مدیرکل بهزیستی استان قزوین عنوان کرد:

عدم فرصت های برابر اجتماعی مهم ترین دغدغه معلولان

۱۳۹۵/۰۷/۲۷ - ۱۴:۲۲:۴۴
کد خبر: ۴۷۰۷۴۹
عدم فرصت های برابر اجتماعی مهم ترین دغدغه معلولان
علیرضا وارثی بیان کرد: امروزه عدم فرصت های برابر اجتماعی و حقوق شهروندی مهم ترین دغدغه معلولان را تشکیل می دهد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، علیرضا وارثی مدیرکل بهزیستی استان قزوین همزمان با روز جهانی عصای سفید و در مراسم تجلیل از روشندلان موفق این استان اظهار کرد: مهم ترین مطالبه معلولان در حال حاضر رفع تبعیض و داشتن فرصت های اجتماعی و حقوق اجتماعی برابر با دیگر افراد جامعه است که امیدواریم به زودی محقق شود.

وارثی با تأکید بر تغییر نگرش جامعه نسبت به معلولین ابراز کرد: مسوولین باید به این باور برسند که معلولین هم شهروند این شهر هستند و مانند دیگر شهروندان مالیات و عوارض شهرداری پرداخت می کنند و از طرفی هم دولت مکلف است در چهارچوب قانون امکانات رفاهی برای این افراد فراهم کند.

وی اذعان کرد: هم اکنون بیش از 19هزار معلول در استان تحت پوشش بهزیستی می باشند که از این تعداد 3هزار و 300 مددجوی نابینا و کم بینا با میانگین سنی 30تا 35 هستند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین عدم دسترسی شهری و عدم مناسب سازی برای معلولان را یکی از محدودیت ها و موانع ایجاد اشتغال برای این افراد دانست و خاطرنشان کرد: هم اکنون 210دانشجو و دانش آموز نابینا و کم بینا تحت پوشش بهزیستی استان هستند که این مساله نشان دهنده توانایی معلولین در رسیدن به تحصیلات و شرایط مساعد در صورت تامین امکانات است.

وارثی اذعان کرد: طبق قانون 3درصد از استخدام های دولتی مربوط به معلولان می باشد که متاسفانه تاکنون به درستی محقق نشده است.

وی در ادامه در خصوص خدمات قابل ارائه به معلولین و نابینایان در سازمان بهزیستی بیان کرد: سازمان بهزیستی با پرداخت مستمری ماهیانه و کمک هزینه تحصیلی و دانشجویی، ارائه وسایل کمک توانبخشی مورد نیاز، اعطای تسهیلات قرض الحسنه به معلولین، خوداشتغالی، سهم بیمه کارفرمایی و جبران عدم کارایی، واگذاری مسکن مهر و پرداخت کمک هزینه تهیه جهیزه و ازدواج و...  در جهت حمایت از این قشر از جامعه در حد توان و وظایف قانونی خود تلاش می کند.

این مقام مسوول با اشاره به نقش مؤثر تشکل ها در حمایت از معلولین، موسسات و تشکل های غیر دولتی را بازوان توانمند دولت خواند و از خدمات و همراهی موسسه نابینایان و کم بینایان استان به واسطه انجام این وظیفه خطیر قدردانی کرد.

وارثی افزود: توزیع کتب و فایل های صوتی مربوط به نابینایان، برگزاری کلاس های آموزشی برای معلولین و خانواده هایشان و اجرای برنامه های فرهنگی و اردوهای سیاحتی- زیارتی از خدماتی است که توسط موسسه نابینایان به این افراد ارائه می گردد.

وی با اشاره به اهمیت شناسایی به موقع و مداخله به هنگام در کنترل و جلوگیری از بروز معلولیت ها از مردم خواست مشاوره های ژنتیک قبل و بعد از ازدواج را جدی بگیرند.

گفتنی است از نابینایان و کم بینایان موفق استان در این برنامه با حضور مدیرکل و معاونین بهزیستی استان و اعضای هیات مدیره موسسه نابینایان استان تجلیل شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز