وزیر اقتصاد، وزیر معین استان اصفهان:

هدف اصلی اقتصاد مقاومتی رشد اقتصادی مستمر و پایدار است

۱۳۹۵/۰۷/۲۸ - ۱۳:۱۷:۱۷
کد خبر: ۴۷۱۰۲۴
هدف اصلی اقتصاد مقاومتی رشد اقتصادی مستمر و پایدار است
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت:رشد اقتصادی که ما خواهانیم در عین درون‌زا بودن و بهره گیری از همه ی امکانات داخلی کشور، برون‌گرا هم هست و از ظرفیت های موجود در عرصه ی اقتصاد بین الملل بهره می گیرد.

به گزارش برنا از اصفهان،دکتر علی طیب نیا در نشست خبری با اصحاب رسانه ی استان اصفهان اظهارداشت: هدف اصلی ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی این است که بتوانیم به یک رشد اقتصادی مستمر و پایدار دست یابیم که موجبات عزت و بهبود رفاه مردم را فراهم کند.

وی افزود: سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی با یک درک عمیق از مشکلات و معضلات ساختاری اقتصاد ایران و برای مقابله با مشکلاتی که در فرایند رشد اقتصادی با آن مواجه هستیم طراحی، تصویب و توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: هدف اصلی این سیاست ها این است که با اصلاحاتی که در ساختار اقتصادی کشور اعمال می شود بتوانیم به یک رشد اقتصادی مستمر و پایدار دست یابیم که موجبات عزت و بهبود رفاه مردم را فراهم می‌کند و منافع آن به صورت عادلانه در بین مردم توزیع می گردد.

علی طیب نیا با بیان اینکه ما بدنبال رشدی دانش بنیان با تکیه بر دانش و فناوری های جدید و نوین هستیم، گفت: این رشد اقتصادی باید مردمی باشد و از طریق مداخله ی عامه ی مردم و بخش خصوصی و بخش تعاونی در فعالیت های اقتصادی حاصل شود.

وی ادامه داد: این رشد اقتصادی که ما خواهانیم در عین درون‌زا بودن و بهره گیری از همه ی امکانات داخلی کشور، برون‌گرا هم هست و از ظرفیت های موجود در عرصه ی اقتصاد بین الملل بهره می گیرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهارداشت: برای اینکه این برنامه در حد سیاست های کلی باقی نماند و به بیان آرزوها و آرمان ها اکتفا نشود برنامه ی عملیانی کمی و زمانبندی شده برای اجرای آن طراحی شده است.

وی افزود: این برنامه ی عملیاتی برای اولین بار در اقتصاد ایران تدوین شده است و از اهداف کلی شروع و به اهداف کمی زمانبندی شده برای هرکدام از سیاست ها می رسد و برای تحقق این اهداف اقدامات و عملیات مشخصی که بتواند در ظرف زمان مشخص آن هدف را محقق کند پیش بینی شده است.

طیب نیا با بیان اینکه یک سازوکار اجرایی و نظارتی موثر برای تحقق این برنامه پیش بینی شده است، خاطرنشان کرد: اجرای برنامه در کمیته ای که در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ایجاد شده است به صورت منظم پایش می شود و اگر انحرافی از برنامه های مصوب مشاهده شود تلاش خواهیم کرد که زمینه را برای ممانعت از آن انحرافات و هدایت برنامه به سمت صحیح خود فراهم آوریم.

وی با اشاره به اینکه این برنامه شامل برش استانی است، گفت: برای هر پروژه ی ملی، طرح استانی پیش بینی شده است و همچنین در استان ها به فراخور شرایط خود می توانند پروژه های ویژه ی استان را نیز داشته باشند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی یادآور شد: خوشبختانه از زمانی که ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با رهنمود مقام معظم رهبری ایجاد شد به صورت مستمر بر اجرای این پروژه ها در سطح ملی و استانی نظارت می شود.

طیب نیا افزود: برای اینکه پیشرفت طرح ها و برنامه ها در استان های مختلف کشور بخوبی نظارت و کنترل شود و اگر مشکلاتی وجود دارد، در سطح ملی برآن ها رسیدگی شود تصمیم گرفته شد که استان های کشور بین وزارتخانه ها به عنوان وزارتخانه ی معین تقسیم شوند و وزرا هر کدام مسئولیت یک یا دو استان را بعنوان وزیر معین بر عهده بگیرند.

وزیر اقتصاد و امور دارایی تاکید کرد: بنده به عنوان وزیر اقتصاد، وزیر معین استان های اصفهان و سمنان هستم و بنا دارم در سفرهای خود به استان ها از نزدیک با مشکلات آنها آشنا و میزان پیشرفت پروژه ها را بررسی کنم و اگر مشکلات و محدودیت هایی است که باید در مرکز به آن ها رسیدگی شود، پیگیری خواهد شد.

دکتر طیب نیا یادآور شد: این نخستین سفر من به اصفهان در این سِمت است و در این سفر مدیران ارشد این حوزه همراه ما بودند و در جلسات متعدد شرکت کردند.

طیب نیا با بیان اینکه به طور حتم هر دو ماه یکبار در این باره به اصفهان سفر می کنم، تاکید کرد: تصمیم ما رونق اقتصاد ایران و تسریع فرایند آن و همچنین رفع مشکلات واحدهای تولیدی کشور و به خصوص استان اصفهان با داشتن بیشترین تعداد واحد صنعتی است.

گفتنی است دکتر طیب نیا در سفر به اصفهان بهمراه معاونین و مدیران عامل بانکهای کشور در جلسه ی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان که به ریاست دکتر زرگرپور برگزار گردید، حضور یافت.

در ادامه نیز دکتر طیب نیا به همراه استاندار اصفهان با حضور در بیت حضرت آیت الله العظمی مظاهری از مراجع عظام تقلید و رئیس حوزه علمیه اصفهان، با ایشان دیدار و گفتگو نمودند.

بازدید ۳ ساعته از بخش های مختلف شهرک علمی تحقیقاتی شیخ بهائی اصفهان از دیگر برنامه های سفر وی به اصفهان بود و ایشان از از نزدیک با توانمندیهای شرکت های دانش بنیان در این مجموعه بزرگ علمی پژوهشی آشنا شد.

نشست فعالان اقتصادی، صنعتگران و کارآفرینان استان با حضور دکتر طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی و دکتر زرگرپور استاندار اصفهان و جمعی از مدیران عامل بانکهای کشور و استان نیز در محل اتاق بازرگانی برگزار گردید.

 

نظر شما