از اول آبان ماه صورت می‌گیرد؛

بهره‌برداری از ۴۲۰هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی خراسان‌جنوبی

۱۳۹۵/۰۷/۲۸ - ۱۱:۴۱:۱۹
کد خبر: ۴۷۱۰۸۳
بهره‌برداری از ۴۲۰هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی خراسان‌جنوبی
مدیرکل منابع طبیعی خراسان‌جنوبی گفت: مساحتی حدود ۴۲۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان از اوایل آبان ماه با توجه به تعیین ظرفیت به عمل آمده، مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری برنا، حبیب الله شریفی صبح امروز(28 مهرماه) در جمع خبرنگاران اظهارکرد:  هرساله در اوایل آبان ماه آزادسازی مراتع قرق شده انجام و آزاد می‌شوند.

وی ادامه داد: امسال مساحتی حدود ۴۲۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان که در سنوات قبل از محل اعتبارات دولتی و با مشارکت بهره‌برداران عرصه‌های مرتعی احیا و اصلاح شده استبرای بهره‌برداری و تعلیف دام، مراتع استان از اوایل آبان ماه با توجه به تعیین ظرفیت به عمل آمده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، با بیان اینکه در مدت 57 روز بهره‌برداران مکلف به رعایت نکات فنی قید شده در پروانه‌های موقت صادره هستند، تصریح‌کرد: حدود ۳۰۰ هزار واحد دامی متعلق به 6250 خانوار مرتع‌دار و دامدار روستایی و عشایری در ۱۱۵ منطقه در سطح استان به مدت ۵۷ روز از این مراتع بهره‌برداری خواهند کرد.

شریفی بیان کرد: با احیا عرصه‌ها علاوه بر حفاظت خاک، اهداف مربوط به اصلاح و احیا مراتع، بهبود وضعیت پوشش گیاهی، حفظ منابع آب و خاک، جلوگیری از فرسایش خاک و بهبود عوامل زیست محیطی محقق شده است.

وی عنوان کرد: احیا عرصه‌ها، سبب افزایش تولید علوفه خشک و بالطبع علوفه قابل برداشت به میزان ۲۷ هزار تن به ارزش۱۸۱ میلیارد ریال شده که منجر به بهبود وضعیت معیشتی و اقتصاد بهره‌برداران مرتعی استان می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: افزایش کمی و کیفی پوشش گیاهی برای رسیدن به پتانسیل تولید و بهره‌برداری پایدار، مهمترین هدفی است که در اصلاح و احیا مدیریت مرتع دنبال می‌شود.

شریفی تاکید کرد: در این راستا افزایش میزان پوشش گیاهی منجر به افزایش تولید علوفه، مرتع، تولیدات دامی، حفاظت خاک و جلوگیری از فرسایش و جابجایی خاک، تولید بیشتر آب در مرتع و بهبود شاخص‌های اساسی پایداری اکولوژی می‌شود.

برداشت 17 تن آنغوزه در خراسان‌جنوبی

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 8 میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مراتع در سطح استان وجود دارد، بیان کرد: از این تعداد بالغ بر ۷ میلیون و۵۰۰ هزار هکتار آن مراتع فقیر و کم تراکم بیابانی و حدود 6 هزار هکتار مراتع مناسب و همچنین ۹۳۹ هکتار مراتع متوسط و نیمه متراکم است.

شریفی عنوان‌کرد: از کل مساحت استان حدود ۷ میلیون و ۹۰۰ هکتار را ممیزی مرتع استان انجام شده که از این تعداد حدود ۲۸ هزار خانوار است که دارای پروانه و کارت چرا هستند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مسایل و برنامه‌های مرتع محصولات فرعی (آنغوزه) است، عنوان کرد: با توجه به خشکسالی حدود ۱۷ تن برداشت آنغوزه با ارزش ریالی ۱۸ میلیارد تومان در استان انجام شده که در شهرستان طبس بیشترین برداشت با بیش از ۱۰ تن، نهبندان با کمترین برداشت دو تن و در شهرستان بشرویه نیز پنج تن برداشت آنغوزه داشته‌ایم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان اینکه برداشت آنغوزه نسبت به سال‌های گذشته ۵۰ درصد کاهش داشته است، یادآور شد: در مجموع اعتبارات امسال که ۲۷ میلیارد تومان بوده ۱۰ درصد افزایش داشته که ۱۹ میلیارد آن مربوط به اعتبار پروژه‌ها خواهد بود.

شریفی، با اشاره به اینکه استان دارای ۲۸ کانون بیابانی با وسعت یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار است، افزود: اعتبار جدای بخشی بیابانی بیش از پنج میلیارد ریال در نظرگرفته شده و در بخش بیابان نیز پروژه ترسیب کربن و RFIDI جزو پروژه‌های موفق در زمینه بیابان است.

وی ادامه داد: همچنین برای تأمین ترسیب کربن برای استان‌های سربیشه، زیرکوه، فردوس و طبس ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار درنظر گرفته شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به بحث ریزگردها، عنوان کرد: هرچه پوشش گیاهی استان صدمه بیشتری ببیند، بحث فرسایش باد و ریزگردها نیز بیشتر خواهد شد.

شریفی بیان کرد: در شش ماهه نخست امسال ۲۴۳ مورد خلعیت و برخورد با زمین‌خواران انجام شده، که این تعداد شامل ۱۹۹ هکتار است، همچنین ۹۹ مورد رفع تصرف شده با ۱۵۵ هکتار مساحت  و ۲۲۵ مورد مربوط به تخریب بوده که شامل ۱۲۱  هکتار بوده است.

وی با اشاره به تعداد پرونده‌های محاکم غذایی طی شش ماهه اول سال خاطرنشان کرد: در این مدت ۵۲۰ پرونده در حوزه‌های منابع طبیعی ایجاد شده که ۱۶۰ پرونده مختوم، ۲۱۰ مورد به نفع سازمان و ۷۴ مورد علیه سازمان بوده است.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز