رونمایی از نرم افزار گفتاردرمانی "گفتارنما" در مشهد

۱۳۹۵/۰۷/۱۱ - ۱۵:۲۴:۵۵
کد خبر: ۴۶۴۵۱۶
رونمایی از نرم افزار گفتاردرمانی گفتارنما در مشهد
نرم افزار گفتاردرمانی "گفتارنما" در مشهد به مناسبت روز جهانی سالمندان رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، سازنده نرم افزار مزبور در این مراسم گفت: نرم افزار گفتار نما قابل نصب در تلفن همراه هوشمند با سه هزار تصویر شماتیک به زبان فارسی، جامع ترین نرم افزار در این حوزه به شمار می رود. این ابزار به کمک مالی مرکز آموزش عالی علوم پزشکی وارستگان  و به عنوان یک طرح پژوهشی در این مجموعه و با همکاری موسسه دانش بنیان ضامن سلامتی طراحی و اجرا شده است. مجری اصلی این پژوهش خانم الهام اصل شیرین و همکاران طرح آقای دکتر رضا اسدی، خانم آرزو آقاجانی، خانم بنت الهدی عربی و آقای علیرضا غفرانی معرفی می شوند.

الهام اصل شیرین افزود: با توجه به شیب رشد اختلالات ارتباطی در جامعه امروز نیاز به این نرم افزار بیش از پیش احساس می شد. این نرم افزار با هزینه حدود 50 میلیون ریال و در قالب یک طرح فناورانه دانش بنیان برای تسهیل ارتباطات بیمارانی که مشکل کلامی دارند، طراحی شده است.

وی اظهار کرد: این نرم افزار برای طیف وسیعی از  اختلالات گفتاری و زبان با دلایل متنوع به اوتیسم، سکته مغزی، فلج مغزی، ام اس، پارکینسون و ... کاربرد دارد.

اصل شیرین گفت: یکی از دستاوردهای بزرگ این پژوهش، طراحی پایگاه داده آنلاین گفتارنما، که علاوه بر کاربرد آن برای نرم افزار در جستجوی تصاویر، پایگاهی متشکل از حدود 3000 تصویر استاندارد بین المللی همراه با ترجمه و صدای فارسی می باشد. این پایگاه داده فارسی، برای اولین بار در ایران راه اندازی شده و امکان تولید نرم افزارها و و ابزراهای جدید را در آینده به نرم افزار نویسان می دهد و یک زیر ساخت مناسب برای توانبخشی افراد نیازمند در دسترس صاحب نظران در کشور قرار می دهد. پایگاه داده نرم افزار به زبان های متعددی وجود دارد و امروز با همت این گروه، یک زبان به زبان های موجود که مجهز به این پایگاه داده هستند اضافه شده است.

وی ادامه داد: این نرم افزار قابلیت شخصی سازی داشته و فرد و خانواده وی می توانند براساس نیاز خود، مجموعه تصاویر و صداها را از پایگاه آنلاین جمع آوری کرده و یا با دورین تلفن همراه خود، تصویر برداری کرده و مورد استفاده قرار دهند.

مرکز آموزش عالی علوم پزشکی وارستگان مشهد به عنوان اولین و تنها مرکز علوم پزشکی غیر دولتی و غیر انتقاعی هم اکنون 530 دانشجو در سه رشته علوم آزمایشگاهی، فناوری اطلاعات سلامت و تغذیه در مقطع کارشناسی و گفتار درمانی در مقطع کارشناسی ارشد دارد

این موسسه از سال 1390 فعالیت خود را در مشهد آغاز کرده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز