مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین:

توسعه گردشگری روستایی مستلزم ایجاد اقامتگاه های بوم گردی است

۱۳۹۵/۰۷/۲۶ - ۱۴:۵۹:۴۹
کد خبر: ۴۷۰۲۸۳
توسعه گردشگری روستایی مستلزم ایجاد اقامتگاه های بوم گردی است
محمدعلی حضرتی ها گفت: بوم گردی عینی ترین راهکار توسعه گردشگری روستایی و جذب مسافر در فضاهای بومی و طبیعی است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، محمدعلی حضرتی ها مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین در مراسم افتتاح فاز اول اقامتگاه بوم گردی عمارت اربابی واقع در روستای بهجت آباد از توابع شهرستان آبیک که با حضور رحمانی فرماندار آبیک، دکتر ملکی مشاور استاندار و جمعی از مسوولان و مردم محلی برگزار شد اظهار کرد: برای ساکنان شهرهای شلوغ و مسافران داخلی و خارجی، اقامت در یک محیط بومی و طبیعی حس بسیار دلنشینی است که این امر با ایجاد اقامتگاه های بوم گردی محقق می شود.

میراث فرهنگی2

حضرتی ها اذعان کرد: ساماندهی این فضاها که مبتنی بر حفظ اصالت های معماری و مصالح بومی سازگار با اقلیم راه‌ اندازی می شود علاوه بر تامین آرامش و امنیت گردشگران، فرصت آشنایی آنها با نحوه معیشت و آداب و رسوم فرهنگی و اجتماعی سنتی روستاییان را نیز فراهم می کند.

وی با اشاره به افتتاح دو اقامتگاه بوم گردی در زمان سفر هیات دولت به قزوین اظهار کرد: اقامتگاه های بوم گردی میرزاجان واقع در روستای زرآباد از توابع بخش الموت شرقی و عمارت اربابی بهجت آباد در زمان سفر هیات دولت به استان قزوین از طریق ویدئو کنفرانس با حضور دکتر سلطانی فر معاون رییس جمهور و رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به دستور رییس جمهور به صورت رسمی افتتاح گردید.

این مقام مسوول توضیح داد: امروز هم طی بازدید از این واحد اقامتی با حضور مقامات شهرستان بهره برداری از فاز اول این پروژه آغاز و فاز دوم آن نیز که شامل توسعه قسمت های جنوبی این واحد اقامتی– پذیرایی است به اجرا خواهد در آمد.

حضرتی ها فرهنگ سازی جهت جذب گردشگران در فضاهای روستایی و اسکان در اقامتگاه های بوم گردی را مهم خواند و افزود: فرهنگ سازی برای اقامت و پذیرایی از میهمانان رسمی و اداری نهادهای دولتی در اقامتگاه بوم گردی بهجت آباد می تواند نقش مهمی در معرفی و جذب گردشگر در این واحد پذیرایی بومی ایفا کند.

وی تصریح کرد: دهیاری و شورای روستا باید کمک کنند تا این فضا که در پیوستگی با فضاهای پیرامون است به لحاظ تاریخی بازخوانی و بازشناسی شده تا گردشگران بتوانند به نحو مطلوبی از اقلیم منطقه بهره مند شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین ابراز کرد: با توجه به نزدیکی اقامتگاه بوم گردی عمارت اربابی به اتوبان، شهرهای تهران و قزوین و شهرستان آبیک، ظرفیت بالایی برای جذب مسافر در این واحد وجود دارد.

حضرتی ها بیان کرد: در عین حال برای شهروندان قزوینی و ساکنان شهرهای تهران و کرج که تمایل دارند حس آرامش در محیط روستایی را تجربه کنند، این مکان فضای بسیار مطلوبی خواهد بود.

وی گردشگری را یک فرآیند مردم محور دانست و اضافه کرد: رویکرد مهم ما در ایجاد اقامتگاه های بوم گردی ایمن سازی جوامع محلی است و ساکنان بومی روستاها با ارائه خدمات یکپارچه و پذیرایی اصیل می توانند نقش تعیین کننده ای در جذب مسافران و احیا آداب و رسوم بومی و محلی داشته باشند.

این مقام مسوول گفت: در کنار این اقدامات حمایت بخش دولتی از طریق فراهم آوردن تسهیلات و سازوکارهای دولتی نیز در پیشبرد این روند لازم و ضروری است. 

حضرتی ها با اشاره به تاریخچه اقامتگاه بوم گردی عمارت اربابی اظهار کرد: این واحد پذیرایی بخشی از خانه اربابی سالار منصور از رهبران مشروطه بوده که بنا به نقل های تاریخ مشروطه، نقش بسزایی در جریان فتح تهران داشته و در شهر قزوین نیز فعالیت های گسترده ای در زمینه آگاه سازی اجتماعی انجام داده است.

وی توضیح داد: این فرد از خانواده بزرگی برخاسته که از قدرت طبقاتی و جایگاه اجتماعی خود در جهت تحقق مشروطه به خوبی استفاده نموده است.

این مقام مسوول در پایان یادآور شد: خوشبختانه با اراده بازماندگان و نوادگان سالار منصور و سرمایه گذاری ایشان در این منطقه این اتفاق خوب رقم خورده که امیدواریم عمارت اربابی بهجت آباد به درستی معرفی و همواره مملو از حضور مسافران باشد.

شایان ذکر است اقامتگاه بوم گردی عمارت اربابی با سرمایه گذاری زهرا یگانه در زمینی به مساحت 2050مترمربع و با زیربنای 613متربع در یک طبقه احداث شده و متشکل از 4اتاق، 15تخت و رستوران سنتی همراه با ارائه غذاهای محلی و بومی بوده و زمینه اشتغالزایی برای 8نفر را فراهم کرده است.

میراث فرهنگی3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز