حکایت زیر گذرهای جنوب شهر خرم آباد

۱۳۹۸/۱۱/۱۴ - ۱۴:۵۶:۲۱
کد خبر: ۴۸۶۱۷۴
حکایت زیر گذرهای جنوب شهر خرم آباد
خرم آباد را می توان یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران دانست ،شهری که گرچه نام شهر را بر خود یدک می کشد، اما از لحاظ ساختار شهری در وضع مناسبی قرار ندارد.

به گزارش خبرگزاری برنا لرستان ؛ هرچند در سالهای گذشته بعضی اقدامات برای جبران عقب ماندگی ها  در حوزه شهری انجام شده اما همچنان میان خرم آباد به عنوان مرکز استان و شهر پایلوت جهانگردی  فاصله ی زیادی وجود دارد.

این عقب ماندگی از لحاظ ساختار شهری در گوشه و کنار شهر کاملا مشهود است و در تمام مناطق شهر، اعم از شمال، مرکز و جنوب شاهد این عقب ماندگی می باشیم.

در بعضی مناطق این شدت عقب ماندگی و نبود زیر ساختها بیشتر به چشم می آید. در این رابطه جنوب شهر و مناطق حاشیه نشین،گل سفید پشت بازار،کوی علی آباد شمشیرآباد،کرگانه اسد آبادی،پاچنار را میتوان ضعیف ترین مناطق از لحاظ نبود زیر ساختها دانست.

ساختار خیابان بندی از مهمترین عوامل توسعه شهری می باشند و نقش زیادی در رفاه شهروندان در جامعه امروز شهری دارد. در این بین، استفاده از سطح زیرین و یا روی زمین یا همان ساخت زیر گذر و روگذر در نقاط مختلف شهر از جمله اقداماتی هستند که کمترین اثر آن می تواند کاهش بار ترافیکی و همچنین متعادل ساختن حجم آن باشد.

هرچند احداث زیر گذرها و روگذرها و استفاده از هر یک، دارای مزایا و معایبی و بالطبع موافقین و مخالفینی را دارد،اما از بین بردن گره ترافیکی و افزایش سرعت ترافیکی و گشایش در ساختار اصلی شهر از جمله نتایج پر فایده ای است که احداث زیر گذر و یا روگذر در شهرها می تواند به همراه خود داشته باشد.

همچنین  به خطر انداختن امنیت اجتماعی ،انتقال بار ترافیکی به نقطه ای از شهر ،آسیب رساندن به قشر آسیب پذیر جامعه و افزایش حجم تصادفات را می توان از جمله آسیب های آنها دانست.

در این بین دادن یک حکم کلی برای استفاده از زیرگذرها و یا  روگذرها ممکن نیست و با توجه به مکان  احداث آنها ،می تواند باعث بهتر شدن اوضاع یا بدتر شدن بشود و انجام مطالعات مکفی پیش از انجام پروژه های مربوط به حمل و نقل در این مورد راه گشا خواهد بود.

با گسترش میزان حوزه شهرنشینی و جمعیت در خرم آباد و بالطبع افزایش وسایل نقلیه شاهد ایجاد بار ترافیکی در سطح شهر بوده ایم که با آسیبهای بسیاری برای شهروندان همراه است،برای از بین بردن این گره ترافیکی و افزایش سرعت ترافیکی مسئولین مربوطه اقدام به ایجاد زیر گذرها و روگذرهایی در قسمت های مختلف شهر کردند.

از جمله ساخت چندین زیر گذر و روگذر در دولت مهرورزی در نقاط مختلف شهر خرم آباد،که سهم جنوب شهر از این زیر ساختهای جاده ای زیر گذر میدان امام حسین (ع)بود ،زیرگذری که ساخت آن با توجه به کمبود زیر ساختهای این ناحیه شهر چنان مورد توجه اکثریت مردم قرار گرفت که معایب و آسیب های آن و نظرات کارشناسان مخالف این طرح به چشم نیامد،اندک کارشناسانی که در آن فضای بسته زمان استاندار صابری به خود جرات داده و ابراز نظر می کردند و معتقد بودند ساخت زیر گذر به دلایل بسیار از جمله هزینه بر بودن و عدم توانایی در دفع آبهای سطحی،شیب پایین و رو به گودی این منطقه عملا به صرفه نمی باشد و  نظراتی که راه به جایی نبردند و هرکدام از مسئولین وقت اعم از استاندار تا شهرداری سعی می کردند که ساخت آن را به خود منتصب کنند اما بعد از ساخت و ورود به فصول بارندگی آسیب های آن کم کم مشخص شدند آسیب هایی از جمله: ایجاد آب گرفتگی های بسیار و به وجود آمدن ترافیک سنگین در قسمت کنار گذر و ده ها مشکل بزرگ و کوچک آن که تا امروز همچنان گریبان مردم مظلوم جنوب شهر را گرفته است و جالب است مسئولینی  که در آن زمان و در زمان افتتاح گوی  سبقت را برای گرفتن عکس از هم می گرفتند اکنون حاضر به پاسخ گویی در باب مشکلات به وجود آمده نبودند.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و دمیده شدن بارقه های امید در کشور شاهد انتخاب مهندس بازوند به عنوان استاندار لرستان بودیم. استانداری پرتلاش که خود سابقه کار در زمینه های عمرانی را در دولت های گذشته در کارنامه داشت.  از جمله سابقه معاونت عمرانی در استانداری لرستان در زمان دولت محمود احمدی نژاد و با این انتخاب شاهد رونق گرفتن پروژه های عمرانی در سطح استان هستیم پروژه هایی در زمینه های گوناگون و در نقاط مختلف استان لرستان.

اما سهم جنوب شهر این بار هم احداث زیر گذری است که هدف آن از بین بردن بار ترافیکی سه راه گلدشت به عنوان یکی از مناطق پرتردد جنوب شهر می باشد،اما ساخت این زیر گذر با توجه به تجربیات زیر گذر میدان شقایق  با مخالفت های بسیاری از سوی کارشناسان مربوطه روبرو شد. کارشناسانی که ساخت روگذر را بسیار با صرفه تر از زیر گذر می دانند و دلایل بسیاری از جمله:

1- باقی ماندن مشکل ترافیکی در کنار گذرها به دلیل عرض کم آنها

2-بالا بودن حجم زیرگذر به دلیل بالا بودن حجم احجام آن نسبت به روگذر

3- مشکل در دفع روان آب سطحی به دلیل شیب کم  و فاصله زیاد با رودخانه

4_نیاز به پمپاژ آب باران  از داخل زیر گذر به بالای آن و احداث کانال، قنات یا لوله حجیم بتونی برای تخلیه  آن که دارای هزینه زیادی می باشد.

5_نیاز به ساخت کانالهای دفع آبهای سطحی از محل احداث زیر گذر به سمت گلدشت غربی برای هدایت روان اب ها به رودخانه خرم آباد که مستلزم هزینه بسیار زیاد می باشد.

 6_بالا بودن هزینه احداث قنات دفع آبهای سطحی زیرگذر و موراد بسیار دیگر را از دلایل خود برای مخالفت با احداث زیر گذر دانسته و احداث رو گذر را در این منطقه بسیار به صرفه تر دانستند.

دلایلی که اینبار هم مورد توجه  قرار نگرفت و ساخت زیرگذر با نظر مستقیم استاندار و واگذاری کار  به پیمانکار شروع شد،اما بعد از بارش های اخیر و ایجاد مشکلات بسیار در زیر گذر شقایق و به خطر افتادن جان چندین نفر از شهروندان بر اثر آب گرفتگی در این زیر گذر بیش از پیش این سوال در ذهن مردم ایجاد شده که چه تضمینی وجود دارد که این چنین حوادث تلخی را این بار در زیرگذر جدیدی که قرار است در سه راه گلدشت احداث شود شاهد نباشیم ؟

آیا ساخت این زیر گذر به جای باز کردن گره ای از مشکلات مردم کلاف در هم پیچیده توسعه در شهرمان را بیش از پیش در هم نخواهد تنید؟و بسیارند از این دست سوالها در ذهن پرسشگر مردم و اینبار نگاه ها متوجه استاندار بازوند به عنوان بالاترین مقام اجرایی استان می باشد.

کسی که با عذر خواهی در مورد حادثه خیابان شورا در حالی که مقصرین اصلی حادثه کسان دیگری بودند، نشان داد از شخصیت بزرگی برخوردار است. بسیار گفته اند انسانهای بزرگ اشتباهات خود را میپذیرند و انها را اصلاح می کنند.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز