رسانه عنصر مهم شهر خلاق؛

مطبوعات بازوی قدرتمند مدیریت شهری هستند

۱۳۹۵/۰۸/۱۹ - ۱۲:۳۱:۰۱
کد خبر: ۴۸۰۵۴۲
مطبوعات بازوی قدرتمند مدیریت شهری هستند
شهــردار اصـفهـان به همراه 70 خبرنگار از رسانه‌های مختلف شهر اصفهان بــا حـضـور در بیسـت و دومین نمایشگاه مطبوعات کشور از غرفه رسانه‌های حاضر در این نمایشگاه بازدید کردند.

به گزارش برنا از  اصفهان، مهدی جمالی نژاد با حضور در غرفه‌های مختلف بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌های سراسری کشور با اشاره به نقش موثر مطبوعات در توسعه کشور، ضرورت تمرکز رسانه‌ها بر چالش‌های موجود در بستر کلان‌شهرها را یادآور و خواستار نقش موثرتر رسانه‌ها در تشویق عموم مردم برای مشارکت وسیع‌تر در رویدادهای کلانشهرها از جمله اصفهان شد.

وی درباره رویکرد تازه مدیریت شهری اصفهان اظهار داشت: نزدیک به یک سال می‌شود که اصفهان به شبکه شهرهای خلاق جهان پیوسته و همین خلاقیت، مسیر رفع برخی از معضلات شهری شده است.

شهردار اصفهان یکی از مهمترین عناصر شهرهای خلاق را مطبوعات دانست و تاکید کرد: نخستین شرط شهرهای خلاق، توسعه مشارکت شهروندان در اداره شهر با ارایه نظرات و ایده‌ها است و نخستین نقش آفرینی مطبوعات در توسعه مشارکت شهروندان، انعکاس نظرات و ایده‌های آنها برای عملیاتی شدن در شهر می‌باشد.

جمالی‌نژاد با بیان اینکه دومین وظیفه مطبوعات در قبال شهر خلاق، تحلیل نخبگان از مسایل شهری است، افزود: مطبوعات به خاطر نزدیکی به جامعه نخبگان، بهترین جریان رسمی تحلیل شهر را می‌توانند مدیریت کنند.

وی ادامه داد: با همین تحلیل‌‌ها میتوان نکات خلاقی را برای اداره شهر شناسایی کرده و به راه‌های جدید دست پیدا کرد، در نتیجه می‌توان مطبوعات را به عنوان بازوی قدرتمند مدیریت شهری معرفی کرد.

وی سومین نقش مطبوعات در برابر شهر خلاق را بسط گفتمان شهر خلاق عنوان و متذکر شد: این گفتمان حکم روح و روان شهر را دارد و شهروندان را نسبت به مسیر حرکت خلاقیت و نوآوری در شهر، حساس و دارای تعامل می‌کند؛ مبانی فکری و نظری شهر خلاق، تولید کننده گفتمانی هستند که نگاه کالبدی را به انسانی بدل می‌کند.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: مطبوعات با تبیین و تکرار این گفتمان را نهادینه می‌کنند، از جهتی دیگر به دلیل ارتباط چند سویه رسانه‌ها با مردم گفتمان چند سویه نیز ایجاد می‌شود که خود عامل برقراری ارتباط میان شهروندان و مدیریت شهری می‌گردد.

وی با بیان اینکه خوانش مجدد شهرها و به ویژه کهن شهری مانند اصفهان فرآیند ارتباط با شهروندان را تسهیل می‌کند، یادآور شد: خوانش شهر، همان ادراک فضاهای شهری و متون شهری بوده که در واقع فهم مخاطب از معنادار بودن اتمسفر نگاشته شده درون متن شهرها می‌باشد، به گونه‌ای که با گذشت زمان پیوندی خاص با ارزش‌های پایدار و خاطرات شهر برقرار می‌شود و به حتم پیش نیاز نقد و اصلاح توسعه اصفهان نیز خوانش‌های مختلف بوده و هست و این تنوع دیدگاه‌ها با تعامل تنگاتنگ با رسانه‌های دلسوز و صادق محقق خواهد شد.

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز