استاندار لرستان :

نیازمندی ۶۰ هزار واحد روستایی در استان به مقاوم‌سازی/ لرستان جز پنج استان حادثه‌خیز کشور است

۱۳۹۵/۰۸/۰۵ - ۱۰:۰۱:۵۹
کد خبر: ۴۷۴۲۵۵
نیازمندی  ۶۰ هزار واحد روستایی در استان به مقاوم‌سازی/ لرستان جز پنج استان حادثه‌خیز کشور است
استاندار لرستان گفت: 60 هزار واحد روستایی در استان نیازمند مقاوم‌سازی است.

به گزارش خبرگزاری برنا از لرستان ،هوشنگ بازوند در جلسه شورای عالی مدیریت بحران استان بیان کرد: در دنیا حدود 43 بلایایی طبیعی رخ می‌دهد که لرستان به‌طور مستقیم با 17 نوع پدیده درگیر است.

وی ادامه داد: همین عوامل سبب شده تا لرستان جز پنج استان حادثه‌خیز کشور معرفی شود.

بازوند اظهار کرد: وضعیت توپوگرافی لرستان سبب به وجودآمدن سیلاب‌های بسیار مخرب در استان شده و گاهی طغیان رودخانه‌ها منجر به خسارت سنگینی در استان شده است.

وی با بیان اینکه حادثه‌خیز بودن لرستان سبب شده تا سالانه به‌طور متوسط 10 نفر بر اثر این حوادث جان خود را از دست بدهند، اضافه کرد: زمین‌لغزش یکی از حوادث شایع در استان است و بسیاری از روستاهای استان را تهدید می‌کند.

استاندار افزود: از طرفی وجود گسل زلزله نیز در لرستان شناخته‌شده و طی سالیان گذشته این استان شاهد زلزله‌ای به بزرگی 7.3 دهم ریشتر بوده است.

وی تصریح کرد: امسال حدود 21 زلزله در لرستان رخ‌داده است گرچه تعداد زلزله‌های بالای 4 ریشتر در استان کم بوده اما این تعداد زلزله‌خیز بودن استان را نشان می‌دهد.

استاندار با بیان اینکه حدود 39 هزار واحد شهری و روستایی در استان وجود دارد، بیان کرد: حدود 60 هزار واحد روستایی در استان نیازمند مقاوم‌سازی است.

بازوند با بیان اینکه 1200 هکتار بافت فرسوده در استان وجود دارد، گفت: 220 هزار نفر در این مناطق زندگی می‌کنند و یکی از چالش‌های اصلی مناطق شهری لرستان است.

مدیر ارشد لرستان در ادامه گفت: در طول شش سال گذشته حدود  1800 میلیارد تومان خسارت ناشی از همین حوادث طبیعی در استان بوده است.

وی با بیان اینکه17 حادثه طبیعی در لرستان سبب شده تا سالانه حدود 300 میلیارد تومان خسارت به استان وارد شود، اظهار کرد: در بحث پرداخت خسارت‌ها در طول شش سال گذشته تنها در دولت یازدهم 110 میلیارد تومان 100 درصد تخصیص داد که توانستیم بسیاری از مشکلات را برطرف کنیم.

بازوند با بیان اینکه 15 میلیون هکتار جنگل در کشور وجود دارد سهم استان را 1.2 دهم آنها دانست و افزود: این جنگل‌ها به‌ نوعی ثروت ملی به شمار می‌روند، متأسفانه جنگل‌های لرستان هرروزه در معرض خطر آتش‌سوزی هستند.

وی یادآور شد: سالانه 2500 هکتار از این جنگل‌ها طعمه حریق می‌شود که حدود 96 درصد عامل آن انسانی است.

استاندار با تاکید بر جدی گرفتن برنامه پیشگیری در برابر حوادث، گفت: ازآنجاکه به مقوله پیشگیری کم‌توجهی می‌شود لازم است در این زمینه عزم ملی به کار گرفته شود. درصورتی‌که برنامه‌های پیشگیری در لرستان عملیاتی شود به‌راحتی می‌توان میزان خسارت 300 میلیارد تومانی را به 30 میلیارد تومان کاهش داد.

بازوند افزود: در چرخه مدیریت بحران نسبت به علت‌یابی حوادث کم‌توجهی می‌شود درحالی‌که علت‌یابی سبب کاهش خسارات می‌شود.

وی همچنین به پایین بودن سرانه درآمدی شهرداری‌های لرستان اشاره کرد و ادامه داد: شهرداری‌های استان آن‌طور که باید نمی‌توانند تجهیزات لازم را برای حوادث تأمین کنند بنابراین لازم است وزارت کشور توجهی به آنها داشته باشد.

 بازوند بر وجود بالگرد برای لرستان به عنوان ضرورتی انکارناپذیر تاکید کرد و گفت: برای اختصاص بالگرد به استان این آمادگی وجود دارد که آشیانه آن را تکمیل کنیم.

 

نظر شما