استاندار خراسان رضوی خواستار شد؛

توسعه همکاری های استان با کشور فرانسه

۱۳۹۵/۰۸/۱۸ - ۱۲:۳۰:۳۸
کد خبر: ۴۸۰۱۵۱
توسعه همکاری های استان با کشور فرانسه
سفیر فرانسه در ایران، با استاندار خراسان رضوی دیدارکرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، علی رضا رشیدیان در این دیدار اظهار داشت: روابط دو کشور ایران و فرانسه قبل از دولت یازدهم با آسیب های فراوانی مواجه شد که همزمان با استقرار دکتر روحانی و به ویژه بعد از اجرایی شدن برجام روند تعاملات بین دو کشور مسیر خوبی را طی می کند.

وی به اهتمام دولت تدبیر و امید بر توسعه ی روابط در سطوح مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی با کشورهای دنیا اشاره کرد و گفت: باید از این فرصت در راستای تحکیم و ارتقای روابط بین دو کشور استفاده کنیم.

رشیدیان با اشاره به مزیت‌های منحصر به فرد استان،تصریح کرد: خراسان رضوی به لحاظ جمعیت و وسعت جزو استان‌های مهم و پهناور کشور به شمار می‌رود و با اقتصادی قوی دارای ظرفیت‌های فراوانی در حوزه‌های گردشگری، صنعت، معدن، خدمات و کشاورزی است.

وی ادامه داد: وجود معادن سرشارو غنی سنگ آهن و 46 ماده ی معدنی دیگر، فعالیت 9 واحد فولادی، وجود شش هزار واحد صنعتی، تولید محصولات باغی و زراعی استراتژیک مانند زعفران و پسته از جمله مزیت های خراسان رضوی به شمار می رود.

استاندار خراسان رضوی گفت: این استان سالانه پذیرای بیش از 27 میلیون گردشگر است که دو میلیون نفر آن‌ها را زائران خارجی تشکیل می دهند.

رشیدیان وجود نیروهای متخصص و توانمند، فعالیت دانشگاه ها و مرکز آموزش عالی، 400 هزار دانشجو  را از دیگر مزیت‌های استان برشمرد .

استاندار خراسان رضوی با اشاره به دائر بودن کرسی زبان فرانسه در دانشگاه فردوسی مشهد، از آمادگی استان برای تبادل استاد و دانشجو بین دو کشور خبر داد. 

 رشیدیان قرار گرفتن ایران در کریدور شمال، جنوب و شرق، غرب، مزیت ترانزیت،  دسترسی آسان به کشورهای آسیای میانه، وجود دو منطقه ی ویژه اقتصادی در جوار مرز را از جمله زمینه های توسعه و جذب سرمایه گذاری در ایران دانست.

وی ادامه داد: این مزیت زمینه را برای حضور کالاها و خدمات کشور فرانسه در بازارهای هدف کشورهای همسایه ی خراسان رضوی فراهم کرده است.

رشیدیان  با تاکید بر توسعه ی همه جانبه روابط تجاری، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی با فرانسه، از آمادگی استان برای استقبال و حضور گردشگران و سرمایه گذاران در حوزه‌های مختلف، خبر داد.

وی خواستار تبادل هیات های تجاری و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی دو طرف در راستای توسعه ی مناسبات اقتصادی دو کشور شد.

استاندار خراسان رضوی، با تشریح فرصت های بی بدیل سرمایه گذاری در استان، تاکید کرد: بر اساس ضوابط و قوانین آماده ی سرمایه گذاری های مشترک هستیم.

رشیدیان به طرح موضوع توسعه ی فرودگاه مشهد و ترمینال خارجی ان و آمادگی طرف فرانسوی در این خصوص اشاره کرد و افزود: در سایر زمینه ها نیز زمینه ی همکاری فراهم است.

وی گفت: تا قبل از اِعمال تحریم های ظالمانه ی امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، خراسان رضوی با برخی شرکت های فرانسوی در تعامل بوده که امیدواریم در شرایط جدید این روابط از سر گرفته شود.

فرانسوا سنمو سفیر فرانسه در ایران نیز  ضمن ابراز خرسندی از حضورش در مشهد، گفت: بعد از اجرایی شدن برجام، مرحله ی جدیدی از روابط بین دو کشور آغاز و افق روشنی در این زمینه ترسیم  شده است.

وی سفر دکتر روحانی به فرانسه را در نخستین روزهای اجرایی شدن برجام برای کشورش مهم ارزیابی کرد و افزود: اراده ی ما توسعه و بهبود روابط اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران است و به همین منظور شخصیت ها و افراد مختلفی از سوی دو کشور با یکدیگر ملاقات کرده و ترددهایی نیز صورت گرفته است.

فرانسوا سنمو از سفر قریب الوقوع وزری امور خارجه ی فرانسه به ایران خبر داد و تاکید کرد: علاوه بر همکاری موثر در حوزه ی نفت، خودرو و هواپیما به دنبال شراکت های جدید هستیم.

وی حضور فرانسه در حوزه های مذکور را نمادی برای برقراری تجاری با ایران در سایر حوزه ها توصیف کرد و خواستار گسترش روابط با خراسان رضوی شد.

سفیر فرانسه در ایران، حجم مبادلات اقتصادی دو کشور طی یک سال گذشته را رو به رشد دانست و خاطر نشان کرد: این روند در 9 ماهه ی اخیر شتاب مضاعفی گرفته  به گونه ای که در سه ماهه ی نخست سال میلادی جاری در مقایسه با مدت مشابه 76 درصد رشد داشته است. 

فرانسوا سنمو از همکاری های بخش خصوصی دو کشور و همچنین تبادل استاد و دانشجو به ویژه بین دانشگاه فردوسی مشهد و دپارتمان فرانسه استقبال کرد.

وی از حمل و نقل و نفت به عنوان دو موضوع راهبردی در روابط دو کشور یاد کرد. 

گفتنی است؛ توسعه ی همکاری در حوزه ی کشاورزی و اجرای طرح های نوین آبیاری و همچنین حمل و نقل ریلی از جمله مباحث مطرح شده در این دیدار بود.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز