استاندار خراسان جنوبی:

طرح آبیاری بارانی در برخی مناطق استان قابلیت اجرا ندارد

۱۳۹۵/۰۸/۲۵ - ۰۸:۳۲:۰۴
کد خبر: ۴۸۲۷۵۶
طرح آبیاری بارانی در برخی مناطق استان قابلیت اجرا ندارد
استاندار خراسان جنوبی گفت: طرح آبیاری بارانی در برخی مناطق استان که با تبخیر زیاد، وزش شدید باد و بالا بودن شوری آب رو به رو هستند، قابلیت اجرایی ندارد.

به گزارش خبرگزاری برنا،سید علی اکبر پرویزی روز سه شنبه در بازدید از مزارع زعفران و تعدادی از روستاهای شهرستان سرایان بر اجرای طرح نوین آبیاری قطره ای در این مناطق تاکید کرد و افزود: با همکاری مردم و جهاد کشاورزی، دولت تا 85 درصد هزینه ها را در قابل کمک های بلاعوض تامین و پرداخت می کند.
وی اظهار کرد: در شرایط خاصی که مردم توان مالی مناسبی نداشته باشند استانداری خراسان جنوبی نیز برای اجرای آبیاری قطره ای آمادگی کمک و همکاری لازم را دارد.
 پرویزی یادآور شد: آینده استان در گرو بهره برداری درست از منابع آبی منطقه است.
به گفته وی با توجه به کاهش میزان بارندگی و تداوم 18سال خشکسالی در شرق کشور از جمله در خراسان جنوبی، مجلس و دولت به تنهایی نمی توانند کار زیادی انجام دهد و تنها راه نجات استان ارایه آموزش و بهره برداری صحیح از منابع آبی به بهره برداران ، حفظ سطح زیرکشت موجود و افزایش تولید در واحد سطح است.
استاندار خراسان جنوبی و تعدادی از مسئولان استان و شهرستان از روستاهای هاشمیه، مهمویی، محمودآباد و ... شهرستان های قاینات و بیرجند بازدید می کندو از نزدیک در جریان برداشت محصول زرشک و زعفران قرار می گیرد و به بررسی مشکل کشاورزان منطقه می پردازد.
سالانه یک میلیارد و 200میلیون مترمکعب آب از حدود 11هزار منابع آبی در خراسان جنوبی برداشت می شود که 164میلیون مترمکعب آن بیش از میزان تغذیه به سفره های زیرزمنی است.
90درصد آب استحصالی استان در بخش کشاورزی به مصرف می رسد که در میزان بهره وری آن حدود 35تا 40درصد است.
مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی، 19آبان ماه به ایرنا گفته بود : میانگین بارندگی سال آبی 96- 95 ( 2 ماهه اخیر) نسبت به مدت مشابه سال گذشته 100 درصد کاهش دارد.
« علیرضا خندان رو » افزود: همچنین میزان بارندگی در 2 ماهه اخیر نسبت به دوره بلند مدت 99.8 درصد کاهش دارد که کاهش بارش از قبل پیش بینی شده بود.
وی ادامه داد: بیشترین بارندگیها در بلند مدت (دوره 25 ساله استان) مربوط به شهرستان قاینات بود که در سال زراعی جاری میزان بارندگی در این شهرستان صفر گزارش شده است.
وی میزان بارندگی استان در سال آبی جاری را 4.5 میلیمتر و مربوط به شهرستان سربیشه دانست و بیان کرد: میزان بارندگی در مدت مشابه سال گذشته (2 ماهه اخیر) 15 میلیمتر گزارش شد اما امسال تاکنون میزان بارندگی بسیار ناچیز بوده است.
خندان رو پیش بینی کرد که پاییز امسال میزان بارندگی در استان 10 درصد کاهش یابد ضمن اینکه بارندگی دیرتر در استان آغاز خواهد شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز