رزمایش دامپزشکی استان خراسان جنوبی علیه بیماری شاربن برگزار می‌شود

۱۳۹۵/۰۷/۲۸ - ۱۳:۱۶:۳۶
کد خبر: ۴۶۹۷۰۵
رزمایش دامپزشکی استان خراسان جنوبی علیه بیماری شاربن برگزار می‌شود
برگزاری رزمایش دامپزشکی خراسان جنوبی علیه بیماری شاربن، برگزاری دوره‌ آموزشی آشنایی با بیماریهای مشترک انسان و دام و ۷۰ درصد بیماری‌های جدید مشترک بین انسان و دام هستند از عناوین اخبار کوتاه استان خراسان جنوبی است.

به گزارش خبرگزاری برنا، محمد سهرابی  در نشست خبری اظهار داشت: اداره کل دامپزشکی استان خراسان جنوبی مانند سالهای قبل برنامه‌های متنوع و گسترده‌ای برای هفته پدافند غیرعامل در نظر گرفته است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین اقدامات این هفته برگزاری رزمایش عملیاتی شاربن با مشارکت اکیپهای واکنش سریع شبکه‌های دامپزشکی شهرستانهای استان و با همکاری سایر دستگاه‌های ذی‌ربط است.

مسئول پدافند غیرعامل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه بیماری شاربن جزو بیماریهای قابل انتقال از دام به انسان است و از مهمترین عوامل شناخته شده بیوتروریسم است اظهار داشت: در این رزمایش بیش از 15 اکیپ واکنش سریع از شبکه‌های دامپزشکی سراسر استان شامل اکیپ بررسی و نمونه‌برداری، قرنطینه، ضدعفونی، شعله‌افکنی، مایه‌کوبی، معدوم‌سازی و مستندسازی شرکت دارند.

سهرابی به وظیفه‌مندی دامپزشکی در حوزه پدافند غیرعامل اشاره کرد و گفت: دامپزشکی در ایمنی غذایی مردم، پیشگیری از بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان، عوامل بیوتروریسم و امنیت زیستی وظایف مهمی بر عهده دارد و در صورتی که این مباحث مورد غفلت قرار گیرد عواقب و مخاطرات زیست محیطی متعددی، بهداشت جامعه انسانی و جمعیت دامی را با تهدید جدی مواجه می‌کند.

برگزاری دوره‌ آموزشی آشنایی با بیماریهای مشترک انسان و دام

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بیرجند نیز در این جلسه اظهار داشت: این شبکه با هدف پیشگیری از انتشار بیماریها به ویژه بیماریهای مشترک بین انسان و دام و برای افزایش سطح آگاهی و ارتقای سطح علمی و فنی روستاییان و با همکاری مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اقدام به برگزاری یک دوره آموزشی آشنایی با بیماریهای مشترک انسان و دام برای ساکنین روستای دل آباد کرده است.

حسن علیزاده گفت: این دوره یک روزه برای 40 نفر از زنان و مردان روستا برگزار شد و شرکت‌کنندگان با انواع بیماریهای هاری، تب برفکی، تب کریمه کنگو و سیاه زخم آشنا شدند.

70 درصد بیماری‌های جدید مشترک بین انسان و دام هستند

مدیرکل دامپزشکی استان خراسان جنوبی نیز با اشاره به فرارسیدن روز جهانی غذا گفت: روند رشد بیماری‌هایی منتقل‌شده از غذا به انسان در جامعه جهانی رو به افزایش است.

علیرضا رفیعی‌پور اظهار داشت: تاکنون بالغ بر 300 نوع بیماری منتقل‌ شده از غذا به انسان شناسایی‌شده است که این رقم روزبه‌روز در حال افزایش است بنابراین تهیه، نگهداری و مصرف مواد غذایی نیاز به آموزش دارد.

وی با بیان اینکه دام سالم با خود غذا و انسان سالم را به دنبال دارد تصریح کرد: بیش از نیمی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، بیماری‌های انسانی به شکل عام را تشکیل می‌دهد که به شکل خاص‌تر 70 درصد بیماری‌های نو پدید نیز مشترک بین انسان و دام هستند.

مدیرکل دامپزشکی استان خراسان جنوبی، با اشاره به اینکه بیش از 300 نوع بیماری از غذا به انسان منتقل می‌شود گفت: این روند بیماری‌ها در حال افزایش است و بسیاری از مشکلات گوارشی و سرطانی را برای انسان‌ها به وجود می‌آورد.

رفیعی‌پور تأکید کرد: نظارت بهداشتی بر تمامی مراحل نگهداری، بسته‌بندی، توزیع و عرضه تولیدات دامی از مهم‌ترین دغدغه‌های سازمان دامپزشکی کشور است.

وی تفکر سازمانی را بهداشت محور و تفکر اداری را سلامت‌گرا دانست و خاطرنشان کرد: عمل کردن به قانون بهداشت محور و  سلامت‌گرا در رأس کارهای دامپزشکی قرار دارد همچنین باید به سمتی حرکت کنیم که در سیستم بهداشتی سلامت جامعه به دنبال ریشه‌کن کردن بیماری‌ها باشیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز