیز شرکت کرده و مورد استقبال قرار گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان داشت: این واحدها به صورت رسمی با حضور معاون رئیس جمهور و ریاست سازمان میراث فرهنگی کشور افتتاح خواهد شد.

رمضانی اظهار داشت: برای نخستین‌بار کمپ کویری دهسلم از توابع شهرستان نهبندان با امکانات مناسب و با صرف اعتبار 1.5 میلیارد تومان راه‌اندازی شده است و مشغول طی مراحل قانونی واگذاری آن به سرمایه‌گذار بخش خصوصی هستیم تا تجهیز آن برای گردشگران انجام شود.

وی از واگذاری مجموعه باغ و عمارت شوکت‌آباد بیرجند به سرمایه‌گذار خبر داد و افزود: این سرمایه‌گذار کار مرمت و بازسازی این مجموعه را آغاز کرده و ظرف مدت 6 ماه آینده فاز نخست آن آماده خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به اقدامات حوزه مطالعات باستان‌شناسی طی یک سال گذشته، اظهار داشت: در محوطه تاریخی تخچر آباد بیرجند در نخستین فصل کاووش علمی توانستیم بقایای معماری را به دست آوریم که بنا به شواهد به دست آمده و مقایسه آن با آثاری از این دست در کشور وجود داشته به احتمال قوی این یکی از آثار دوره مادها است.

رمضانی بیان داشت: در فصل بعدی کاووش‌های تپه تخجرآباد، در صورت به قطعیت رسیدن احتمالات، تحولی در موضوع قلمرو مادها به وجود می‌آید چراکه قلمرو مادها تاکنون تا سمنان تخمین زده شده بود اما با این کاووش باید در این قلمرو تجدیدنظر شود.

وی افزود: کاربری بنای کشف شده در این منطقه، بنایی آئینی و مذهبی بوده و در دوران‌های بعد تحولی در آن به وجود آمده است.

پایان بررسی باستان‌شناسی در 9 شهرستان استان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه بررسی و شناسایی باستان شناسی در 9 شهرستان استان پایان یافته است، گفت: امیدواریم در سال جاری با تکمیل کاووش‌های باستان شناسی بتوانیم وجهه تاریخی خراسان جنوبی را معرفی کنیم.

رمضانی اذعان داشت: بررسی باستان‌شناسی خراسان جنوبی به عنوان بخشی از استان خراسان بزرگ به دلیل گستردگی، نیاز به تکمیل و بررسی بیشتر داشته است لذا با تاسیس استان خراسان جنوبی یکی از دغدغه‌ها همواره تکمیل این مالعات بوده که در سال 94 موفق شدیم در 9 شهرستان مطالعات باستان شناسی را تکمیل کنیم.

وی با بیان اینکه فاز نخست نقشه باستان‌شناسی استان در سال 94 تهیه شد، گفت: با کاووش‌های اخیر علاوه بر افزایش تعداد آثار شناسایی شده، تعداد آثار ثبتی نیز افزایش یافته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: با توجه به پراکندگی آثار تاریخی و فرهنگی در سطح استان و برای انجام پروژه‌های عمرانی باید مجوز میراث فرهنگی اخذ شود و به دلیل نبود نقشه باستان‌شناسی، میراث فرهنگی باید برای هر استعلامی بازدید میدانی داشته باشد اما با تکمیل نقشه باستان‌شناسی استان خواهیم توانست با بررسی نوع درخواست‌ها ‌و بررسی موقعیت جغرافیایی استعلامات را با طیب خاطر بیشتری انجام دهیم.

مرمت 110 اثر تاریخی در خراسان جنوبی

رمضانی اظهار داشت: در سال 95، 110 اثر تاریخی، فرهنگی و بافت تاریخی مرمت شد و این تعداد با توجه به تنگناهای اعتباری دولت قدم بزرگی بود.

وی افزود: همچنین 20 اثر تاریخی در استان تعیین حریم شده است و این مهم سبب می‌شود اراضی ساکنان محدوده‌های تاریخی، تعیین تکلیف شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: در یک سال گذشته آثار فاخری به لحاظ نوع در خراسان جنوبی مانند بافت تاریخی اصفهک و بافت نایبندان ثبت شد.

رمضانی بیان داشت: از ابتدای دولت تدبیر و امید علی رغم محدودیت‌های مالی، 5 میلیارد و 300 میلیون تومان در بخش گردشگری هزینه شده است.

وی ادامه داد: برخورداری استان از اعتبارات ملی بسیار بالا بوده به عنوان مثال در مرمت بناهای مشارکتی اقدام بزرگی انجام شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی پایه و اساس توسعه و رونق صنایع دستی را آموزش دانست و اذعان داشت: در سال گذشته 260 میلیون تومان اعتبار در بخش صنایع دستی هزینه شد که این رقم امسال به 330 میلیون تومان افزایش پیدا کرده و عمده این رقم در بخش آموزش هزینه خواهد شد.

انتهای پیام/

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز