بهره‌برداری از مجهزترین کشتارگاه صنعتی کشور در مهریز تا چند ماه آینده

۱۳۹۵/۰۵/۲۶ - ۱۴:۲۲:۱۰
کد خبر: ۴۴۶۶۶۷
بهره‌برداری از مجهزترین کشتارگاه صنعتی کشور در مهریز تا چند ماه آینده
مدیر عامل کشتارگاه صنعتی معین دام یزد با اشاره به پیشرفت 85 درصدی این مجتمع کشتارگاهی، ابراز امیدواری کرد که طرح مذکور تا چند ماه آینده مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری برنا ؛ "مهدی ناصر بافقی"دیروز در حاشیه‌ی بازدید خبرنگاران از این مجمع کشتارگاهی  گفت: این کشتارگاه صنعتی در زمینی به وسعت 75 هزار مترمربع با ظرفیت کشتار روزانه بیش از یک‌هزار و 200 راس دام سبک و 110 راس دام سنگین در یک شیف کاری و با هزینه‌ای بالغ بر 300 میلیارد ریال و پیشرفت فزیکی 85 درصد در حال ساخت است.

وی افزود: این کشتارگاه که در سطح کشور بی‌نظیر و حتی به اذعان کارشناسان دامپزشکی کشور در خاورمیانه نیز بی‌مانند است، دارای بخش‌های مختلف شامل چهار خط کشتار دام سبک و دو خط کشتار دام سنگین، سردخانه‌های پیش سرد و تونل انجماد، سالن‌های مجزای پاک‌سازی آلایش خوراکی فراورده‌های دامی، بخش تبدیل ضایعات، واحد تأسیسات و تصفیه‌خانه پساب خروجی و واحد تولید سوسیس و کالباس، است.

ناصر بافقی با بیان این که این مجتمع کشتارگاهی برای 150 نفر اشتغالزایی مستقیم خواهد کرد، یادآور شد: پساب سالن کشتار این مجتمع و دیگر بخش‌های آن پس از تصفیه در تاسیسات مجهز این کشتارگاه از طریق شبکه‌ای برای آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیر عامل این مجتمع کشتارگاهی با از افتتاح آن طی چند ماه آینده خبر داد و اظهار کرد: هر چند برخی مانع‌تراشی‌ها ساخت این کشتارگاه صنعتی را با هشت سال وقفه مواجه کرد ولی طی دو سال اخیر حمایت‌های خوبی از سوی مسئولان استان و شهرستان مهریز انجام گرفته است.

ناصر بافقی در پایان اهمیت ایجاد این کشتارگاه صنعتی در استان علی رغم وجود یک کشنتارگاه صنعتی دیگر در استان را به لحاظ نقش آن در تامین گوشت و آلایش‌های گوشتی کاملاً مطمئن و بهداشتی به مردم با برخورداری این مجتمع از امکانات و تکونولوژی روز دنیا بیان کرد.

"مجتبی آغاز" رئیس دامپزشکی شهرستان مهریز نیز در این بازدید به خبرنگاران گفت: این کشتارگاه یکی از مجهزترین کشتارگاه‌های کشور محسوب می‌شود و این ظرفیت را دارد تا با کسب مجوز‌های لازم در زمینه صادارت گوشت قرمز نیز اقدام نماید.

وی با اشاره به این که استان یزد یکی از محل‌های عمده ترانزیت دام کشور به حساب می‌آید بر اهمیت ایجاد این کشتارگاه در استان تاکید کرد و ادامه دد: از طرفی شهرستان مهریز با وجود داشتن 100 هزار راس دام سبک، 15 هزار راس دام سنگین، 70 باب مرغداری پرورش مرغ گوشتی و نیز بیش از هفت واحد مرغ تخمگذار که دارای بیش از یک میلیون مرغ است، یکی از قطب‌های مهم صنعت دام در استان بشمار می‌آید.

آغاز گفت: شهرستان مهریز در حال حاضر دارای یک کشتارگاه سنتی و یک پست قرنطینه دامپزشکی برای پایش و بررسی بهداشتی محموله‌های دام و فرآورده‌های خام دامی نیز می‌‌باشد.

وی به اهمیت روز افزون رعایت بهداشت گوشت و فرآورده‌های خام دامی در زندگی بشر اشاره و در این باره تصریح کرد: از مجموع یک‌هزار و 832 بیماری شناخته شده، تعداد 900 بیماری مشترک بین انسان و دام است؛ همچنین از 156 بیماری نوظهور و نوپدید دو دهه اخیر، 114 بیماری مشترک بین انسان و دام است و این دو موضوع اهمیت این موضوع را می‌رساند.

این مسئول در ادامه جلوگیری از انتقال بیماری‌های مشترک، کسب اطلاع از میزان شیوع بیماری‌های دامی با توجه به حجم زیادی ورودی روزانه دام به کشتارگاه‌ها، جلوگیری از تقلب در عرضه گوشت و نیز جلوگیری از عرضه گوشت تولید از کشتارهای غیر مجاز، معدوم‌سازی صحیحی و بهداشتی محصولات غیربهداشتی و از همه مهمتر ایجاد آرامش خاطر برای مصرف‌کنندگان فرآورده‌های خامی را از عمده اهداف فعالیت کشتارگاه‌ها اعلام کرد.

آغاز در پایان سخنانش فعالیت کشتارگاه‌های سنتی را تهدیدی علیه بهداشت عمومی جامعه دانست و بر لزوم همکاری و تعامل دستگاه‌های مرتبط برای راه‌اندازی هر چه سریع‌تر کشتارگاه صنعتی در حال ساخت مهریز تاکید کرد.

"سید محمد رستگاری" فرماندار شهرستان مهریز نیز در این بازدید گفت: طی سال‌های اخیر نه در شهرستان و نه در استان، طرحی به این گستردگی و با چنین پیشرفتی نداشته‌ایم به نحوی که عملیات اجرایی این طرح عظیم از اردیبهشت‌ماه سال گذشته آغاز شده و هم‌اکنون مراحل پایانی خود را برای بهره‌برداری سپری می‌کند.

وی از ساخت این مجتمع کشتارگای در شهرستان مهریز ابراز خرسندی کرد و ضمن اعلام حمایت‌های فرمانداری از راه‌اندازی هر چه سریع‌تر آن، ابراز امیدواری کرد که با توجه به روند پیشرفت طرح در جبه‌های مختلف به زودی شاهد بهره‌برداری این طرح در استان یزد باشیم.

گفتنی است؛ جمعی از خبرنگاران استان قبل از ظهر دیروز از بخش‌های مختلف این کشتارگاه صنعتی در حال ساخت در جاده سیمان تجارت مهریز که در فاصله‌ی 20 کیلومتری مهریز و 35 کیلومتری از مرکز استان است، بازدید کردند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز