عفیفی پور خبر داد:

بازگشایی کامل بنادر مسافری هرمزگان پس از شش روز طوفانی/ پایان شرایط بحرانی بدون خسارت قابل توجه/ حاکم شدن شرایط عادی در پایتخت دریایی ایران

۱۳۹۵/۰۹/۰۹ - ۱۰:۲۳:۰۳
کد خبر: ۴۸۷۶۴۳
بازگشایی کامل بنادر مسافری هرمزگان پس از شش روز طوفانی/ پایان شرایط بحرانی بدون خسارت قابل توجه/ حاکم شدن شرایط عادی در پایتخت دریایی ایران
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ضمن اعلام خبر بازگشایی کامل بنادر مسافری این استان پس از شش روز طوفانی گفت: وضعیت پایتخت دریایی ایران به حالت عادی بازگشت و هیچگونه خسارت قابل توجهی نیز حادث نشده است.

به گزارش خبر گزاری برنا در هرمزگان، "اله مراد عفیفی پور" ضمن اعلام این خبر افزود: طی نیمه دوم سال که دوره زمانی رونق سفرهای دریایی محسوب می شود، محدودیت ترددهای دریایی از سوی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان به دلیل نامساعد شدن شرایط جوی به ویژه وزش باد محلی "نعشی" اعمال می شود تا سلامتی جان مسافران و گردشگران به مخاطره نیفتد.

به گفته وی، نعشی، بادی سرد و توفان زاست که در اواخر پاییز و همچنین فصل زمستان در سواحل استان هرمزگان به ویژه حوزه مرکزی آن رخ می دهد که مدت پایداری آن معمولا بین ۳ تا ۷ روز ثبت شده و گردوخاک شدید و کاهش دید افقی از نتایج آن است.

 مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان خاطرنشان کرد: طوفان هفته نخست آذرماه ۹۵ در هرمزگان از لحاظ شدت باد و ایجاد گردوخاک، بسیار قابل توجه بود و از نظر دریایی، موجب تغییرات گسترده و تلاطم شدید دریا در تنگه هرمز و حتی تاثیر آن بر بنادر غربی هرمزگان از جمله کیش، لنگه، چارک و لاوان نیز شد. تا آنجا که سرعت باد در مناطق بحرانی به بیش از ۷۰ کیلومتر بر ساعت، ارتفاع موج به حدود ۳ متر و کاهش دید افقی به کمتر از ۱۰۰ متر نیز رسید که برای صنعت سفرهای دریایی، ر بحرانی و خطرآفرین بود و این شرایط باعث شد تا امکان انجام سفر ایمن دریایی به مقصد جزایر خلیج فارس میسر نشود.

اضافه کرد: بر همین اساس، وزش باد شدید در تنگه هرمز و پدیده ریزگرد در سواحل شمالی آن از صبح روز دوشنبه اول آذر تا شامگاه شنبه ششم آذر موجب شد تا تردد تمامی شناورهای سبک و سنگین مسافری و باری از طریق بنادری همچون شهید حقانی، شهید ذاکری قشم و هرمز، کیش، لنگه، چارک، آفتاب و سایر بنادر تجاری حوزه خلیج فارس متوقف شود و مهم ترین بنادر مسافری کشور نیز به حالت تعطیل درآیند.

به گفته عفیفی پور، این رخداد در حالی به وقوع پیوست که طبق تدابیر اندیشیده شده توسط اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، ترددهای دریایی خودرو و مسافر به مقصد جزیره قشم از طریق پهل به لافت و بالعکس با شناورهای لندینگ کرافت انجام شد تا خدمات دهی به مردم حتی در شرایط بحرانی نیز متوقف نشود، هر چند شرایط بسیار نامساعد جوی در ساعات نیمروزی پنج شنبه چهارم آذرماه باعث تعطیلی پنج ساعته این دو بندر نیز شد. 

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ضمن اشاره به تشکیل کمیته های فنی و تخصصی در جهت کنترل شرایط مقابله با هر گونه خطر احتمالی در بنادر با توجه پیش بینی های انجام شده، خاطرنشان کرد: طی مدت یاد شده، اقدامات پیشگیرانه با ارایه توصیه های فنی و حمایتی و کنترل تردد دریایی در خصوص شناورها انجام شد که الحمدالله هیچگونه خسارت و خطر قابل توجهی حادث نشده است.

وی خاطرنشان کرد: با کاهش سرعت باد در خلیج فارس و آرام شدن دریا ، امکان انجام سفر ایمن دریایی پس از سپری شدن شش روز شرایط نامساعد جوی، فراهم شده است.

عفیفی پور در پایان یادآور شد: استان هرمزگان با برخورداری از زیرساخت های مناسبی همچون ١٠ بندر مسافری و پیشرفته ترین ناوگان مسافری دریایی کشور با بیش از ٨٠ فروند شناور(لندینگ کرافت و مسافری) و ظرفیت افزون بر شش هزار صندلی، بیش از ٩۵ درصد کل حمل و نقل مسافران در آب های سرزمینی ایران و حدود ١٠٠درصد حمل خودرو به مقصد جزایر خلیج فارس را بر عهده دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز