عزاداری ماه محرم در خراسان جنوبی به اوج خود رسید

۱۳۹۵/۰۷/۱۹ - ۱۳:۴۴:۱۹
کد خبر: ۴۶۷۸۸۹
در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی آیین های سوگواری ماه محرم در تمام نقاط خراسان جنوبی با حرکت دسته جات زنجیرزنی و سینه زنی هیات های مذهبی به اوج خود رسید و شور و حال خاصی به شهرها و روستای استان بخشید.

به گزارش خبرگزاری برنا، آیین های عزاداری توسط هیاتهای سینه زنی و زنجیر زنی استان در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی با اندوه خاصی در مساجد، حسینیه ها و تکایا در حال برگزاری است. 
مردم و هیئتهای مذهبی این استان از اول محرم با برافراشتن بیرق های عزا و نصب پرده های سیاه بر در و دیوار منازل، ادارات، بازار، مساجد، حسینیه ها و تکایا در عزای حضرت امام حسین(ع) به سوگ نشسته اند. 
عشق و علاقه پر شور نوجوانان و جوانان این شهر به خاندان عصمت و طهارت (ع) آنان را به مراسم زنجیر زنی و سوگواری امام سوم شیعیان و یاران با وفایش کشانده است. 
ساکنین روستاهای خراسان جنوبی نیز هم در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی در حسینیه ها، تکایا و مساجد روستاها به عزاداری سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) مشغولند. 
تعزیه خوانی در مکانهای مذهبی بوِیژه مساجد و تکایا در ایام محرم نیز از دیگر فعالیت های خودجوشی است که توسط عاشقان و شیفتگان اباعبدالله الحسین(ع) در حال برگزاری است. 
در این مراسم تعزیه خوانان با بیان حوادث خونبار قیام امام حسین (ع) و یاران باوفایش، جزئیاتی از این واقعه جانگذاز را برای مردم به تصویر می کشند. 
برگزاری مجالس روضه خوانی و مداحی، شبیه گردانی، راه اندازی دسته های سینه زنی و زنجیرزنی از جمله آیینهای مذهبی خراسان جنوبی در دهه نخست ماه محرم است. 
اغلب مردم استفاده معنوی بیشتر از این ماه با اهل خانواده تا پاسی از شب در مجالس عزاداری شرکت می کنند. 
ادای نذورات بر اساس توانایی و تمکن مالی به نام امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) در این ایام از دیگر آیینهای ماه محرم در این خطه می باشد که این روزها حال و هوای خاصی را به شهرها و روستاهای خراسان جنوبی بخشیده است. 
برپایی ایستگاههای صلواتی در بیشتر محله ها و معابر و پذیرایی از دسته ها و هیات های عزادار از دیگر برنامه های عاشقان حسینی در شهرها و روستاهای مختلف خراسان جنوبی است. 
قربانی کردن دام در مقابل حسینیه ها و هیات های عزدارای، سنت حسنه مردم این دیار برای اظهار عشق و علاقه به خاندان عصمت و طهارت است.
همچنین مسئول شورای هیئات مذهبی خراسان جنوبی گفت: در سطح کشور 91 هزار هیئت مذهبی به ثبت رسیده که سهم این استان یک هزار و 238 هیئت مذهبی است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز