مصحح کتاب جنات عدن در قزوین:

بازشناسی تاریخ در اجرای پروژه های شهری تاثیرگذار است

۱۳۹۵/۰۸/۰۶ - ۱۴:۱۱:۴۳
کد خبر: ۴۷۴۹۰۹
بازشناسی تاریخ در اجرای پروژه های شهری تاثیرگذار است
دکتر احسان اشراقی گفت: بازشناسی و بازخوانی تاریخ و گذشته شهرها در اجرای پروژه های شهری از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، دکتر احسان اشراقی صفوی شناس برجسته و مصحح کتاب جنات عدن در مراسم رونمایی این کتاب بر بازشناسی اساس تمدن ها و کشف عناصر مهم شکل گیری حوادث تاریخی در راستای اجرای پروژه های شهری تاکید کرد.

دکتر اشراقی در این مراسم ضمن قدردانی از تمام دست اندرکاران برگزاری آیین رونمایی و بازخوانی کتاب جنات عدن گفت: امروزه شناخت و آگاهی از مسائل تاریخی به صورت یک علم درآمده و هنوز مباحث ناگفته بسیاری در این زمینه وجود دارد.

وی ادامه داد: هنوز زمان بسیاری باقی مانده که بتوانیم گذشته و اساس آن را درک کنیم و تاریخ تنها یادآوری وقایع دوران گذشته نیست بلکه باید با شناخت انسان های تاریخ ساز و حوادثی که در شکل گیری تاریخ و اساس تمدن ها نقش داشته اند در کشف ناشناخته های این حوزه تلاش ویژه ای کنیم.

این صفوی شناس با مقایسه ارتباط بین دو علم تاریخ و جغرافیا افزود: علم جغرافیا که به بررسی زمین و ارتباط بین انسان و آن می پردازد از پیش نیازهای دانش تاریخ است که با بهره مندی از آن دانسته های تاریخی روشنی بیشتری پیدا کرده و پدیده شهرها یکی از مهمترین جلوه های تاریخی در بستر جغرافیا به شمار می آیند.

دکتر اشراقی با اشاره به اهمیت شناخت وقایع تاریخی در شهرسازی تصریح کرد: در اجرای پروژه های شهرسازی بازشناسی و بازخوانی تاریخ و گذشته شهرها از اهمیت زیادی برخوردار بوده و ضرورت دارد پیش از هر اقدامی در شهر با استفاده از علوم تاریخ، جغرافیا، ادبیات، روانشناسی و جامعه شناسی امروز را در گذشته ببینیم.

 وی ادامه داد: امیدواریم با مساعدت هیات های کارشناسی و بررسی های دقیق علمی و فرهنگی واقعیت های تاریخی شهرها و مناطق مختلف شناخته و کشف شود.

این صفوی شناس برجسته قزوینی در پایان ضمن تقدیر از خدمات ارزنده محمدعلی حضرتی ها مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین تاکید کرد: مدیرکل میراث فرهنگی قزوین از مدیران فرهنگی و دلسوز و از افتخارات شهر قزوین است که در دوران مسوولیت خویش خدمات بسیار ارزنده ای را برای حفظ مواریث ارزشمند تاریخی و فرهنگی این شهر ارائه کرده و امیدواریم با ادامه مسوولیت وی بتوانیم شهر قزوین را به عنوان یک شهر تاریخی برجسته و دارای ظرفیت های فراوان گردشگری در کشور معرفی کنیم.

گفتنی است کتاب "جنات عدن" مجموعه پنج مثنوی از عبدی بیک شیرازی است که به تقلید از خمسه نظامی گنجوی و به دستور شاه طهماسب صفوی در وصف بناها و کاخ های سلطنتی، باغ ها و بوستان ها، میوه ها، گیاهان و درختان و شهرسازی قزوین عصر طهماسبی سروده شده است.

این کتاب به تصحیح دکتر احسان اشراقی و مهرزاد پرهیزکاری در مهرماه 1395 توسط انتشارات سخن منتشر گردید.

میراث فرهنگی2

نظر شما