آیین سنتی خطبه خوانی شب شهادت حضرت رضا(ع) برگزار شد

۱۳۹۵/۰۹/۰۹ - ۲۳:۱۳:۵۵
کد خبر: ۴۸۸۰۲۹
آیین سنتی خطبه خوانی شب شهادت حضرت رضا(ع) برگزار شد
آیین سنتی خطبه خوانی شب شهادت امام علی‌بن موسی الرضا(علیه‌السلام) در میان حزن و اندوه خادمان و زائران بارگاه قدس رضوی با شکوه و معنویت خاصی در صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، این آیین پر فیض امشب همزمان با غروب 29 ماه صفر پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر امام علی بن موسی الرضا(علیه‌السلام) با حضور آیت الله علم الهدی؛ نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، حجت الاسلام و المسلمین رئیسی؛ تولیت آستان قدس رضوی، علیرضا رشیدیان؛ استاندار خراسان رضوی، سید مرتضی بختیاری؛ قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی و خدام و خدمتیاران بارگاه منور رضوی برگزار شد.

در خطبه خوانی شب 30 صفر 1438 بارگاه منور زین المومنین علی بن موسی الرضا(علیه‌السلام) که معطر به عطر شهادت و جانبازی بود، برای اولین بار خانواده‌های معظم و معزز شهدا دوران دفاع مقدس و مدافع حرم، جانبازان سرفراز عارضه نخاعی و بستگان جمعی از جان‌باختگان طریق الرضا(علیه‌السلام) زینت افزا بودند.

همچنین در این مراسم یادمان‌هایی ویژه شهدای اربعین حسینی و جان‌باختگان مسیر زیارت امام رضا(علیه‌السلام) در صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر قرار داده شده بود.

این مراسم با شکوه با قرائت کلام الله مجید توسط جواد پناهیان از قاریان برجسته کشورمان و خادم بارگاه منور رضوی آغاز شد و سپس تولیت آستان قدس رضوی در سخنانی توفیق زیارت بارگاه رضوی را فرصتی مغتنم برای خودسازی و تعالی روحی دانست و با بیان اینکه آستان قدس رضوی مدرسه بزرگ انسان سازی و معرفت افزایی است، گفت: زائران در این بارگاه ملکوتی و در محضر حضرت علی بن موسی الرضا(علیه‌السلام) معرفت افزایی و ظرفیت-سازی می‌کنند. آستان قدس رضوی مدرسه بزرگ انسان سازی است که در آن وجود مبارک عالم آل محمد(علیه‌السلام) معلم و تمامی دلدادگان و عاشقان ساحت قدسی حضرات معصومین(علیهم‌السلام) متعلم هستند.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی افزود: در این مدرسه متعالی، آنچه لازمه تکامل، رشد و ترقی یک انسان سالک الی الله است، با مدد گرفتن از جایگاه عظیم حضرت ثامن الحجج(علیه‌السلام) کسب می‌شود؛ در این صحن و سرای ملکوتی، زائر عبودیت و دگرخواهی در پرتوی خداخواهی را از مزور می‌آموزد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به خطبه شب شهادت حضرت رضا(علیه‌السلام)، ابراز کرد: این خطبه به هیچ عنوان امری تشریفاتی نبوده، بلکه از اعتقادی راسخ و ایمانی قلبی سرچشمه می‌گیرد؛ اعتقادات و باورهایی نسبت به توحید، نبوت، امامت، ولایت و معاد در این خطبه بیان می‌شود.

وی با بیان اینکه نظام مقدس جمهوری اسلامی پدیده‌ای بوده که بر اساس قرآن و آموزه‌های ناب اسلامی شکل گرفته است، اضافه کرد: به واسطه شکرگذاری نعمت نظام اسلامی، در خطبه این شب به روح ملکوتی موسس عظیم الشان نظام درود و برای عزت و سلامتی وارث به حق ایشان دعا خوانده می‌شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود به منشور هفتگانه رهبری معظم انقلاب برای آستان قدس رضوی اشاره و عنوان کرد: در سیره زندگی حضرت رضا(علیه‌السلام) و اجداد بزرگوارشان همواره توجه به محرومان، ضعفا و مستمندان مورد تاکید بوده است،‌ بنابراین خادمان رضوی به عنوان جلوه تعلیم دیدگان و پرورش یافتگان در محضر حضرت ثامن الحجج(علیه السلام) باید اخلاق، رفتار، کردار و گفتارشان نیز تجلی اندیشه و سیره رضوی باشد.

تولیت آستان قدس رضوی ضمن طلب استعانت از محضر مقدس حضرت رضا(علیه‌السلام) برای توفیق گره گشایی از مشکلات نیازمندان و محرومان، بر لزوم تناسب معنوی میان حرم و حریم تاکید و خاطرنشان کرد: در فرهنگ میزبانی نسبت به زائران، به گونه‌ای باید عمل کرد که گویی حرم و حریم یک فضا هستند، نه تنها مشهد مقدس و استان خراسان بلکه تمام ایران اسلامی باید جلوه و آهنگ رضوی داشته باشد.

در این مراسم خادمان حرم منور رضوی در حالی که لاله‌ شمع‌های روشن در دست داشتند، گرداگرد صحن انقلاب اسلامی حلقه زدند و خدمتیاران رضوی در صفوف منظم در میانه صحن ایستادند و با نوحه‌خوانی و مرثیه سرایی، شهادت ولی نعمتشان حضرت علی بن موسی الرضا(علیه‌السلام) را به صاحت کبریایی حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه تسلیت گفتند.

در ادامه این مراسم، خطبه شب شهادت امام رضا(علیه‌السلام) توسط محمد موحد قرائت شد. این خطبه شامل شهادت به یگانگی ذات اقدس الهی، حمد و ستایش پروردگار یکتا و درود و رحمت بر رسول اکرم(ص) و هم چنین سلام و درود بر ائمه معصومین(ع)، شهدا و امام راحل و آرزوی سلامتی و طول عمر برای مقام معظم رهبری است.

بعد از قرائت این خطبه خادمان بارگاه حضرت شمس الشموس(علیه‌السلام) همنوا با احمد واعظی و همراه با شمع‌ها اشک ماتم ریختند. از دیگر بخش‌های آیین خطبه خوانی شب شهادت حضرت انیس النفوس(علیه‌السلام) مرثیه سرایی به سه زبان فارسی، عربی و آذری بود.

یادآور می¬شود؛ آیین ویژه خطبه خوانی در حرم مطهر ثامن الحجج امام علی بن موسی الرضا(علیه‌السلام) سالی دو بار در شب شب شهادت حضرت امام رضا(علیه‌السلام) و عاشورا برگزار می‌شود.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز