سهم شرب و صنعت و کشاورزی از زاینده رود مشخص شد؛

نباید خواسته به حق کشاورزان فرصتی برای دشمنان بشود

۱۳۹۵/۰۸/۲۲ - ۱۱:۲۲:۱۱
کد خبر: ۴۸۱۴۱۰
نباید خواسته به حق کشاورزان فرصتی برای دشمنان بشود
استاندار اصفهان گفت:طی چند سال گذشته حق آبه ی کشاورزان مشخص نبوده است ولی با پیگیری های صورت گرفته در دولت تدبیر و امید در آینده نزدیک حق آبه ها حتی روستا به روستا مشخص می شود .

به گزارش برنا از اصفهان،دکتر رسول زرگرپور در جلسه ای که با تعدادی از معتمدین و کشاورزان قهدریجان و فلاورجان برگزار گردید، اظهار داشت: هر تصمیماتی که برای حوضه ی آبریز زاینده رود گرفته می شود کل حوضه را در بر می گیرد و تنها یک منطقه را شامل نمی شود.

وی با اشاره به اینکه طی یکماه گذشته ۴ جلسه با نمایندگان کشاورزان استان داشته است، افزود: اعتقاد دارم که دیدارهای چهره به چهره مشکلات را بهتر حل می کند.خواسته های منطقی کشاورزان استان را بحق است ونباید از این خواسته ها و مطالبات سوء استفاده شود و به دشمن فرصت داد.

استاندار اصفهان یادآور شد: اقداماتی که طی سه سال گذشته در حوضه ی آبریز زاینده رود صورت گرفته است در دو دهه گذشته کم سابقه بوده و باید تلاش نماییم که در آرامش کامل این اقدامات به نتیجه برسد و به بار نشیند.

 زرگرپور به تشریح این اقدامات پرداخت و افزود: طی چند سال گذشته حق آبه ی کشاورزان مشخص نبوده است ولی با پیگیری های صورت گرفته در دولت تدبیر و امید در آینده نزدیک حق آبه ها حتی روستا به روستا مشخص می شود .

وی با بیان اینکه حوضه آبریز زاینده رود در طول سال های گذشته مدیریت یکپارچه نداشت، افزود: در حال حاضر از سوی وزارت نیرو مدیریت یکپارچه برای این حوضه آبریز مشخص گردیده است و درخواست ما این است که ایشان در منطقه حضور داشته باشند.

استانداراصفهان با بیان اینکه ۴ استاندار طی نامه ی به وزیر محترم نیرو خواستار اجرای هرچه سریعتر سد بهشت آباد شده بودند، گفت: معاون اول رئیس جمهور بر تسریع هر چه سریعتر عملیات اجرایی این سد تاکید کردند.

رسول زرگرپور افزود: کنترل برداشت ها در دو استان اصفهان و چهارمحال بختیاری طی توافقنانه با استاندار چهارمحال بختیاری به دو صنف کشاورزی اصفهان و چهارمحال واگذار شد است.

وی اظهارداشت: در حال حاضر سهم ۲ استان از آب حوضه ی آبریز زاینده رود و همچنین سهم آب شرب ، صنعت و کشاورزی و محیط زیست مشخص شده است.

رسول زرگرپور افزود:در اجرای فرایند طرح ۹ ماده ای صندوق خسارت پیش بینی شده است که در آینده نزدیک به تصویب هیأت دولت خواهد رسید و در صورت رها نشدن آب خسارت نکشت پرداخت خواهد شد.

وی یادآور شد: در کلیه مصوبات قانونی حوضه ی آبریز زایندرود به عنوان یک واحد است و برای یک واحد تصمیم گیری می شود.

زرگرپور به تدوین طرح ویژه جامع کشاورزی در حوضه ی آبریز زاینده رود توسط وزارت جهادکشاورزی اشاره کرد و اظهارداشت: در سفر معاون اول رئیس جمهور مقرر شده است که طرح ویژه کشاورزی استان اصفهان با روش های جدید و حداقل مصرف آب توسط وزارت جهاد کشاورزی تهیه شود و کشاورزان باید پیگیری نمایند که این طرح هر چه سریعتر تدوین گردد.

استاندار اصفهان خاطر نشان کرد: معاون اول رئیس جمهور در سفر به اصفهان بر اجرای کامل طرح ۹ ماده ی احیای حوضه ی آبریز زاینده رود تاکید نموند و برای هماهنگی اجرای مصوبات دستورات جدی را ابلاغ نمودند.

وی افزود: طبق توافق صورت گرفته با نظام صنفی کشاورزان به شرط بارندگی برای پاییز دوم امکان آب رها خواهد شد و در غیر این صورت خسارت نکشت به کشاورزان پرداخت می شود.

زرگرپور در پایان گفت: با تلاش هایی که صورت گرفته، حوضه ی آبریز زاینده رود در دوران خوبی است و باید با همکاری و هماهنگی این اقدامات را به نتیجه برسانیم .

وی افزود: قسمت اعظم مشکلات برطرف شده است که باید همه دست در دست هم دهند که در مدت باقیمانده ی از دولت یازدهم برنامه ها به نتیجه برسد.

 

نظر شما