باحضور استاندار و مسئولان استانی اتفاق افتاد؛

رونمایی از المان کاروان جاده ابریشم در قزوین

۱۳۹۵/۰۶/۱۴ - ۱۱:۳۲:۳۸
کد خبر: ۴۵۴۹۴۵
رونمایی از المان کاروان جاده ابریشم در قزوین
باحضور استاندار و جمعی از مسئولان استان و مدیران شهری از المان کاروان جاده ابریشم درمیدان مینودر قزوین رونمایی ‌شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، همزمان با برگزاری یازدهمین اجلاس شهرداران جاده ابریشم در قزوین مراسم رونمایی از المان کاروان جاده ابریشم تحت عنوان «قزوین در مسیر جاده ابریشم» واقع در میدان مینودر قزوین با حضور  فریدون همتی استاندار، «کواک» رییس سازمان شهروندان جهانی، معاونان سیاسی امنیتی، اقتصادی وعمرانی استانداری و مسعود نصرتی شهردار قزوین برگزار شد.

این المان سمبلیک به صورت کاروان تجاری شتر در مدت ۷ماه ساخته شده و از جنس فایبرگلاس است.

همچنین این کاروان دارای ۹شتر تک کوهانه از نژاد ترکیبی بوده که در گذشته در ایران پرورش داده می شده است.

با توجه به قرار داشتن شهر قزوین در شاهراه تجاری ابریشم و میزبانی این شهر از اجلاس یازدهم شهرداران راه ابریشم سازمان زیباسازی با تاکید شهردار قزوین پروژه طراحی و ساخت المان کاروان جاده ابریشم را آغاز کرد.

هدف از اجرای این المان ایجاد نشانه معنایی در شهر و برقراری پیوند با گذشته بوسیله اثری هویت گرا و منطبق با پیشنیه تاریخی ۴ هزار ساله راه ابریشم و همچنین جذب گردشگر فراشهری با بازنمایی رویدادهای گذشته و تداعی عملکرد تاریخی شهر با اشاره به نقش گره گاهی شهر قزوین به عنوان عملکرد تاریخی شهر و کانون تمدن و تجارت خصوصا در دوران پایتختی صفوی است.

همچنین ارتقای کیفی محیط شهری و ایجاد سرزندگی در فضای شهری و بازنمایی تاریخی شهر در کالبد امروزی آن با استفاده از عناصر بومی حامل آموزه های تاریخی و اشاره به ویژگی های ارتباطی راه ابریشم و تبادل فرهنگی بین شرق و غرب از دیگر اهداف اجرای این المان است.

 با توجه به بررسی های انجام شده در بیشتر شهرهای واقع در مسیر جاده ابریشم المان هایی با فرم کاروان متشکل از چهارپایان و انسانها طراحی و تعبیه شده است.

محوطه میدان مینودر قزوین یا دروازه بهشت به عنوان محل نصب این المان انتخاب شد تا در هماهنگی با مفهوم این المان به عنوان دروازه ورودی شهر قرار گیرد.

داریوش قاسمی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری قزوین در این مراسم بیان کرد: فرایند اجرایی این المان با دعوت از هنرمندان بومی شهر قزوین از دی ماه سال قبل آغاز شد که پس از دریافت ماکت و بررسی آثار توسط اساتید برجسته مجسمه سازی کشور اثر محمدعلی جمالی هنرمند قزوینی پذیرفته شد.

قاسمی گفت: المان ساخته شده از کاروان شترهایی حامل کالاهایی مانند طاقه ابریشم، قالیچه ابریشم، صندوقچه حاوی چینی آلات، پتو، جواهرات و خمره های بزرگ بوده که بر اساس مستندات از جاده ابریشم عبور می کرده است.

وی افزود: خمره های این کاروان برای حمل اشربه و مایعات بوده و سه نفر پرسناژ همراه کاروان شامل یک نفر ساربان، یک نفر تاجر و یک نفر همراه است که به صورت نمادین در کاروان حضور داشته اند.

این مقام مسئول تصریح کرد: با توجه به وسعت میدان مینودر ابعاد المان کاروان شتر یک چهارم بزرگتر از ابعاد واقعی آن است تا در این میدان بهتر دیده شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز