رئیس اتاق ارومیه

فعالین اقتصادی باید به نقش داوری و ضرورت توسعه آن توجه کنند

۱۳۹۵/۰۶/۱۳ - ۱۶:۴۱:۴۱
کد خبر: ۴۵۴۶۵۹
فعالین اقتصادی باید به نقش داوری و ضرورت توسعه آن توجه کنند
رئیس اتاق بازرگانی ارومیه گفت: بایستی نقش داوری و ضرورت توسعه این مقوله در رفع اختلافات تجاری به فعالین اقتصادی تبیین گردد و مرکز داوری به عنوان یک نهاد قضائی شناخته شود.

به گزارش برنا آذربایجان غربی، همایش جایگاه نهاد داوری در حل اختلافات اقتصادی و تجاری با حضور دکتر محسن محبی دبیر کل مرکز داوری اتاق ایران ، دکتر حمید رضا اصلانی قائم مقام مرکز داوری اتاق ایران ، علیزاده   معاون پیشگیری از جرم دادگستری آذربایجان غربی،  علی عمرانی معاون منابع انسانی دادگستری آذربایجان غربی ، حسن انتظار رئیس اتاق بازرگانی ارومیه و جمعی از حقوق دانان،وکلاء و فعالین اقتصادی در محل اتاق ارومیه توسط مرکز داوری اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی  برگزار گردید.

در ابتدای این همایش ، حسن انتظار رئیس اتاق ارومیه با اشاره به راهبردهای اتاق ارومیه در راستای   پویاتر و به روز نمودن فعالیت های اتاق ارومیه در زمینه  توسعه ساختمان و فضای اداری و نیز ارتقاء سیستم اداری بیان داشت : شش کمیسیون تخصصی در اتاق ارومیه در بخش های مختلف اقتصادی و محیط کسب و کار با برگزاری جلسات تخصصی  متعدد در راستای بررسی و حل مسائل و مشکلات فعالین اقتصادی فعالیت دارند .

 وی با بیان اینکه اتاق ارومیه در سیاست گذاری و تصمیم گیری های اتاق ایران نقش سازنده و موثری دارد به تعیین مشاور عالی هیات رئیسه به منظور بهره گیری از دیدگاه ها و نکته نظرات مشاوره ای  تخصصی اشاره نموده و گفت : دولت یازدهم اقدامات مثبت و  موثری در حوزه مسائل اقتصادی در سال های اخیر از جمله کاهش نرخ سود بانکی داشته است.

رئیس اتاق ارومیه در ادامه سخنان خود با تاکید بر اهمیت مقوله داوری در حوزه مسائل  اقتصادی و به ویژه حل اختلافات تجاری فعالین اقتصادی اظهار داشت : بایستی نقش داوری و ضرورت توسعه این مقوله در رفع اختلافات تجاری به فعالین اقتصادی تبیین گردد و مرکز داوری به عنوان یک نهاد قضائی شناخته شود که باعث کاهش ورود پرونده به دادگاه ها شده و نیز از ظرفیت رسانه ملی و سایر رسانه ها در تبلیغ نهاد داوری استفاده نمود.

رئیس اتاق ارومیه در پایان سخنان خود بیان داشت:هدف این همایش در راستای ایجاد خدمات برای فعالین اقتصادی و تامین نیاز بزرگ تجار و فعالین اقتصادی در خصوص حل اختلافات تجاری بوده تا بتوانند اتاق را به عنوان یک حامی در کنار خود داشته  و با تعامل مشکل فعالین اقتصادی عزیز را مرتفع نمایند.

دکتر علیزاده،معاون پیشگیری از جرم دادگستری آذربایجان غربی نیز  در ادامه این همایش با اشاره به موضوع و اهمیت داوری در سیستم قضایی کشور ،  به تشریح سابقه و روند تاسیس مراکز داوری در ایران و نیز ارومیه پرداخت و لزوم آشنایی و سوق تجار و فعالین اقتصادی به مرکز داوری را به منظور حل و فصل اختلافات مالی و قضایی خاطر نشان نمود.

وی ضمن بیان علت عدم رغبت و استفاده فعالین اقتصادی از خدمات مراکز داوری با وجود اطاله دادرسی  در دادگستری با توجه به حجم گسترده پرونده های قضایی،  بر ضرورت تبیین و تشریح مقوله داوری به فعالین اقتصادی و نیز اهمیت قید شرط داوری در قراردادهای تجاری تاکید نمود .

دکتر محسن محبی،دبیر کل مرکز داوری اتاق ایران نیز در ادامه این همایش به تشریح نقش داوری در حل و فصل اختلافات تجاری و همچنین ظرفیت ها  ، اهداف و فعالیت ها و نیز سابقه تاسیس مرکز داوری اتاق ایران پرداخت و بیان داشت : مرکز داوری اتاق ایران از پشتوانه قانونی و نیز اختیارات ویژه ای در راستای حل و فصل اختلافات بازرگانی و داوری برخوردار می باشد که آنرا از سایر مراکز داوری موسسات و دستگاه های دیگر متمایز می سازد.

دبیر کل مرکز داوری اتاق ایران در ادامه سخنان خود ضمن اشاره به شاخص های داوری  و داور و نیز شیوه های حل اختلافات تجاری و اقتصادی در مراکز داوری اتاق های بازرگانی گفت : وجود داوران غیر حرفه ای در حل اختلافات تجاری و مشکلات و تبعات بوجود آمده یکی از دلایل عدم رغبت مردم به استفاده از داوری می باشد و موضوع داوری یک حرفه تخصصی،شناسایی و آموزش بازار هدف در بخش های مختلف اقتصادی را به منظور استفاده از خدمات مرکز داوری اتاق های بازرگانی و لزوم اطلاع قضات و فعالین اقتصادی و همچنین توجه به قید شرط داوری در هنگام بروز اختلافات تجاری حائز اهمیت می باشد.  

دکتر اصلانی،قائم مقام مرکز داوری اتاق ایران در پایان این نشست اظهار داشت:این گونه همایش ها باعث ایجاد تفکری نو در فعالین اقتصادی می شود و همکاری قوه قضائیه با اتاق در حوزه داوری باعث کاهش ورود پرونده به سیستم قضایی شده است.

وی افزود : اتاق داوری اتاق ایران اعلام همکاری کامل با اتاق های شهرستان ها را می نماید و اتاق های شهرستان ها می توانند تمامی دوره های داوری را برای قضات،وکلا و فعالین اقتصادی برگزار نمایند.

در پایان این مراسم آئین معارفه رئیس جدید مرکز داوری اتاق ارومیه برگزار شد که بهزاد خویی به عنوان رئیس جدید مرکز داوری اتاق ارومیه معرفی گردید.

لازم به ذکر است پانل تخصصی دربعد از ظهر همان روز برگزار گردید که حاضرین در پانل مذکور به طرح سوالات تخصصی خود در حوزه مسائل داوری و خدمات مرکز داوری اتاق بازرگانی پرداختند .

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز