امروز رخ داد ؛

برنامه جامع مدیریت پسماند های شهری وتفکیک آب فضای سبز از تکالیف اصلی شهرداریهای استان در سال ۱۳۹۶

۱۳۹۵/۰۸/۱۰ - ۰۹:۱۵:۵۹
کد خبر: ۴۷۶۳۷۴
برنامه جامع مدیریت پسماند های شهری وتفکیک آب فضای سبز از تکالیف اصلی شهرداریهای استان در سال ۱۳۹۶
کهوریان: مدیریت پسماند از وظایف مهم شهرداریها و دهیاریها است و وزارت کشورنیز برای کمک در اجرای طرح ها اعتباراتی پیش بینی کرده است که با تعریف پروژه های مشخص اختصاص خواهد یافت.

تقی کهوریان در جلسه کارگروه مدیریت پسماندهای استان گفت:براساس آمارهای موجود، روزانه 50000 تن زباله در کشور تولید می شود و خسارت ناشی از روشهای غلط و نابسامان روشهای جمع آوری و دفن زباله هادر کشور سالانه 37000 میلیارد تومان برآورد شده است که با توجه به میزان زباله های تولیدی در استان و سهم یک درصدی در مرکز استان در این بخش صدمات و خسارتهای وارده از این محل برای استان رقم قابل توجهی است.
وی افزود: ساماندهی و اصلاح روشهای جمع آوری، حمل ودفن زباله های تولید شده درشهرها و روستاها برای حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از خسارتهای آن امری ضروری است و به همین جهت اجرای طرح های مدیریت پسماند در تمامی شهرها و روستاهای استان در سال 96 از تکالیف مهم شهرداریها اعلام می شود.
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی ادامه داد:مدیریت پسماند از وظایف مهم شهرداریها و دهیاریها است و وزارت کشورنیز برای کمک در اجرای طرح ها اعتباراتی پیش بینی کرده است که با تعریف پروژه های مشخص اختصاص خواهد یافت.
تقی کهوریان اظهار داشت: تشکیل سازمانهای مدیریت پسماند درکلان شهرها و راه اندازی و یا بکارگیری شرکت های فعال در مدیریت پسماند از الزامات اولیه برای اجرای برنامه های جامع درحوزه مدیریت پسماند ها است که با حمایت های پیش بینی شده از نیمه دوم سالجاری و سال آینده شاهد اقدامات جدی شهرداریها در این زمینه خواهیم بود.
وی همچنین به خطرات و تهدیدات زیست محیطی دفن غیر بهداشتی زباله ها اشاره کرد و افزود:منطقه بندی استان از مجموعه شهرها وروستاها مکان یابی برای احداث سایت ویژه دفن زباله ها، تفکیک زباله ها از مبداء،ایجاد تاسیسات بازیافت و تولید کمپوست از پسماندها، ایجاد و احداث زباله سوز ها با تولید انرژی و یا دفن بهداشتی و مراقبت در دفن بهداشتی و اصولی زباله ها و جلوگیری از ورود شیرابه به سفره های زیرزمینی و انتشار آلودگی ها از مهترین برنامه های استان در حوزه مدیریت پسماند برای سال آینده است که با کنترل بیشتر برنامه ها و بودجه های شهرداریها به این موضوع بطور جدی پرداخته خواهد شد.
آقای آراسته مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی و دبیر کارگروه مدیریت پسماندهای استان نیز در این جلسه با ارائه گزارشی گفت:در تمامی شهرهای استان درجمع آوری و دفن بهداشتی زباله ها ضعف ها و مشکلاتی وجود دارد که باید با اهتمام جدی مدیران شهری از گسترش و افزایش آلودگی ها و مخاطرات زیست محیطی آن پیشگیری کرد.
وی افزود: روزانه 500 تن زباله در ارومیه مرکز استان تولید می شود که بدلیل مشکلات موجود در سایت دفن آنها، محیط زیست و سلامت مردم در معرض تهدید بیماریها و آلودگی ها قرار دارد.
عزیز قال مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه نیزدراین جلسه گفت:اجرای برنامه بازیافت و بهره گیری از انرژی تولیدی از زباله ها در حال پیگیری است و درهمین رابطه نیز با شرکت های توانمند داخلی و خارجی جلساتی برقرار شده است که برای احداث نخستین کارخانه زباله سوز و تولید انرژی کشور، درارومیه با یک شرکت آلمانی به توافق رسیده ایم و قرارداد همکاری و اجرای طرح نیز منعقد شده است که بزودی عملیات اجرایی آن آغاز می شود.
وی افزود:مدت زمان پیش بینی شده برای راه اندازی این کارخانه 3 سال است و برای این مدت نیز با چند شرکت داخلی فعال در جمع آوری و تفکیک در مبداء، بازیافت پسماندها نیز مذاکراتی انجام داده ایم و کارخود را در یکی از مناطق شهربصورت آزمایشی آغاز کرده اند.
در ادامه این جلسه مقرر شد تمامی شهرداران استان نسبت به تهیه طرح و پیش بینی بودجه لازم برای اجرای طرح مدیریت پسماند از سال 96 اقدام کنند. همچنین مقرر شد شهرداری ارومیه تا پایان سال برای جمع آوری و جلوگیری از نفوذ شیرآبه زباله ها در محل سایت دفن پسماندها به ساخت استخر جمع آوری شیرآبه اقدام کند و با ارائه طرح از کمک های اعتباری وزارت کشور برخوردار گردد. ضمناً مقرر گردید برای سال جاری اقدامات انجام شده برای منطقه ای بنده با محوریت چهار شهرستان خوی، ارومیه ، مهاباد و میاندوآب با تدوین طرح های مربوطه نهایی گردیده و با استفاده از اعتبارات پیش بینی در بند "و" تبصره (6) قانون بودجه عملیات اجرایی طرح ها آغاز گردد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز