صادرات خراسان‌جنوبی امسال به ۲۳۰ میلیون دلار می‌رسد

۱۳۹۵/۰۸/۰۲ - ۱۳:۱۶:۰۱
کد خبر: ۴۷۲۸۴۲
صادرات خراسان‌جنوبی امسال به ۲۳۰ میلیون دلار می‌رسد
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی با اشاره به صادرات ۱۸۱ میلیون دلار کالا از استان طی سال گذشته، گفت: پیش می‌شود این میزان امسال به ۲۳۰ میلیون دلار برسد.

به گزارش خبرگزاری برنا، داوود شهرکی امروز(دوم آبان ماه) در جمع خبرنگاران از صادرات ۹۵ میلیون دلار کالای استان از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و  گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱۳ درصدی داشته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی میزان صادرات ماده ۱۱۶ استان را نیز ۴۳۰ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: این میزان نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۶۵ درصدی را نشان می دهد.

شهرکی افزود: در مجموع میزان صادرات استان اعم از صادرات خود استان و صادرات ماده ۱۱۶ در شش ماهه نخست امسال ۵۲ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه در حوزه واردات نیز نگاه بر توازن تجاری بوده تا انگیزه در کشور مقابل نیز ایجاد شود، عنوان کرد: در همین راستا از ابتدای امسال تاکنون پنج میلیون دلار واردات به استان داشته‌ایم که نسبت به سال قبل افزایش ۲۰ برابری داشته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی، برنج، شکر، شاه دانه، ذرت را از جمله مهمترین اقلام وارداتی استان برشمرد و افزود: سیمان، هیدروکربن سبک، کاشی و سرامیک، خوراک طیور، سوخت گازوئیل و مواد غذایی نیز از جمله مهمترین اقلام صادراتی استان بوده است.

شهرکی با اشاره به هدف‌گذاری ۵۰ میلیارد دلار کالا برای کشور امسال، بیان کرد: میزان صادرات استان در سال گذشته ۱۸۱ میلیون دلار بوده که در هدف گذاری امسال مقرر شد این میزان با افزایش ۵۰ میلیون دلاری به ۲۳۰ میلیون دلار برسد.

تصویب سند جامع گمرک ماهیرود

وی ادامه داد: طی شش ماهه نخست امسال ۹۵ درصد از این هدف گذاری تحقق یافته است و امیدواریم تا پایان امسال هدف تعین شده را محقق کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسانجنوبی با بیان اینکه برای تحقق این هدف باید موانع صادرات رفع شود، بیان کرد: در همین راستا سند جامع گمرک ماهیرود مصوب شد که در این سند ضمن شناسایی وضعیت موجود برنامه هایی برای توسعه ظرفیت صادرات و واردات تعریف شده است.

شهرکی، بهسازی و تکمیل راه دسترسی به بازارچه، آسفالت مسیر بازارچه تا کشور افغانستان، تکمیل فیبر نوری را از جمله برنامه های تعیین شده در این سند عنوان کرد.

وی همچنین به اختصاص سهیمه سوخت به مرزنشینان استان، بیان کرد: در این راستا نیز تاکنون هفت هزار و ۶۵۰ مورد ثبت شده در سامانه به کارگروه ویژه مرزنشینان معرفی و می توانند از عواید فروش این سوخت ها منتفع شوند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی با اشاره به ظرفیت‌های پایانه مسافربری و تردد مسافر در بازارچه ماهیرود نیز گفت: برای استفاده از این ظرفیت باید زیرساخت های اقامتی نیز پیش بینی شود که در این راستا تولیت آستان قدس برای راه‌اندازی زائر سرا در مرز در صورت تردد کافی قول مساعد داده است.

شهرکی از برگزاری همایش روز ملی صادرات در استان خبر داد و افزود: در این همایش از ۱۰ صادرکننده برتر استان تجلیل خواهد شد.

به گفته وی در حال حاضر سهم خراسان جنوبی از صادرات به کشور افغانستان ۲۷ درصد است. 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز