مدیرکل اوقاف قزوین خبر داد:

شناسایی ۲۰موقوفه جدید در استان قزوین

۱۳۹۵/۰۹/۰۹ - ۱۲:۱۳:۵۰
کد خبر: ۴۸۷۷۹۸
شناسایی ۲۰موقوفه جدید در استان قزوین
حجت الاسلام غلامرضا عادل از شناسایی 20موقوفه جدید در استان قزوین از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، حجت الاسلام غلامرضا عادل مدیرکل اوقاف و امور خیریه قزوین در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در محل این اداره کل برگزار شد با اعلام این خبر گفت: با تدابیر اندیشیده شده از ابتدای سال جاری تاکنون 20موقوفه جدید در استان قزوین شناسایی شده که باید برای افزایش تعداد این موقوفه ها در استان تلاش کنیم.

حجت الاسلام عادل ضمن تشریح فعالیت ها و برنامه های دهه وقف اعلام کرد: اولین موقوفه کشور به نام شادروان خدیجه بنت خواجه بدیها در سال ۴۵۴هجری شمسی ثبت شده که شامل یک حلقه قنات است که از اراضی وشتق میانچال در شش کیلومتری شمال قزوین شروع شده و پس از گذشتن از محله آخوند به باغات عنایت ختم می شود.

وی بیان کرد: هدف واقف از این کار آبرسانی به مناطق ریگزار و چینی بندان بوده که با گذشت زمان به دلیل تعمیرات انجام شده این موقوفه به نام آن مرحوم نامیده شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قزوین با اشاره به اجرای طرح های عمرانی توسط این اداره کل اظهار کرد: در سال جاری ۱۲میلیارد تومان برای پروژه های عمرانی اوقاف هزینه شده که بخشی از آن از محل نذورات و بخشی دیگر نیز از محل کمک خیرین تامین شده است.

حجت الاسلام عادل از احداث شبستان های جدید و توسعه آن ها هم در قزوین خبر داد و گفت: در پنج بقعه متبرکه استان قزوین شاهد اقدامات عمرانی به میزان ۳هزار و ۵۰۰مترمربع بوده ایم.

وی با اشاره به احداث درمانگاه موقوفه در شهر بیدستان از محل درآمدهای موقوفه غازان ابن ارغوان ابراز کرد: این درمانگاه با نظارت دانشگاه علوم پزشکی قزوین در ۳طبقه و هزار و ۳۵۸مترمربع زیربنا در حال ساخت است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قزوین بیان کرد: مجتمع ۱۶۰واحدی بیدستان نیز با ۸۰درصد پیشرفت فیزیکی تا پایان سال جاری مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

حجت الاسلام عادل از افتتاح ۱۷پروژه عمرانی در استان طی هفته وقف هم خبر داد و تصریح کرد: همزمان با هفته وقف و در راستای اجرای طرح های اقتصادی با مشارکت بخش خصوصی مجتمع بزرگ اداری و تجاری شهر محمدیه به بهره برداری خواهد رسید.

وی افزود: این مجموعه با هزار مترمربع زیربنا در ۷طبقه احداث شده که امیدواریم در این هفته به بهره برداری برسد.

این مقام مسوول با اشاره به فعالیت های انجام شده در حوزه حقوقی و ثبتی یادآور شد: با همکاری اداره ثبت اسناد و املاک تاکنون اسناد تک برگی ۲۵۰موقوفه صادر شده است و تا پایان امسال همه موقوفات دارای سند خواهند شد.

حجت الاسلام عادل گفت: با تشکیل ۱۴۷پرونده حقوقی برای موقوفات تاکنون پیگیری حقوقی ۱۵۰موقوفه انجام شده است.

وی با اشاره به افزایش درآمد موقوفات اذعان کرد: در سال جاری شاهد افزایش ۴۴درصدی درآمد موقوفات و ۱۰درصدی بقاع متبرکه در استان هستیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین ادامه داد: تاکنون هشت فقره گواهی تولیت نیز توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه قزوین صادر شده و تنظیم سند اجاره ۳۵۷موقوفه، تکمیل اطلاعات سامانه رقبه ها و تجهیز سامانه موقوفات به فیبر نوری از دیگر فعالیت های انجام شده در این اداره کل است.

حجت الاسلام عادل اظهار کرد: مهمترین اولویت اداره کل اوقاف و امور خیریه قزوین اجرای برنامه های فرهنگی است که در این حوزه از ابتدای سال جاری تاکنون با اجرای طرح آرامش بهاری در ۹۰بقعه، طرح نشاط معنوی در ۲۰بقعه، طرح ضیافت الهی در ۴۰بقعه، بصیرت عاشورایی در ۱۰۵بقعه کارهای فرهنگی شاهد افزایش اقدامات فرهنگی بوده ایم.

وی ابراز کرد: در سالروز رحلت پیامبر اکرم(ص) هم ویژه برنامه لبیک یا رسول الله در امامزاده حسین(ع) قزوین برگزار شد.

این مقام مسوول درباره مهم ترین برنامه های اداره کل اوقاف و امور خیریه قزوین در هفته وقف هم گفت: در این هفته برنامه هایی نظیر تجدید میثاق با شهدا، دیدار با امام جمعه، همایش وقف و رسانه، همایش مدیران حوزه علمیه و نمایشگاه وقف در راستای ترویج فرهنگ وقف و موقوفه توسط این اداره کل در قزوین برگزار می شود.

حجت الاسلام عادل ادامه داد: شرکت در نماز جمعه، تجلیل از واقفین، بازدید از مراکز درمانی و عمرانی، برگزاری تور ویژه بازدید خبرنگاران از بقاع متبرکه استان هم در این هفته در دستور کار ما قرار دارد.

نظر شما