قالیبافان و مشکلات بیمه ای؛

جایگاه اصفهان در صادرات شایسته نیست

۱۳۹۵/۰۹/۱۵ - ۱۲:۳۶:۵۶
کد خبر: ۴۸۹۶۲۳
جایگاه اصفهان در صادرات شایسته نیست
استانداراصفهان گفت:جایگاه ما در صادرات ، جایگاه شایسته ی استان اصفهان نیست و در شان و رتبه ای که باید داشته باشد نیست که بخشی از مسائل قابل حل است و بخشی را نیز پیگیری خواهیم کرد که اصفهان به جایگاه خود برسد.

به گزارش برنا از اصفهان، دکتر رسول زرگرپور در جلسه ی کارگروه توسعه ی صادرات استان که پیرامون مشکلات صادرات فرش دستباف با حضور قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران و همچنین رئیس مرکز ملی فرش ایران برگزار شد؛ اظهارداشت: به دلیل اهمیت، جایگاه و انگیزه ای که در ارتباط با موضوع صادرات در استان وجود دارد، جلسات کارگروه توسعه ی صادرات استان به صورت مستمر تشکیل می شود و در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی نیز به صورت موضوعی به مشکلات صادرات پرداخته شده است.

وی با بیان اینکه در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مشکلات بخش صادرات آسیب شناسی شده است و راهکارهایی برای حل این مشکلات پیشنهاد شده، گفت: راهکارها در دو گروه تقسیم می شود و برخی از این راهکارها در استان قابل حل و پیگیری است و برخی نیز بعد ملی دارد که هم برای پیگیری به اتاق بازرگانی مرکز و هم وزارت خانه ی مربوطه و نمایندگان مجلس ارسال می شود.

زرگرپور با اشاره به اینکه جایگاه صادرات استان اصفهان در کشور، جایگاه مورد انتظار نیست، خاطرنشان کرد: بجز مسائل اقتصادی که در کل کشور مطرح است، مسائل اساسی نیز وجود دارد که تلاش نمودیم از طریق گمرک این مشکلات را برطرف نماییم که متاسفانه علی رغم پیگیری ها هنوز برطرف نشده است.

رسول زرگرپور جایگاه صادرات استان را رتبه ی نهم کشور از لحاظ صادرات ارزشی و رتبه ی پنجم از لحاظ وزنی اعلام کرد و افزود: بیشتر صادرات استان از استان های دیگر صورت می گیرد و چون در سیستم گمرکات مبدا ذکر نمی شود و به نام استان دیگر صادر می شود ، به همین دلیل نیز در حال حاضر رتبه ی قابل توجهی در این خصوص نداریم.

وی یادآور شد: جایگاه ما در صادرات ، جایگاه شایسته ی استان اصفهان نیست و در شان و رتبه ای که باید داشته باشد نیست که بخشی از مسائل قابل حل است و بخشی را نیز پیگیری خواهیم کرد که اصفهان به جایگاه خود برسد و با برطرف شدن مشکلات فعالان اقتصادی بتوانیم به جایگاه حقیقی خود دست یابیم.

استانداراصفهان با استقبال از حضور در کارگروه های فرش استان گفت: در ظرف سه سال گذشته تلاش نمودیم که مسائل استان را در قالب فرایندهای سیستمی پیگیری نماییم.

وی با اشاره به اینکه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مسائل مختلف فعالان بخش خصوصی را بررسی می کند، گفت: در این شورا موانع تولید بررسی می شود که موانع تولید فرش دستباف و همچنین مشکلات مربوط به صادرات، سرمایه گذاری و مالیات و ... این بخش نیز می تواند در این کارگروه مورد بررسی قرار گیرد.

رسول زرگرپور با بیان اینکه اتاق بازرگانی کارگروه های تخصصی برای بررسی بخش های مختلف واحدهای خصوصی تشکیل می دهد، گفت: فرض ما بر این است که هرگونه بحثی که در این شورا مطرح می شود مشکلات مربوط به تولید فرش دستباف و صنایع دستی نیز در این بحث ها گنجانده می شود.

زرگرپور افزود: در کارگروه توسعه ی صادرات نیز مشکلات صادراتی در کلیه ی بخش ها مورد بررسی قرار می گیرد و در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید نیز هرگونه مشکل واحدهای تولیدی در خصوص مالیات، بیمه، مشکلات بانکی و ... که تولید فرش دستباف را نیز در برمی گیرد مورد بررسی قرار می گیرد.

استانداراصفهان با اشاره به اینکه تولیدکنندگان فرش در اتاق اصناف و تعاون عضویت دارند، گفت: روسای این دو بخش در کلیه ی جلسات اقتصادی حضور دارند و طرح مسائل و مشکلات مربوط به فرش دستباف می تواند از این مسیرها صورت گیرد.

وی اظهارداشت: اگر به موضوعات به صورت سیستمی برخورد شود و در جایگاه ها و پایگاه های خود بررسی شود می توان بسیاری از مشکلات را در خود استان برطرف نمود.

رسول زرگرپور با ابراز امیدواری از اینکه مشکلات مربوط به تولید و صادرات فرش دستباف هرچه سریعتر برطرف شود، گفت: فرش باید جایگاه واقعی خود را پیدا کند چرا که فرش دستباف هم هنر است، هم تولید است و هم به معاش مستضعف ترین قشر جامعه کمک می کند و از این سه جهت برای ما اهمیت دارد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران به بیان ارائه ی راهکاری برای حل این مشکل پرداخت و افزود: باید همه ی استان ها بتوانند به سمت نظام کد شناسایی و کد رهگیری برای کالاهای تولیدی خود حرکت کنند و در گمرکات بر همین اساس ثبت شود.

وی تاکید کرد: صادرات فرش به بازارهای نوظهور از جمله کشورهای روسیه، برزیل، چین و هند باید مورد توجه قرار گیرد و مشارکت صادرکنندگان فرش در تبلیغات به نسل جدید کشورها ضروری است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران نیز اظهارداشت: مشکلات بیمه ی قالیبافان در همه استان ها وجود دارد و امیدواریم که با افزایش اعتبار در بودجه ی سال ۹۶ بتوانیم ریزش ها را واقعی و به حداقل برسانیم و قالیبافان واقعی را جایگزین نماییم.

وی با انتقاد از صندوق کارآفرینی ملی در خرید اعتباری فرش دستباف گفت: با پیگیری های صورت گرفته هنوز این موضوع اجرایی نشده است که امیدواریم با همکاری بیشتر صندوق کارآفرینی ملی بتوانیم تسهیلات مربوط به خرید اعتباری فرش دستباف را ارائه نماییم.

وی در پایان از جمع آوری بیش از ۲۱۰ امضا برای تشکیل فراکسیون فرش و صنایع دستی در مجلس شورای اسلامی خبر داد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز