مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان لرستان:

برون رفت از وضعیت بیکاری اصلی ترین اولویتهای ما است /استفاده ازمزایای اشتغال زایی طرح تکاپو

۱۳۹۵/۰۹/۱۴ - ۱۲:۵۴:۴۹
کد خبر: ۴۸۹۵۰۶
برون رفت از وضعیت بیکاری اصلی ترین اولویتهای ما است /استفاده ازمزایای اشتغال زایی طرح تکاپو
رحمن قلاوند مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان لرستان، بهمراه معاون اداری و پشتیبانی این اداره کل برای دیدار با کارکنان، بررسی امور جاری، برنامه های آتی و مشکلات مرکز آموزش فنی و حرفه ای پلدختر از این مرکز بازدید کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا ازلرستان ،رحمن قلاوند مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان لرستان، بهمراه معاون اداری و پشتیبانی این اداره کل برای دیدار با کارکنان، بررسی امور جاری، برنامه های آتی و مشکلات مرکز آموزش فنی و حرفه ای پلدختر از این مرکز بازدید کرد.

در این بازدید توانمندیها و نقایص آن مرکز مورد ارزیابی قرار گرفت و با حضور در کارگاههای آموزشی فعال با مربیان و کارآموزان آن در خصوص نحوه آموزش، تجهیزات، ابزار آموزشی و فرآیند آموزشهای فنی و حرفه ای تبادل نظر و مقرر شد، فهرست ابزار و مواد مصرفی مورد نیاز کارگاهها در اسرع وقت تهیه و برای تصمیم گیری به مرکز استان ارسال شود.

قلاوند اظهار داشت: اجاره ساختمانهای آموزش فنی و حرفه ای برای استقرار اولیه مراکز آموزش عالی در شهرستان پلدختر موقتی بوده، مدت قرارداد آنها نیز خاتمه یافته است و ادامه استقرار دانشگاهها در کارگاهها و‌ ساختمانهایی که با هدف توسعه آموزشهای فنی و حرفه ای ایجاد و‌ احداث شده اند ولی علی رغم نیاز شدید شهرستان به توسعه مهارت آموزی، اجاره داده شده اند، مانع عمده ای بر سر راه توسعه آموزشهای فنی و‌حرفه ای شهرستان بوده و بیشتر از این به صلاح نیست.

امروزه یکی از معضلات عمده جامعه ما روند فزاینده فارغ التحصیلان فاقد مهارت در رشته های بدون مزیت، فاقد توجیه و نامشخص بودن آتیه شغلی آنان است. تعداد قابل توجهی از فارغ التحصیلان فاقد مهارت در آینده نزدیک بایستی در مراکز آموزش فنی و حرفه ای به کسب مهارت بپردازند و فضاهای مذکور برای توسعه مهارت آموزی مورد نیاز مرکز آموزش فنی و‌حرفه ای شهرستان می باشد.

وی با اشاره به فرموده مقام معظم‌ رهبری مبنی بر اینکه: «آموزشهای فنی و حرفه ای باید توسعه یابد»، گفت: یکی از اصلی ترین اولویتهای ما برای برون رفت از وضعیت بیکاری، توسعه آموزشهای فنی و ‌حرفه ای، رونق کارآفرینی و اشتغال زایی است، اما همکاران ما در مرکز آموزش فنی و‌ حرفه ای شهرستان پلدختر، امکان توسعه آموزشها را از دست داده اند و‌ از نظر فضای آموزشی و‌ کاری بشدت در مضیقه هستند و مثل این است که در ساختمان آموزشی خود گرفتار شده اند!

ما امیدواریم و اصرار داریم هر دو مجموعه دانشگاهی محترم علاوه بر پرداخت اجاره بهای معوقه، تا پایان شهریور ماه سال آینده نسبت به تهیه ساختمان و تخلیه فضاهای آموزشی مرکز فنی و حرفه ای اقدام نمایند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای لرستان در این بازدید میدانی در نشستی صمیمی با استماع نظرات کارکنان خدوم مرکز آموزش فنی و حرفه ای این شهرستان در خصوص مشکلات و موانع آموزشی و شخصی با آنان به تبادل نظر پرداخت و تأکید کرد:  با توجه به دستور ریاست محترم سازمان برای کاهش مشکلات و موانع کاری همکاران و‌ توسعه مهارت، در حدود اختیارات و با تمام توان اقدام خواهد شد.

در این بازدید مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای لرستان بهمراه معاون اداری و پشتیبانی و رییس مرکز شهرستان پلدختر با نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی نیز دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار جمعی از اصحاب رسانه پرتلاش آن شهرستان نیز حضور داشتند.

آقای کاظمی نماینده مردم شریف پلدختر و معمولان در این دیدار با خیر مقدم به مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای و تشکر از حضور ایشان در شهرستان، درخصوص مهارتهای آموزش فنی و حرفه ای گفت: آموزشهای فنی و حرفه ای نقش ویژه ای در توانمند سازی متقاضیان کار دارد و با توجه به اینکه شهرستان پلدختر محروم ترین منطقه استان لرستان است، بایستی مسؤولین نگاه ویژه ای به این شهرستان داشته باشند.

وی  گفت: به جانمایی ساختمان فرصت های شغلی معمولان در گذشته، انتقاد داریم، این ساختمان بدور از شهر معمولان ساخته شده و دسترسی به آن برای مردم غیر ممکن میباشد، در شهر معمولان نیز نیاز است آموزشهای مهارتی برگزار شود و هر کمکی لازم باشد دریغ نخواهیم کرد، انتظار داریم مدیر کل محترم فنی و حرفه ای استان که از خودمان است در این خصوص اقدامات لازم را بعمل آورند.

وی اظهار داشت: دوره هایی در مرکز فنی و حرفه ای باید آموزش داده شود که خروجی آن در اشتغال شهرستان قابل لمس باشد.

در این دیدار قلاوند مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای لرستان، رسالت و مأموریتهای آموزش فنی و حرفه ای، روند و فرآیند برنامه ریزی اجرای دوره های آموزش مهارت، استانداردهای آموزشی،  لزوم اقدام براساس نیازهای منطقه ای و بدور از تقلید را بطور مفصل تشریح کرد.

وی با برشمردن موانع و کمبودهای شدید مالی و اعتباری بر سر راه توسعه و ترویج آموزشهای فنی و حرفه ای اظهار داشت: اصول و مبانی توسعه متوازن و عدالت اجتماعی ایجاب میکند که ما به مناطق محرومتر توجه بیشتری داشته باشیم.

هر چند که سراسر استان لرستان محروم است و توجه ویژه دولتمردان به استان و انتخاب استان ما بعنوان یکی از سه استان پایلوت اقتصاد مقاومتی، نشان دهنده عزم جدی دولت خدمتگزار برای شناسایی دقیقتر و کاهش معضلات استان لرستان است و این عزم ملی با تلاشهای مستمر و شبانه روزی مدیریت ارشد استان و سایر مدیران فعال نیز تاکنون ثمرات خوبی در جهت احیای ظرفیتهای تعطیل شده اقتصادی و زیرساختهای استان داشته است، ما نیز باید در درون استان تقسیم بندی مناسبی داشته باشیم تا مناطق کمتر توسعه یافته استان بیشتر مورد توجه قرار گیرد و توازن نسبی در بازه زمانی مورد نظر برنامه های توسعه ای حاصل شود.

وی در ادامه اظهار داشت: در شهرستان پلدختر، حتما لازم است حرفه ها و رشته هایی در برنامه آموزشی مرکز گنجانده و اجرا شود که براساس مزیت های نسبی بوده، بتواند در بهبود زندگی مردم مؤثر باشد، بدین معنی که یا به افزایش کیفیت زندگی یا افزایش سطح درآمد خانوارها کمک کند و یا به کاهش در هزینه ی معیشت آنان منجر شود.

همچنین لازم است: رشته های غیر ضرور و اشباع شده که فاقد توجیه اقتصادی و اشتغالزایی برای مردم است و عمدتا با کپی برداری از مناطق دیگر و با چشم و هم چشمی ایجاد شده است نیز حذف و برای رونق بخش غیر دولتی در شهرستان تلاش بیشتری شود.

ایشان در خصوص طرح تکاپو اظهار داشت: هر چند طرح تکاپو مستقیما مربوط به مرکز آموزش فنی و حرفه ای نیست، اما از رییس محترم مرکز میخواهم هر چه زودتر و بطور جدی مطالعات مربوط به طرح تکاپو را از اداره محترم تعاون، کار و رفاه شهرستان اخذ نموده، نشستی چند جانبه با حضور فرماندار محترم و سایر مسؤولین محترم  ذی ربط  شهرستان برگزار نماید و با تعیین اولویتها و نیازهای آموزش مهارتی شهرستان برای بهره مندی مردم شریف این شهرستان از مزایای اشتغال زایی این طرح که یک طرح ملی است، اقدام لازم به عمل آید و بخشی از آموزشهای فنی و حرفه ای به ایجاد مهارت برای برخورداری از منافع ناشی از اجرای این طرح اختصاص یابد.

وی در خصوص تحت پوشش قرار دادن شهر معمولان از نظر آموزشهای فنی و حرفه ای، گفت:  علی رغم اینکه ما تمایل به خدمت حداکثری به مردم شریف آن شهر را داریم، اما با توجه به جمعیت شهر و مخالفت شورای گسترش با ایجاد مراکز ثابت در شهرهایی که شاخص جمعیتی آنها اجازه احداث ساختمان جدید را نمیدهد، در حال حاضر احداث و  ساخت مرکز ثابت در آن شهرستان میسر نیست، اما رییس مرکز شهرستان باید پیگیری نماید تا در صورتی که فضای مناسب در اختیار مرکز بصورت امانی قرار بگیرد، نسبت به استقرار تیم سیار آموزشی در آن شهر اقدام و آموزشهای مورد نیاز مردم شریف این شهر نیز تقدیم آنان شود.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز