استاندار ایلام؛

گسترش فرهنگ کتابخوانی نیازمند عزم و مشارکت همگانی است

۱۳۹۵/۰۸/۱۹ - ۱۳:۲۷:۵۴
کد خبر: ۴۸۰۲۹۰
گسترش فرهنگ کتابخوانی نیازمند عزم و مشارکت همگانی است
استاندار ایلام در آیین تکریم مقام کتابداران استان ایلام، گفت: ترمیم و افزایش میزان سرانه کتابخوانی نیازمند مشارکت، عزم همگانی و تغییر رویکرد افراد و خانوارها نسبت به کتاب و مطالعه است.

 به گزارش  برنا ایلام، - محمدرضا مروارید   در آیین تکریم مقام کتابداران استان ایلام در هفته کتاب و کتابخوانی با ذکر اینکه هم اکنون در جامعه به کتابخوانی اهمیت چندانی داده نمی شود تاکید کرد:نوع نگرش جامعه باید نسبت به کتاب و کتابخوانی تغییر کند.

وی ضمن تقدیر و تشکر از مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گفت: اداره کل کتابخانه های عمومی استان ایلام، یکی از بهترین دستگاههایی است که با با کمترین امکانات، بهترین راندمان و بازدهی داشته باشد و این مهم با همت و همکاری کارکنان و کتابداران زحمت کش به دست آمده است.

وی افزود:ایجاد و راه اندازی کتابخانه های روستایی و انجام فعالیت های فرهنگی مناسب در سطح کتابخانه ها توانسته است روح تازه ای به کالبد کتابخانه های عمومی در سطح استان ببخشد.

استاندار ایلام پایین بودن میزان تیراژ کتاب را در کشور یک هشدار جدی تلقی کرد و یادآور شد: سرانه مطالعه در کشور ما بسیار پایین است و کشوری مثل فنلاند 18 برابر ایران است.

مروارید با اشاره به اینکه دین، فرهنگ و تاریخ ما انس و الفت دیرینه با کتاب و کتاب‌خوانی دارد، تاکید کرد: معجزه پیامبر اکرم(ص) کتاب انسان‌ساز قرآن است.

وی با بیان اینکه در دین اسلام و قرآن، کتاب و کتابخوانی جایگاه بالایی دارد، گفت: اهمیت کتاب تا جایی است که بارها و به طور مکرر در کتاب مقدس قرآن تکرار شده است.

استاندار ایلام بر لزوم بهره گیری از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی برای گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه تاکید کرد و افزود: هیچ چیز جای کتاب را نخواهد گرفت و دسترسی آسان به کتاب مهمترین دلیل برتری آن به جا های دیگر همچون فضای مجازی است.

مروارید در بخش دیگری از سخنان خود با تقدیر از مسئولان نهاد کتابخانه های استان تاکید کرد: در یکسال اخیر تحولات خاص و مثبتی در حوزه کتاب و کتابخوانی در سطح استان صورت گرفته است که این خود جای تقدیر دارد.

تأکید بر تجهیز کتابخانه های روستایی و شتاب بخشی در روند تکمیل کتابخانه مرکزی شهر ایلام تا پایان سال جاری و توجه بیشتر به حل مشکلات کتابخانه های عمومی، از دیگر سخنان مهم مروارید در این آیین بود.

مدیرکل کتابخانه های استان ایلام نیز در این آیین کتاب را نمادی درخشان از فرهنگ هر ملت دانست و افزود: انسانها تنهایی خود را با کتاب پر می کند و آرامش واقعی با عجین شدن با کتاب بدست می آید.

مراد جلیلیان با اشاره به مهم ترین فعالیت های انجام شده این اداره کل در سال گذشته گفت: ایجاد 13 کتابخانه عمومی مشارکتی، آغاز بکار ساخت 10 باب کتابخانه عمومی، برگزاری 250 نشست کتابخوان در 15 ماه گذشته و در دست ساخت بودن 13 پروژه در استان از جمله اقدام های این اداره کل بوده است.

وی تأکید کرد: ایجاد حوزه‌های دفاع مقدس و استان ایلام در تمام کتابخانه ها، اهدا 20 هزار جلد کتاب به کتابخانه مرکزی استان، جمع آوری کتاب های اضافی مردم به به کتابخانه ها به تعداد 40هزار نسخه و بکارگیری 25نفر نیروی انسانی را از دیگر اقدام های این اداره کل در سال گذشته اعلام کرد.

در این آیین و با حضور استاندار ایلام از شش جلد کتاب تألیف شده توسط کتابداران استان ایلام رونمایی و از کتابداران و کتابخوانان برتر و نمونه استان در حوزه کتاب و کتابخوانی نیز با اهدای لوح تقدیر شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز