رئیس کمیته‌ی ساماندهی زنان خیابان استان در گفتگو با خبرنگاران مطرح کرد

خروج صدها زن خیابانی از چرخه‌ی آسیب اجتماعی در خراسان رضوی

۱۳۹۵/۰۵/۲۵ - ۱۵:۳۷:۳۱
کد خبر: ۴۴۶۲۴۰
خروج صدها زن خیابانی از چرخه‌ی آسیب اجتماعی در خراسان رضوی
رئیس کمیته‌ی ساماندهی زنان خیابانی خراسان رضوی گفت: در ده سالی که از آغاز فعالیت کمیته‌ی ساماندهی زنان آسیب‌دیده‌ی خراسان رضوی می‌گذرد در سیصد جلسه‌ی تخصصی، بیش از 1100 نفر از این افراد شناسایی و زیر نظر کمیته‌ و نهادهای قضایی و اجتماعی، ساماندهی و هدایت شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، نیره عابدین‌زاده در حاشیه‌ی جلسه کمیته‌ی ساماندهی زنان خیابانی در بهزیستی در گفتگو با خبرنگاران افزود: صدها نفر از این افراد با اقدامات حمایتی، مشاوره، ایجاد فرصت‌های شغلی، برنامه‌های بازسازی روانی و اقدامات مددکاری، به چرخه‌ی زندگی سالم اجتماعی بازگشته‌اند.

وی در پاسخ به این سؤال که دیدگاه کمیته در خصوص مراکز خدمات بهداشتی که وزارت بهداشت قرار است برای این افراد راه‌اندازی کند چیست گفت: فعالیت این افراد بخصوص در قالب حرفه‌ای با عنوان کارگر جنسی، طبق قانون جرم است و بنا بر این نمی‌توان برای آنها مراکز رسمی خدماتی ایجاد کرد.

وی افزود: اما اگر مراکز کاهش آسیب برای این دسته از افراد به عنوان شهروندانی که نیاز به خدمات حمایتی و ارشادی دارند دایر شود اشکالی ندارد.

وی ادامه داد: اگر بحث رصد مسائل بهداشتی و پیشگیری از بیماری‌های واگیردار باشد اشکال ندارد. ولی شکل اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت و اینکه کارت سلامت به اینها بدهیم، قوه قضائیه موافق نیست.

وی در عین حال گفت: مراکزی همین حالا هم هستند که به زنان در معرض آسیب آموزش می‌دهند که کار خوبی است و در حال حاضر هم انجام می‌شود ضمن اینکه اعتقاد داریم کارت بهداشتی هم اثری ندارد و از لحاظ پزشکی تضمینی برای سالم بودن این افراد ایجاد نمی‌کند.

دادیار حوزه اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی در خصوص نحوه‌ی برخورد قانونی با پدیده‌ی زنان خیابانی گفت: به هرحال، روسپی‌گری و اقدام به جرایم اخلاقی در جامعه وجود دارد و اگر قانونگذار اعتقاد به وجود این پدیده نمی‌داشت، قانونی نوشته نمی‌شد اما صرف وجود آن در جامعه، به معنای رسمیت‌داشتن و قانونی بودن نیست.

وی ادامه داد: از نظر قانون، فعالیت این افراد به صورت حرفه‌ای، جرم محسوب می‌شود ولی فعالیت‌های کاهش آسیب در مورد آنها قابل قبول است.

عابدین‌زاده اظهار داشت: اینکه چگونه این افراد از وجود مراکز کاهش آسیب آگاه شده و به آنجا مراجعه کنند از نظر ما باید گلوگاه‌های حضور این افراد مانند مراکز بهزیستی و زندان‌ مد نظر قرار گرفته و خدمات در آنجا ارائه شود که کمیته ساماندهی هم همین کار را انجام می‌دهد.

وی در زمینه‌ی نحوه‌ی کار کمیته ساماندهی گفت: تمام تصمیمات و راهکارهای برخورد قانونی، مجازات، بازپروری، کاهش آسیب و سایر موارد در کمیته‌ی ساماندهی اتخاذ می‌شود و قضات پرونده‌های این افراد هم پیشنهادات این کمیته را به معرض اجرا می‌گذارند.

دادیار حوزه اجتماعی دادگستری خراسان رضوی افزود: جرایم ارتکابی این افراد که در دادسرای عمومی و انقلاب رسیدگی می‌شود شامل رابطه نامشروع، زنا، تشکیل لانه فساد، بدحجابی و شرب خمر می‌باشد.

وی در خصوص عناوین مجرمانه‌‌ی این افراد بیان کرد: قوادی، تشکیل خانه‌ی فساد و فحشا، رابطه‌ی نامشروع و زنا از جمله عناوین مجرمانه‌ای است که این افراد مرتکب و به خاطر آن دستگیر می‌شوند.

رئیس کمیته‌ی ساماندهی زنان خیابانی خراسان رضوی در خصوص جواز ازدواج موقت برای اقدام به جرایم اخلاقی تصریح کرد: ازدواج موقت، شرایطی دارد که در این گونه موارد، مصداق پیدا نمی‌کند زیرا علقه‌ی زوجیت فقط با یک مرد برقرار می‌شود در حالی که این افراد بعضا با دو یا چند مرد دستگیر می‌شوند.

وی افزود: همچنین رعایت عده که از موارد مهم ازدواج است، توسط این افراد رعایت نمی‌شود زیرا فاصله‌ی رابطه‌ها کمتر از حدود شرعی است و برای ضابطین قضایی، شواهد مسلمی وجود دارد که دستگیر شدگان، قصدی برای ازدواج و ایجاد رابطه‌ی شرعی نداشته‌اند.

وی در خصوص دلایل انحرافات اجتماعی زنان آسیب‌دیده یادآور شد: بسیاری از این افراد به خاطر آسیب‌های خانوادگی مانند طلاق و اعتیاد والدین، فرار از منزل، بدسرپرستی، خشونت‌های خانگی و مانند اینها دچار آسیب‌دیدگی می‌شوند.

وی افزود: به همین جهت تمام تلاش ما این است که این افراد که هنوز روسپی‌گری آنها به شکل حرفه و شغل‌شان در نیامده، به جامعه برگشت داده شده و زندگی سالمی را پی بگیرند.

وی تصریح کرد: تبدیل روسپی‌گری به شغل و حرفه بسیار خطرناک است زیرا آثار مالی، شخصیتی، روانی و اجتماعی بسیار زیادی برای فرد دارد که بازگشت او به جامعه را تقریبا غیر ممکن می‌سازد.

وی تصریح کرد: روسپیان حرفه‌ای درآمد بالایی دارند، از خانواده و جامعه به طور کلی طرد می‌شوند و از نظر روانی، دچار اختلالات عمیق فکری و روانی می‌شوند که در نهایت به‌جز ادامه‌ی سقوط اخلاقی و اجتماعی، راهی برای آنها باقی نمی‌ماند بنا بر این باید از حرفه‌ای شدن این آسیب‌دیدگان، پیشگیری کرد که کمیته‌ی ساماندهی هم با همین هدف تشکیل شده است.

عابدین‌زاده گفت: در مورد آن دسته از آسیب‌دیدگان یا دستگیرشدگانی که سن‌شان پایین است یا از خانواده طرد شده و هنوز تکرار جرم نداشته‌اند تخفیف مجازات و حمایت‌های روانی اجتماعی قائل می‌شویم و حتی برای آنها کار و درآمد سالم درست می‌کنیم که به چرخه‌ی آسیب برنگردند.

وی در مورد شیوه‌های جذب دختران جوان به محافل فساد گفت: قاچاقچیان انسان، اخیرا به شیوه‌های جدیدی برای جذب دختران به این مراکز متوسل شده‌اند و بعضا با پوشش آرایشگاه و باشگاه و مراکز ماساژ و امثالهم، به تشکیل مراکز فساد اقدام می‌کنند که برخوردهای لازم با آنها صورت می‌گیرد.

وی با هشدار به آرایشگاه‌ها و مراکز ورزشی متخلف تأکید کرد: افرادی که با این گروه‌ها همراه می‌شوند دقت داشته باشند که در صورت دستگیری، به عنوان تشکیل‌دهندگان مراکز فساد و فحشا، اشد مجازات قانونی در انتظار آنها است.

 

نظر شما