عضو کمیته علمی اجلاس شهرداران جاده ابریشم خبر داد:

انتشار کتاب جاده ابریشم در گذرگاه سرزمین قزوین

۱۳۹۵/۰۶/۰۳ - ۱۴:۴۳:۲۰
کد خبر: ۴۵۰۲۷۵
انتشار کتاب جاده ابریشم در گذرگاه سرزمین قزوین
عباس کشاورز صفیئی از انتشار کتاب جاده ابریشم در گذرگاه سرزمین قزوین باتوجه به در پیش بودن اجلاس سران جاده ابریشم همزمان با هفته قزوین در این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، عباس کشاورز صفیئی عضو کمیته علمی اجلاس شهرداران جاده ابریشم با اعلام این خبر گفت: کتاب جاده ابریشم در گذرگاه سرزمین قزوین به قلم خانم دکتر رسانا حشمتی پور منتشر شده که امیدواریم منشا خیری برای این استان باشد.

کشاورز صفیئی افزود: به گواه تاریخ و آثار سیاحان، جهانگردان و مورخان در قالب سفرنامه و ... سرزمین ایران کانون راه ها و جاده های بازرگانی از گذشته های دور تاکنون بوده است.

وی ادامه داد: یکی از این مسیرها که از کشور چین آغاز و در مشرق زمین تا اسپانیا و پرتقال در غرب امتداد یافته و بخش اعظمی از مسیر را از سرزمین پهناور ایران گذرانده جاده ابریشم بوده است.

عضو کمیته علمی اجلاس شهرداران جاده ابریشم تصریح کرد: این جاده نه تنها با خود کالا، تولیدات و محصولات سرزمین های دیگر را به ارمغان داشته بلکه سرشار از فرهنگ، علم، دانش و نیروهای متخصص در حوزه های مختلف بوده است.

رسانا حشمتی پور نویسنده کتاب جاده ابریشم در گذرگاه سرزمین قزوین هم در این باره گفت: در این کتاب سعی بر پرداختن به موضوع جاده ابریشم و اثبات نقش تاریخی شهر قزوین و موقعیت ویژه آن در این کریدور ارتباطی بزرگ شده است.

حشمتی پور با اشاره به ویژگی های خاص شهر هایی که در مسیر جاده ابریشم قرار دارند اظهار کرد: برخی از شهرهای این مسیر موقعیت انشعابی را ایفا کرده اند و همین عنصر اهمیت شهر قزوین را در این جاده دو چندان کرده است.

وی با اشاره به نام جاده ابریشم در این گذرگاه تاریخی خاطرنشان کرد: به دلیل مبادلات کالاهای مختلف در این مسیر به ویژه پارچه ابریشم که کالای همیشگی و مورد توجه در عرضه و تقاضا بوده نام این جاده در گذر زمان به جاده ابریشم تغییر کرده است.

نویسنده کتاب مذکور ضمن مهم قلمدادکردن شهر قزوین در جاده ابریشم خاطرنشان کرد: شهر قزوین به دلیل ماهیت تاریخی و وجود کاروانسراهای متعدد به عنوان پدیده ای در مسیر دارای ویژگی منحصر بفرد نسبت به سایر شهرهای این کریدور ارتباطی بوده است.

حشمتی پور ادامه  داد: با توجه به افزایش تولید پارچه ابریشم در شهرهای شمالی ایران مرکز عرضه این محصول به دلیل تلاقی با جاده ابریشم شهر قزوین بوده است.

وی با اشاره به همکاری و نظارت دکتر ناصر تکمیل همایون در تدوین و انتشار این کتاب افزود: در مجموعه مقالات ارائه شده در دومین اجلاس جاده ابریشم دبیر کل یونسکو به حضور تأثیرگذار کشور ایران در نقشه های جغرافیایی اوراسیا اشاره نموده و ضمن معرفی تمدن و ارزش های فرهنگی این کشور به تأثیر بسزای آن بر دیگر تمدن های قاره اوراسیا اذعان می کند.

علیرضا خزائلی معاون برنامه ریزی و توسعه و رییس کارگروه گردشگری شهرداری قزوین هم در این خصوص اظهار کرد: کتاب جاده ابریشم در گذرگاه سرزمین قزوین به دو زبان فارسی و انگلیسی در تیراژ 500جلد به سفارش شهرداری قزوین ویژه یازدهمین اجلاس شهرداران جاده ابریشم منتشر شده و بعد از برگزاری این اجلاس مجددا برای عرضه به عموم شهروندان منتشر خواهد شد.

رییس کارگروه گردشگری شهرداری قزوین ضمن اشاره به اهمیت معرفی جاده ابریشم به شهروندان شهرهای عضو اجلاس گفت: شهرداری قزوین با انتشار این کتاب سعی بر معرفی صحیح نقش قزوین در مسیر جاده ابریشم دارد و با استناد به منابع غنی فرهنگی و تاریخی و استفاده از نظرات کارشناسان و مورخان داخلی و بین المللی در تلاش برای معرفی این شهر به جهان می باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز