درخشنده در نشست تخصصی سرپرست خوب و بد مطرح شد؛

هنرمندان باید درگیر موضوعات سلامت محور شوند

۱۳۹۵/۰۶/۰۲ - ۰۷:۵۵:۰۵
کد خبر: ۴۴۹۳۵۳
هنرمندان باید درگیر موضوعات سلامت محور شوند
کارگردان فیلم سینمایی «هیس دخترها فریاد نمی زنند» در نشست «فرزند پروری سرپرست خوب سرپرست بد» گفت: باید اجازه بدهیم هنرمندان درگیر حوزه سلامت شوند و برای رشد و آگاهی مردم قدمی بردارند. درباره سلامت روح و روان و جسم و مسائل خود مراقبتی و تعریف والدین خوب و جایگاه معلم در تربیت کودکان نقشی ایفا کنند.

به گزارش خبر گزاری برنا در تهران، جشنواره فیلم سلامت، نشست تخصصی فرزند پروری سرپرست خوب سرپرست بد در سالن 2 پردیس چارسو برگزار شد.

در همین خصوص، دکتر یمانی مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشتدر ابتدای این نشست گفت: رفتار یک کودک بازتاب رفتارها و مسائل تربیتی والدین او است. اما سوال این است که ما برای بهبود شیوه های تربیتی والدین چه کرده ایم؟! به نظرم راه زیادی داریم تا به ایده آل هایمان در این زمینه برسیم. متاسفانه همه چیز را هم از چشم مدرسه می بینیم. سعی کرده ایم مهارت های ارتباطی را به کودکان یاد دهیم و خانواده ها را با راهکارهای تربیتی آشنا کنیم. ما باید به کودکانمان یاد دهیم این آسیب ها در جامعه وجود دارد و اساسا قصد آسیب به کودکان، خود،نوعی آسیب به آن ها محسوب می شود.

وی افزود: در جامعه که بسیاری از حرف ها تابوست، باید آموزش هایی را به کودکان ارائه کنیم. آرزو داریم این هدف تبدیل به نیاز و مطالبه شود.

فرزند داشتن یعنی احساس مسئولیت

در ادامه، پوران درخشنده کارگردان فیلم «هیس دخترها فریاد نمی زنند» نیز با ابراز خوشحالی از برگزاری جشنواره فیلم سلامت گفت: خوشحالم که جشنواره فیلم سلامت برگزار شده است. به نظرم این جشنواره باعث میشود تا فرهنگ سلامت در جامعه ما تعریف و معنا و مسئولیت افراد مشخص شود. فضایی فرهنگی برای گفت و گو در این باره ایجاد می کند و امیدوارم این جشنواره بتواند ادامه یابد.

وی افزود: ما بایداجازه بدهیم هنرمندان وارد این فضا شوند و برای رشد و آگاهی مردم قدمی بردارند. درباره سلامت روح و روان و جسم و مسائل خود مراقبتی و تعریف والدین جایگاه معلم در تربیت کودکان نقشی ایفا کنند. کودک نیاز به محبت و مادر و پدر دارد و اگر حالش خوب نیست باید او را به پزشک ببریم. کودک احتیاج به دیده شدن دارد و موضوع سلامت موضوعی کاملا جدی و تاثیرگذار است و در رابطه با مردم تعریف می شود.

این کارگردان ادامه داد: فرزند تنها یک کلمه نیست بلکه اهمیت آن در مسئولیتی است کهبه بار می آورد. متاسفانه برخی والدین وقتی در خانه اند نسبت به فرزندان خود بی توجه اند اما بچه ها نیاز به دیده شدن دارند و باید با یک نفر صحبت کنند. در فیلم من یعنی «هیس دخترها فریاد نمی زنند» وقتی کودکآسیب دیده با والدین و معلم خود صحبت می کند علت خلق و خوی او را کم غذاییمی دانند. تنها دارو دادن به کودک راه درمان کودک نیست و باید فراتر از آن فعالیت کنیم و به روانشناس و روانپزشک مراجعه کنیم.

کودکان به اشتباه در معرض فضای مجازی اند

همچنین، دکتر میترا حکیم شوشتری روانپزشک کودکان نیز در این جلسه عنوان کرد:  اکنون در دوره گذار و گسترش رسانه های مجازی قرار داریم که به اشتباه در اختیار کودکان قرار می گیرد. متاسفانه کودکان این روزها در فضای مجازی شاهد تصاویر و فیلم های جنسی هستند. آزار جنسیفقط رفتار جنسی نیست بلکه وقتی کودک در معرض فیلم هایی این گونه قرار بگیرد، به نوعی دچار آزار جنسی شده است. ما سال هاست درباره ضرورت آموزش جنسی به کودکان صحبت می کنیم و باید از کودکی نقاط خصوصی بدن را به او توضیح بدهیم و خوشبختانه این روزها خانواده ها این آموزش ها را می گیرند.

فرهنگسازی درست به کودکان آسیب دیده کمک می کند

دکتر سید علی آذین متخصص پزشکی اجتماعی نیز در این جلسه بر لزوم اصلاح تدریجی رفتار با کودکان عنوان کرد: صحبت درباره مسائل ریشه ای و حل معضلات کلی باید در زمان طولانی مدت تری انجام شود. اما میتوان از رفتارهای خرد تر آغاز کرد و به تدریج به حل مشکلات ریشه ای رسید.

وی در پاسخ به این که آیا کودکی که مورد آزار جنسی قرار می گیرد قابلیت احیای روانی دارد یا نه، توضیح داد: این آسیب به قدری سنگین است که می تواند جنبه های مختلف زندگی فرد را تاسال های سال تحت تاثیر قرار بدهد .اما این که در واقعیت اتفاق بیافتد بستگی به فرهنگسازی و شرایط جامعه دارد.

پنل دوم نشست تخصصی فرزند پروری سرپرست خوب سرپرست بد به سخنرانی سفیران مهر و رئیس شورای سیاست گذاری و حامیان پویش بدسرپرست تنهاتر است اختصاص یافت.

مرجعیت نخبگان به کمک مان آمد

در ابتدای پنل دوم دکتر شهرام گیل آبادی رئیس شورای سیاستگذاری کمپین بدسرپرست تنهاتر است،در این جلسه بیان کرد: از 10 سال قبل که جشنواره فیلم شاپرک های شهر که برای حمایت از کودکان کار راه افتاد، جمعی300 نفری از اهالی تئاتر و هنر دور هم جمع شدند و قرار بر این شد تا امر خیری برای کودکان این کشور انجام دهیم.

وی با یاد کردن از زنده یاد عباس کیارستمی درباره حمایت از کودکان کار افزود: هنرمندان بزرگی ما را همان زمان یاری کردند. از جمله آقای کیارستمی که وقتی با ایشان تماس گرفتندبه من گفتند وظیفه ما فیلم ساختن است.همچنین با هنرمندان دیگریجمع شدیم و قرار بر این شد از انجمن هایی که مشکلاتی دارند حمایت کنیم.

گیل آبادی همچنین افزود: درصد مرجعیت هنرمندان و ورزشکاران و اهل علم در جامعه ما بالاست و ما تصمیم گرفتیم 24 درصد محبوبیت آن ها را به کار بگیریم و سعی کنیم کم و کاستی ها و مشکلات انجمن های مردم نهاد را برطرف کنیم. در همین جریان متوجه شدیم معضلاتی درباره کودکان بدسرپرست در قوانین موجود است و قانون در این باره سکوت دارد. از این رو400 نفر از نخبگان دور هم جمع شدند و با کمک حقوقدانان و روانشناسان نامه ای را در شب شهادت امام علی(غ) به مسئولان قوای سه گانه اعلام کردیم.

وی درباره نتایج مذاکرات قانونی بدسرپرست تنهاتر است خاطرنشان کرد: خوشبختانه تاکنون قوه قضاییه این موضوع و دغدغه پویش را به رسمیت شناخته و کارگروه ویژه ای را بهکار گرفته و همچنین کمیسیون اجتماعی و فرهنگی و غذایی بر موضوع تمرکز کرده اند و اتفاقات خوبی در حال انجام است.

مفهوم کودک کار باید به درستی تعریف شود

فاطمه دانشور عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به تجربه های فعالیت خود در زمینه حمایت از کودکان آسیب دیده گفت:  وقتیموضوع پویش بدسرپرست تنهاتر است را شنیدم خوشحال شدم که در جامعه هنوز به کودک بدسرپرست توجه می شود. خود من 10 سال پیش زمانی که موسسه مهرآفرین را تاسیس می کردم نیتم راه اندازی موسسه ای برای کمک به فقرا بود. اما بعدها به مسائل و مشکلات مهم تری پی بردم.

وی بر لزوم تعریف مفهوم کودکان کار تاکید کرده و ادامه داد: مفهوم کودکان کار باید به درستی تعریف شود. همچنین بدترین قشر کودکان آسیب دیده بدسرپرستان هستند. کودکانی که مادرشان دچار اعتیاد است و پدر خانواده هم حضور ندارد. متاسفانه تمایل به ترک اعتیاد در مادران این بچه ها هم بسیار کم است و تعدادی از آن ها چون شناسنامه ندارند مورد حمایت های اجتماعی قرار نمی گیرند.

عمری است از ندیده شدن رنج می بریم

فلور نظری سفیر مهر پویش نیز بیان کرد: روزی که تصمیم گرفتیم از کودکان بدسرپرست حمایت کنیم، سعی کردیم در برنامه های تلویزیونی بسیاری از مسائل را مطرح کنیم. خوشحالم ناگفته هایی را مطرح کردیم که باید خیلی قبل ترها گفته می شد. بعضی از مسائل لازم است دیده شود. عمری است از ندیده شدن رنج میبریم. به ویژه کودکان بدسرپرست را که دچار آزار سرپرستانشان می شوند. این پویش نه تنها در شعار که کاملا جدی حمایت از کودکان را برعهده دارد.

کاش فضای مجازی وسیله کارهای خیرخواهانه باشد

نیما رئیسی سفیر مهر پویش بدسرپرست تنهاتر است نیز بیان کرد: برایم عجیب است در عصر اطلاعات این پویش رسانه ای نشده است و امیدوارم از موبایل که به عنوان تفریح استفاده می شود، برای معرفی این کمپین و فعالیت های خیرخواهانه استفاده شود.

هیجان رفتاری بعضا نتیجه عکس دارد

ستاره اسکندری سفیر مهر کمپین نیز توضیح داد: به نظر میرسد تعریف بدسرپرست باید مشخص تر شود. خانواده های مرفه و پولدار هم می توانند از نظر سلامت روانی سرپرستانی بد شناخته شوند. آن ها که صلاحیت نگهداری از فرزند خود را ندارند. من 30 سال است که جمله جودی آبوت برای بابالنگ دراز که می نوشت که یتیم هابرای نیکوکاری خیرین به وجود آمده اند را در ذهنم جای داده ام.

وی افزود: با حفظ احترام به همه جشنواره ها و کمپین ها امیدوارم تنها به آمار و ارقام و طرح مساله در این رویدادها بسنده نشود و راهکاری برای حل آن ایجاد شود. زیرا وقتی مسائل در یک هیجان رفتاری مطرح می شود، اتفاقا می تواند نتیجه عکس هم بعضا داشته باشد.

پوران درخشنده نیز در پایان گفت: خوشحالم که کمپین بدسرپرست تنهاتر است تلاش می کند مساله و مشکلات کودکان را به نقطه مطلوبی برساند و آنچه که من می گویم این است که چرا ما به پیشگیری فکر نمی کنیم و بعد از وقوع حادثه تنها به دنبال درمان آن هستیم؟!

گفتنی است هوشنگ گلمکانی سردبیر ماهنامه فیلم نیز از مهمانان ویژه این نشست تخصص بود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز