نماینده ولی فقیه در فارس:

مراسم اربعین برند عزاداری شیراز شود / برخی از مسئولین نمی خواهند حرم شاهچراغ(ع) مطرح گردد/ مراسم های مذهبی با حضور جوانان پر رونق تر می شود

۱۳۹۵/۰۷/۱۲ - ۱۶:۲۲:۰۵
کد خبر: ۴۶۵۰۴۳
مراسم اربعین برند عزاداری شیراز شود / برخی از مسئولین نمی خواهند حرم شاهچراغ(ع) مطرح گردد/ مراسم های مذهبی با حضور جوانان پر رونق تر می شود
نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز با بیان اینکه تاریخچه عزاداری حسینی مردم شیراز به بیش از 10 قرن می رسد تاکید کرد: اکثر شهرهای کشور که بعد از شیراز در آن ها عزاداری به راه افتاد و تاریخی 100 ساله دارند، امروز برای خود برند دارند اما استان فارس و شهر شیراز از داشتن برند محروم است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا از فارس، حضرت آیت الله اسدالله ایمانی در نشست هم‌اندیشی فعالان و برگزارکنندگان عزاداری امام حسین (ع) که در سالن شهید رکنی سازمان صدا و سیمای مرکز فارس برگزار شد، بیان کرد: عزاداری مردم شیراز در ماتم حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) به قرن سوم هجری و زمان حکومت آل بویه که در شیراز حضور عینی و فعال داشتند بر می گردد اما علیرغم اینکه تاریخ برخی از شهرها به یکصد سال نمی رسد دارای برند عزاداری هستند ولی متاسفانه شاهد یک برند به نام شیراز در عزاداری ها نیستیم و این برای شهری با این تاریخ عزاداری شایسته نیست.
آیت الله ایمانی افزود: همزمان با بغداد ایام عید سعید غدیر و عاشورا تعطیل شد و بر این اساس سابقه ولایتمداری و عزاداری فارس سابقه ای بسیار طولانی است بنابر این انتظار می رود با این سابقه و تجربه و احساس مسئولیت و پشتوانه ی 10 قرن، عزاداری حسینی در شیراز با شکوه برگزار شود.
امام جمعه شیراز به رابطه شهر شیراز با شهرهای نجف و کربلا از گذشته های بسیار دور اشاره کرد و گفت: روزی که این اصطلاحات خواهر خواندگی و برادر خواندگی نبود رابطه مستقیم این شهرها وجود داشته و در قحطی تاریخی کربلا و نجف مردم شیراز برای اهالی آن دو شهر گندم می فرستادند و در مقابل مردم کربلا خاک حائر حسینی را به عنوان تبرک برای مردم شیراز ارسال می کردند که در همان زمان در قبرستان دارالسلم که در گذشته بیش از 20 هکتار بود و امروز در نقسه های شهرداری 6 هکتار گرفته شده و بقیه را نیز تصرف می کنند و یا می گیرند، آن خاک به عنوان تبرک پاشیده شد.
آیت الله ایمانی تصریح کرد: همه این اتفاقات تاریخی و مشابه آن نشان می دهد محبت به مذهب تشیع و عتبات عالیات از سال های طولانی در شیراز حاکم بوده است و هم رابطه با عتبات رابطه دیرینه ای است و هم اینکه عزاداری ها در اشعار شعرای فارسی قرن های ششم و هفتم و آن زمانی که کسی در مورد امام حسین(ع) حرف نزده بود، حافظ اشعار متعددی را در باره سید الشهدا می سراید که حتی نوع مرثیه هم در آن وجود دارد.
وی خطاب به مسئولین برگزاری برنامه های عزاداری بیان کرد: باید عزاداری سید و سالار شهیدان در این شهر را با توجه به سوابق این شهر دنبال کنید و همتتان را بالا ببرید و جمعیت عزادار را بیش از آنچه به خیابان می آیند به هیئات و خیابان ها بکشانید.
نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه بهترین عزاداری ها در جایی است که جوانان شرکت می کنند خواستار افزایش فعالیت های هیئات در حوزه جوانان شد و بیان کرد: مراسم های مذهبی را باید با حضور جوانان پر رونق تر کرد و آن را از انحصار خارج کرد.
آیت‌الله ایمانی با بیان اینکه اغلب پیرغلامان امام حسین (ع) در شیراز خود را شاگرد مکتب آیت‌الله حسینی‌الهاشمی می‌دانند، بیان کرد: این افراد در آن زمان جوان بودند و امروز هیئت‌های مذهبی وظیفه دارند که نسل جوان را تقویت و تربیت کنند.
امام جمعه شیراز با یادآوری اینکه بیش از 8 سال گذشته در مسجد نور در جمع هیئات مذهبی از آنان خواستم تجمع اربعین را حفظ کنند، افزود: بر روی اربعین تمرکز کنید، اربعین را بزرگ کنید و آن را به عنوان برند شهر شیراز مطرح کنید، چرا که برای شهر شیراز حیف است یک برند عزاداری حسینی نداشته باشد.
وی تاکید کرد: برای برند شدن تاسوعای شیراز التماس کردم که بیایید اما توجهی نشد اما واقعا اربعین چیز دیگری است.
آیت الله ایمانی با بیان اینکه هر ساله 20 تا 25 میلیون نفر در پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنند، افزود: اینکه هیئت‌های مذهبی استان فارس یک میلیون نفر پیرامون حرم حضرت شاهچراغ(ع) جمع کنند، هنر نیست باید با راه‌اندازی پیاده‌روی‌های شهرستانی اربعین را برند عزاداری استان فارس و شهر شیراز کنند.
وی با اشاره به راه اندازی موکب احمد بن موسی(ع) در ایام اربعین نیز گفت: اگر می خواهید نسلتان حفظ شود، این برندها را نگه دارید و نسبت به آن ها اهتمام بورزید و در راستای تقویت و حفظ این موکب تلاش کنید.
امام جمعه شیراز با بیان اینکه باید حرم شاهچراغ (ع) را مرکز و محور فعالیت‌های مذهبی قرار داد، خاطرنشان کرد: مسئولین هیئات می توانند دسته های عزاداری را در اربعین به سمت حرم شاهچراغ هدایت کنند و مردم از هر نقطه شهر و استان به این حرم مطهر بیایند اگرچه عده ای از مسئولان استان فارس و اطرافیان آنها نمی‌خواهند که حرم شاهچراغ (ع) مطرح شود و می خواهند منازل اطراف حرم، منزل معتادان باشد.
آیت الله ایمانی گفت: این محدوده باید یک میدان 20 الی 30 هکتاری باشد و حضور همه مردم شیراز را پاسخ بگوید اما برخی نمی خواهند، دوست ندارند و عده ای از مسئولین هم آن ها را تحریک می کنند و تا الآن هم موفق بوده اند.
وی خطاب به روسای هیئت‌های مذهبی استان فارس با بیان اینکه عزاداری برای امام حسین (ع) امانتی در دست شماست، تصریح کرد: باید با تربیت و پرورش نسل جوان آئین این عزاداری را به درستی منتقل کنید چراکه در غیر این صورت در پیشگاه امام حسین (ع) شرمنده هستید.
 
نظر شما