استاندار فارس:

خروج کشور از انزوای بین المللی از مهم ترین کارکردهای دولت است

۱۳۹۵/۰۶/۰۳ - ۰۷:۵۸:۲۵
کد خبر: ۴۴۹۸۹۱
خروج کشور از انزوای بین المللی از مهم ترین کارکردهای دولت است
استاندار فارس گفت: خروج کشور از انزوای بین المللی و ورود به چرخه اقتصاد جهانی از مهم ترین کارکردهای دولت خصوصاً پس از برجام می باشد.
به گزارش خبرگزاری برنا از  فارس، سید محمد علی افشانی، در جلسه شورای اداری استان که به مناسبت هفته دولت و با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر اظهار داشت: استان فارس با دارا بودن 29 شهرستان، 84 بخش، 102 شهر و 205 دهستان اولین استان کشور از لحاظ تقسیمات کشوری به شمار می رود.
وی افزود: استان فارس جزء استان هایی می باشد که به لحاظ کانون های جمعیتی دارای پراکنش مناسبی می باشد.
استاندار فارس گفت: این استان با دارا بودن 205 دهستان و حدود چهار هزار آبادی و روستا کانون های جمعیتی یکنواختی دارد که همین امر سبب شده است تا خدمات رسانی و هزینه کارهای خدماتی بالا رود.
افشانی به ظرفیت بالای پزشکی استان به عنوان شاخص توسعه یافتگی آن اشاره کرد و اظهار داشت: فارس به لحاظ بیمارستان و تخت وضعیت مطلوبی در کشور دارد اما به رغم داشتن این امکانات به دلیل اینکه برخی از استان های همجوار خدمات درمانی خود را از این استان خاصه از شیراز دریافت می کنند فضای بیمارستانی جوابگوی بیماران نبوده  و در برخی مواقع که به بیمارستان ها مراجعه می شود امکان تردد نیز وجود ندارد.
وی وجود اماکن مذهبی، تاریخی و ادبی همچون حرم مطهر حضرت شاهچراغ، تخت جمشید و سعدی و حافظ را یکی از مزیت های استان برشمرد و افزود: جاذبه های طبیعی فراوان زمینه مساعدی را برای گردشگری استان بوجود آورده و همچنین وضعیت کشاورزی نیز سبب شده تا مقام اول کشور را داشته باشیم.
استاندار فارس ادامه داد: 39 ماده معدنی در استان وجود دارد که 20 نوع آن با ظرفیت 47 میلیون تن استخراج سالانه در حال بهره برداری می باشد و همچنین از نظر سنگ های تزئینی مقام دوم را دارا می باشیم و وجود منطقه ویژه اقتصادی و واحدهای صنعتی پتانسیل هایی را برای استان رقم زده است اما با وجود همه آنها استان به لحاظ شاخص های توسعه وضعیت مناسبی ندارد و شاخص های آن از متوسط کشور پائین تر است.
افشانی گفت: با وجود نیروی انسانی کارآمد و دانشگاههای شیراز و علوم پزشکی و دیگر ظرفیت ها،  شاخص متوسط نیز برازنده استان نمی باشد.
وی ادامه داد:  به لحاظ نرخ مشارکت اقتصادی، نرخ اشتغال کشور 88 بوده در استان 89 و نرخ بیکاری کشور 11 و نرخ  استان 12.1 است.
استاندار فارس با اشاره به فرا رسیدن هفته دولت ابراز داشت: دولت با تدبیری که داشت رکود را از وضعیت گذشته به وضعیت امروز رسانده و در همه شاخص های اصلی نیز وضعیت مطلوب است.
وی افزود: متاسفانه یک نکته تمام دستاوردهای عظیم دولت را تحت الشعاع قرار می دهد و آن هم مسئله اشتغال و بیکاری می باشد.
افشانی گفت: رساندن نرخ تورم 44 درصدی به تک رقمی کار بزرگی است که حاصل تلاش و برنامه ریزی تدبیر انسان های بزرگی است که توانستند کشور را از یک نگرانی عمیق نجات دهند.
وی افزود: برای اولین بار پس از دولت دکتر مصدق تراز تجاری کشور ما مثبت شده است و خوشبختانه امروز صادراتمان نیز بیش از نیاز درون می باشد.
استاندار فارس گفت: دولت مبنای رفتار خود را حاکمیت قانون قرار داده و همین حاکمیت مهم ترین نیاز جامعه برای توسعه  و حرکت برای رسیدن به توسعه پایدارمی باشد.
افشانی افزود: با وجود این همه دستاورد دولت را به خاطر یک شاخص که همان بیکاری می باشد زیر سئوال می برند که البته این شاخص نیز بهبود قابل ملاحظه ای داشته به طوریکه نرخ بیکاری استان فارس از 16.8 سال 91 به 12.1 رسیده است.
وی  وجود آرامش و امنیت را لازمه سرمایه گذاری دانست و افزود: خوشبختانه آرامش و امنیت خوبی در استان فارس وجود دارد و این استان از نظر امنیت جز امن ترین استان های کشور است.
استاندار فارس ادامه داد: بین همه ارکانی که برای عمران و توسعه استان دخیل هستند یک همدلی وجود دارد و تنها نیاز بعدی ما ایجاد امنیت روانی می باشد که در کنار امنیت عمومی ایجاد شود.
افشانی گفت: همزمان با هفته دولت 928 طرح با اعتباری افزون بر یک هزار و 400 میلیارد تومان در این استان به بهره برداری خواهد رسید.
وی افزود: اعتقاد داریم که بدون مشارکت مردم و تقویت نهادهای اجتماعی و بخش خصوصی امکان تحقق توسعه در استان وجود ندارد.
استاندار فارس با اشاره به تخصیص 160 هزار میلیارد ریال اعتبار برای 7500 طرح کوچک و بزرگ در کشور اظهار داشت: استان فارس با معرفی 88 طرح و پرداخت 108میلیارد تومان مقام اول کشور را دارا می باشد که آن هم نشان از تلاش و همراهی مدیران و روسای بانکها می باشد.
افشانی، در بخش دیگری از سخنان خود، آزادراه شیراز – اصفهان را یکی از مهمترین آزادراههای کشور دانست و گفت: این پروژه تا اواخر سال گذشته تقریبا تعطیل بود و فعالیت چندانی در آن انجام نمی شد و مجموع پیشرفت فیزیکی آن حدود 20 درصد و کل اعتبارات تخصیص یافته به آن نیز 460 میلیارد تومان بود.
وی تصریح کرد: اما از اسفندماه سال گذشته تاکنون و با پیگیری های انجام شده در مجموع یک هزار و 200 میلیارد تومان طی دو مرحله به این پروژه اختصاص یافت که پیش بینی می شود پیشرفت فیزیکی این پروژه تا انتهای امسال به بیش از 50 درصد برسد و کل پروژه نیز در هفته دولت سال 97 آماده افتتاح شود.
استاندار فارس به پروژه های بزرگراهی استان نیز اشاره کرد و افزود: امیدواریم با حمایت وزیر پروژه های بزرگراهی در موعد مقرر به بهره برداری برسند.
افشانی گفت : با توجه به اینکه استان فارس از نظر گردشگری اول می باشد فرودگاه های آن خصوصاٌ فرودگاه مرکز استان نیز باید متناسب آن باشند.
وی از بافت فرسوده شیراز به عنوان گنج پنهان یاد کرد و افزود: اگر به درستی از روی آین گنج خاک برداری شود بخشی از مشکل اشتغال در استان حل خواهد شد و با توجه به قدمتی که دارد و اماکن تاریخی که درآن قرار دارد باید به شکل ویزه به ان توجه شود.
استاندار فارس به طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع) نیز اشاره کرد و اظهار داشت: در جلسه ای که در وزارت راه برگزار شد با موافقت وزیرمقررشد مشاور خواسته های ما خصوصا در رابطه با معابر اطراف حرم بدون آسیب رساندن به بافت را اصلاح نماید تا بتوانیم به یک راهکاری برسیم.
افشانی به وضعیت سرمایه گذاری در استان نیز اشاره کرد و افزود: حوزه سرمایه گذاری در استان وضعیت خوبی دارد به طوریکه در کارگروه رفع موانع تولید از مجموعه 500 طرحی که تا امروز بررسی شده 230 طرح مشکلشان حل شده و در چرخه تولید قرار گرفته اند.
وی گفت: سال گذشته اعتبار مصوب صندوق توسعه ملی برای سرمایه گذاری داخلی دو میلیارد و 250 میلیون دلار بوده که از این میزان رقمی بالغ بریک میلیارد و 60 میلیون دلار معادل 44 درصد مربوط به استان فارس بوده است.
استاندار فارس با بیان اینکه مسدودی اعتبار در صندوق توسعه ملی به معنی حفظ اعتبار ویژه هر طرح می باشد گفت: برای پتروشیمی های استان نیز رقمی معادل یک میلیارد و 330 میلیون یورو در این صندوق مسدود شده بود که در 14 خرداد ماه سال جاری مسدودی آن برطرف شد.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز