۱۱۰ هزار واحد مسکونی در قالب پروژه مهر در استان البرز در دست ساخت قرار گرفت

۱۳۹۵/۰۹/۰۱ - ۱۲:۰۸:۵۶
کد خبر: ۴۸۴۸۸۷
۱۱۰ هزار واحد مسکونی در قالب پروژه مهر در استان البرز در دست ساخت قرار گرفت
خروج صنعت ساختمان از رکود می تواند بخش های مختلفی را از صنعت گرفته تا کارگران ساختمانی، انبوه سازان و مدیریت شهری از سکون و چالش رها کند و به همین منظور نیز برنامه های متعددی در این زمینه اجرا شده اما هنوز این بخش آنطور که باید فعال نشده است.

به گزارش خبرگزاری برنا ،  بالا رفتن بی رویه قیمت مسکن و زمین در نیمه دوم دهه 80 چنان وضعیتی به وجود آورد که دولتمردان وقت برای کاهش فاصله ها طرحی به نام مسکن مهر به میان کشیدند که اگر به درستی و با کار مفید کارشناسی به وی‍ژه در زمینه مکان یابی آنها، انجام می شد، نه تنها تثبیت قیمت ها را به دنبال داشت، بلکه آهنگ ساخت و سازها را نیز متعادل می کرد.

ساخت هزاران واحد مسکونی در قالب طرح مسکن مهر و درکنار آن احداث هزاران واحد از سوی انبوه سازان توسط بخش خصوصی در کشور از جمله استان البرز اکنون وضعیتی به وجود آورده که علاوه برکاهش درآمد پایدار شهرداری ها، صنعت ساختمان را نیز با مشکل مواجه کرده است.

گرچه امروز دولت یازدهم خود را برای تکمیل واحدهای مسکن مهر برغم همه مشکلات، مقید ساخته و از هیچ کمکی دریغ نمی کند و به تازگی نیز 10 هزار میلیارد ریال برای کمک به تکمیل آنها اختصاص داده است، اما با این وجود گره کوری که بر این صنعت خورده، تا کنون باز نشده است.

بنا به اظهار کارشناسان ساخت هزاران واحد مسکونی در کشور و البرز با هدف کسب درآمد اکنون رکودی چند ساله بر بازار مسکن حاکم کرده که اگرچاره جویی نشود، علاوه بر صنعت ساختمان، سرمایه گذاران، کارگران ساختمانی و شهرداری ها را با زیان کلان روبرو خواهد کرد و از سویی واحدهای مسکونی ساخته شده بدون سکنه تا گشایشی دوباره، باقی می مانند.

بر اساس آمارها تنها 110 هزار واحد مسکونی در قالب پروژه مهر در استان البرز در دست ساخت قرار گرفت که بیش از 50 درصد این واحدها تکمیل شده اما هنوز به خاطر آماده نبودن زیر ساخت ها و مشکلاتی که پیش از این اشاره به آن شد از جمله مکان یابی نادرست، خالی از سکنه هستند.

این درحالی است که به موازات احداث مسکن مهر، انبوه سازان هم در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 چنان بر آهنگ ساخت واحدهای مسکونی کوبیدند که اکنون صدها واحد مسکونی بدون سکنه روی دست آنها باقی مانده و منتظر هستند تا گشایشی در قیمت ها یا تحرکی در خرید و فروش به وجود آید.

از سوی دیگر، بسیاری از خانواده ها که از بضاعت مالی مناسبی برخوردار نیستند در آرزوی آن به سر می برند تا دولت با حمایت های ویژه بستری فراهم کند تا بتوانند در این وضعیت رکود برای خود سرپناهی دست و پا کنند.

با توجه به مشکلاتی که رکود در صنعت ساختمان ایجاد کرده است، انتظار تولیدکنندگان و فروشندگان این محصولات تا کارگران و انبوه سازان گشایشی دوباره در بازار مسکن است، گشایشی که از تولیدکنندگان تا بخش خدمات، انبوه سازی، خانوارهای فاقد مسکن و شهرداری ها به آن چشم امید دارند.

اگرچه آمار دقیقی از واحدهای مسکونی خالی دراستان البرز در دست نیست، اما شواهد نشان می دهد که بسیاری از ساختمان های چندطبقه که در سال های اخیر در گوشه و کنار کلانشهر کرج و دیگر شهرهای استان ساخته شده ، خالی از سکنه هستند.

حجت الله غلامرضایی رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی کلانشهر کرج می گوید: حدود 4 سال پیش درهر منطقه شهری کرج روزانه 100 مجوز ساخت و ساز صادر می شد، اما اکنون تعداد مجوزها در تمام 12 منطقه شهرداری این کلانشهر ماهانه به رقم 30 نمی رسد.

وی ادامه داد: رکود ساخت و سازها شهرداری ها را با کاهش شدید درآمدی مواجه کرده حال اینکه شهرداری ها در واقع سازمان های درآمد هزینه هستند و باید منابع درآمدی آنها همیشه برقرار باشد.

غلامرضایی گفت: این درحالی است که شهرداری کرج در همین وضعیت رکود ساخت وتکمیل 28 تقاطع بزرگ غیر همسطح را در دست اقدام قرارداده که بخشی از آنها به بهره برداری رسیده است.

وی ادامه داد: به علت پائین آمدن درآمدهای ناشی از صدورمجوز ساخت وسازها، مدیریت شهری کرج برای ساخت پروژه های بزرگ عمرانی به دریافت تسهیلات کلان از بانک ها روی آورده است.

غلامرضایی بیان داشت: انتظار می رود با تحرک بخشی به بازار مسکن تمام قشرها از وضعیت غیر رکودی منتفع شوند چرا که این وضعیت به نفع همه نیست.

احدالله احمدی پرگومعاون معماری و شهرسازی شهرداری کرج نیز می گوید: ساخت و سازها در کلانشهر کرج اکنون شرایط رکود را طی می کند بطوری که درسال 93 نسبت به سال 92حدود 40 درصد کاهش در ساخت و سازرا نشان می دهد.

وی می افزاید:این کاهش در سال های 93و 94 نیز ادامه داشت و درسال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 15درصد کاهش در ساخت و ساز داریم.

احمدی پرگو با بیان اینکه طبق بررسی ها رونقی در نقل و انتقال و خرید و فروش به وجود آمده است،

گفت: این بررسی ها نشان می دهد، نسبت به گذشته رونق نسبی در بازار مسکن وجود دارد و این نوید را می دهد که در سال آینده وضعیت روبه بهبودی رود.

این مسئول با اشاره به اینکه رکوددربخش ساخت و سازها به صورت نسبی در تمام مناطق 12گانه شهرداری کرج وجود دارد، اظهار کرد: در برخی مناطق شهرداری مانند 5و6و فردیس وضعیت ساخت و سازها بهتراست اما مناطق 1، 7و 12در این خصوص وضعیت مناسبی ندارد.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری کرج گفت: البته رکود سبب شده تا ساخت و سازهای غیرمجاز درکلانشهر کرج بین 70 تا 80 درصد کاهش یابد،چراکه برای سازندگان سود قابل توجهی در این بخش وجود ندارد و ضمن اینکه شهرداری و نظام مهندسی تمهیداتی را اندیشیده است که از این ساخت و سازها جلوگیری شود .

داریوش حسینی رئیس بخش مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان البرزگفت: ساخت و سازها در البرز طی سنوات گذشته تا هشت میلیون متر مربع ارجاع نظارت داشته است که با توجه به رکود ساخت وساز در کشور و کلانشهر کرج درسال گذشته 3میلیون مترمربع ارجاع نظارت بود و امسال این رقم به یک میلیون متر مربع هم نمی رسد.

وی یکی از دلایل این کاهش را کمبود نقدینگی مردم و نبود تسهیلات بانکی ذکر کرد و افزود: در این بخش مردم هنوز نتوانسته اند رونق اقتصادی را به وجود بیاورند .

حسینی خاطر نشان کرد: اداره کل راه و شهرسازی برای تسهیل شرایط پرداخت تسهیلات بانکی پیگیری هایی انجام داده تا کسانی که نیازمند هستند، بتوانند از این تسهیلات برای خانه دار شدن استفاده کنند و خرید و فروش انجام شود تا رونقی در این بخش صورت بگیرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز