استاندار سیستان و بلوچستان در نشست خبری:

طرح های دولت توسعه همه جانبه استان را به همراه دارد

۱۳۹۵/۰۶/۰۶ - ۱۰:۰۶:۱۰
کد خبر: ۴۵۱۲۳۰
طرح های دولت توسعه همه جانبه استان را به همراه دارد
استاندار سیستان و بلوچستان گفت : دولت یازدهم طرح های بزرگی را در شمال و جنوب استان اجرا کرده است یا در حال اجرا دارد که تمام این طرح ها در نهایت سبب توسعه همه جانبه سیستان و بلوچستان شده و مردم سراسر استان از آن منتفع می شوند.

 به گزارش خبرگزاری برنا ، علی اوسط هاشمی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در فرمانداری زابل برگزار شد گفت: سال های گذشته دولت شاید 16هزار میلیارد تومان پول شهرداری را که باید پرداخت می کرد نتوانست به طور کامل پرداخت کند. عوارضی که از محل های مختلف درآمد دولت محسوب می شود برای دو هزینه اولویت دارد. حقوق کارکنان و پرداخت یارانه ها، پرداخت این دو الزامی است و تعهد برای دولت ایجاد کرده است.

وی تاکید کرد: به یک بازنگری قانون در خصوص یارانه ها در کشور به طور جدی نیازمندیم و اگر منابع محدود باشد و اثرات تحریم ها پایدار می ماند، کشور را باید تعطیل می کردیم یعنی هر روز ما باید با بحران کارگری و کارمندی مواجه می شدیم به دلیل اینکه توان پرداخت حقوق آنان را نداشتیم، اگر تمکن و منابع دولت ارتقا پیدا کند و به یک مرحله از توانمندی برسد، هر درآمدی باید در مسیر خودش طبق قانون هزینه شود ولی وقتی تمکن و منابع حاصل نشد و منابع مالی محدود شد، از نظر حکومت، توافق دولت و مجلس زمینه را فراهم می کند که اینها را حذف و دو یارانه ها و حقوق کارکنان را پرداخت کنیم.

وی تصریح کرد: دولت یازدهم طرح های بزرگی را در شمال و جنوب استان اجرا کرده و یا در حال اجرا دارد که تمام این طرح ها در نهایت باعث توسعه همه جانبه سیستان و بلوچستان شده و مردم سراسر استان از آن منتفع می شوند. اظهار نظر برخی افراد مغرض مبنی بر ترجیح شمال و یا جنوب استان برای دولت امری واهی است، زیرا طرح های دولت فراگیر بوده و سبب پیشرفت تمام استان می شود.

نماینده عالی دولت در استان خاطر نشان کرد: توسعه بنادر چابهار از اولویت های دولت محسوب می شود که از نتایج مستقیم آن فعالیت بیشتر پایانه میلک در شمال استان است، ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر چابهار از سال 62 تاکنون تنها 2.5 میلیون تن بوده است و این امر عاملی شده تا بسیاری از کالاهای مورد نیاز افغانستان در بنادر هرمزگان تخلیه و پس از پیمودن مسیر تزانزیتی طولانی به پایانه میلک در مرز ایران و افغانستان در شمال سیستان و بلوچستان برسد.

وی از بهره برداری طرح توسعه بندر چابهار تا ظرفیت 8.5 میلیون تن در دهه فجر امسال خبر داد و گفت: توسعه خطوط ریلی یکی دیگر از طرح های عظیم دولت محسوب می شود که عبور این خط از منطقه سیستان نیز در دستور کار قرار دارد. پروژه های آغاز شده در جنوب استان به منظور بهره گیری تمام استان از این ظرفیت هاست. طرح گاز رسانی به استان هم پیشرفت خوبی دارد و پس از رسیدن این خط به زاهدان کارهای انتقال آن به سیستان نیز آغاز می شود. استاندار گفت: شهرداری ها باید قادر باشند منابع مالی مورد نیاز را خود مهیا کنند و از آن در زمینه بهبود چهره شهرها استفاده کنند، شهرداری زاهدان بیش از 900 میلیارد ریال درآمد دارد و میزان هزینه های جاری آن نیز معادل 850 میلیارد ریال است. تنها یک یا دو شهر در سیستان و بلوچستان ساختار واقعی شهر را دارند و از سایر شهرها می توان به عنوان روستا شهرهای بزرگ یاد کرد.

وی تصریح کرد: بر اساس گزارش های موجود پس از اینکه دولت یازدهم طرح های زیربنایی و عظیم خود را در منطقه سیستان آغاز کرده است، میزان فروش منازل در این منطقه که تا پیش از این بسیار زیاد بود کاهش یافته است. طرح های دولت یازدهم در منطقه سیستان سبب افزایش ارزش اقتصادی و امید به زندگی در مردم شده است. وی بیان کرد: به منظور شناسایی و بازگشت سرمایه داران سیستانی که در خارج از استان سرمایه گذاری کرده اند باید بانک اطلاعاتی تشکیل داد و زمینه را برای سرمایه گذاری آنان در منطقه مهیا کرد.

وی در خصوص طرح 46هزار هکتار آبیاری تحت فشار سیستان نیز گفت: این طرح به وسیله لوله بزرگ ترین طرح آبیاری تحت فشار در کشور محسوب می شود. اگرچه طرح های مشابه در خوزستان نیز انجام می شود اما معابر آبی آن استان برای انتقال آب کانال هستند در حالی که در منطقه سیستان برای انتقال آب از لوله استفاده می شود.

وی افزود: با توجه به شرایط نامساعد درآمدی مردم منطقه سیستان و نیز وام بلاعوض صندوق توسعه ملی برای اجرای این طرح هیچگونه حق مشارکتی از مردم منطقه دریافت نمی شود. موضوع یکسان سازی زمین ها و تغییر الگوی کشت و پرهیز از آبیاری سنتی مواردی است که سبب موفقیت این طرح در منطقه خواهد شد. هاشمی خاطرنشان کرد: لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری که از سوی دولت تقدیم مجلس شده یکی از لوایح سودمند برای کشور است، متاسفانه با توجه به زمان مطرح شدن این لایحه در مجلس قبلی و نزدیکی آن به انتخابات، بسیاری از نمایندگان برای استفاده انتخاباتی از این لایحه مناطق خود را نیز به آن افزودند.

وی اظهار کرد: استانداران مناطق مختلف با تلاش های خود توانستند دولت را به ایجاد منطقه آزاد در این نواحی مجاب کنند و نمایندگان نباید با استفاده نامناسب و تبلیغ برای خود جلوی این فرصت مناسب را بگیرند. وی ادامه داد: به منظور جلوگیری از تبلیغ نامناسب علیه مناطق آزاد مذاکراتی با رئیس سازمان صدا و سیما انجام شده است، همچنین برای تصویب مناطق آزادی که در لایحه ذکر شده است با بسیاری از افراد به صورت فرد به فرد دیدار می شود.

استاندار سیستان و بلوچستان به مناسبت هفته دولت از روز پنجشنبه گذشته به منظور بازدید از طرح های زیربنایی و افتتاح طرح های عمرانی ویژه این هفته به شهرستان های شمالی استان سفر کرده است و ضمن بازدید از طرح 46 هزار هکتاری و دیدار با معتمدان و نخبگان، در نشست خبری با اصحاب رسانه و آیین نماز جمعه نیمروز شرکت کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز