معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری لرستان :

پژوهش تقاضامحور زیربنای اقتصاد مقاومتی است/جایگاه پانزدهم بیکاری لرستان در کشور

۱۳۹۵/۰۹/۱۸ - ۰۸:۲۲:۰۲
کد خبر: ۴۹۱۱۸۱
پژوهش تقاضامحور زیربنای اقتصاد مقاومتی است/جایگاه پانزدهم بیکاری لرستان در کشور
معاون استاندار لرستان با بیان اینکه در بحث بیکاری استان اول بودیم و امروز جایگاه پانزدهم را در کشور داریم، بیان کرد: این مهم مرهون سرمایه‌گذاری درست با منطق کارشناسی بوده است.

به گزارش خبرگزاری برنا ازلرستان ،معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری لرستان گفت: پژوهش تقاضامحور زیربنای اقتصاد مقاومتی است.

مهندس مهرداد غضنفری در اختتامیه و آئین تجلیل از پژوهشگران برتر استان بیان کرد: در مراسماتی از این دست که برگزار می‌شود جای همه دست‌اندرکاران به ویژه دستگاه‌های فرهنگی و آموزشی که مسئولیت مستقیم دارند خالی است و بنده این گلایه‌مندی را حتماً به محضراستاندار محترم انتقال خواهم داد.

وی بیان کرد: دستگاه‌های آموزشی مسئول و اجرایی گاهاً می‌گویند در بحث اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل باید پیوست فرهنگی و پژوهشی باشد اما در این محفل جای آنان خالی است.

غضنفری با اشاره به اینکه دانایی یکی از عناصر اصلی توسعه است و سنجش دانایی مبتنی بر تولید علم و مصرف اطلاعات است، افزود: گسترش دانایی در گرو دسترسی سریع به منابع است و پژوهشگر فردی است که با دانایی و مسائل علمی در کشف حقیقت سیر می‌کند و هدف غایی آن پژوهش است چراکه بدون آن پژوهش ابتر بوده و علم دچار رکود و سکون خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی، خلاقانه، نوآورانه، نظم‌یافته و برنامه‌ریزی شده است و هیچ پیشرفتی نمی‌بینیم مگر اینکه حاصل ذهن خلاق و پرسشگر پژوهشگر باشد، یادآور شد: دانشگاه، دانشجو و پژوهشگر در جایگاهی هستند که هزینه‌بر است و دولت بایستی هزینه‌های این مسیر را بپردازد چون قرار است از خروجی پژوهشی در اهداف ترسیم شده نظام، رونق توسعه و مسائل پیش رو استفاده شود.

غضنفری با اشاره به اینکه هیچ اقدامی در مسیر تولید به نتیجه نمی‌رسد مگر اینکه فرآیند تصمیم‌سازی آن از یک پژوهش برخوردار باشد، تصریح کرد: پژوهش باعث کاهش ریسک تصمیم‌گیری و اجرا می‌شود و چنانچه منابع تأمین سرمایه به دنبال جواب دادن منطقی در مسیر سرمایه هستند باید از ظرفیت‌های پژوهشی استفاده کنند.

وی گفت: اگر بناست نیروهای کار و سرمایه را به درستی جانمایی کنیم باید در این مسیر عملیات پژوهشی شکل گرفته باشد و سپس روی آن سرمایه‌گذاری کنیم.

غضنفری با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه توقع ما از دانشگاه‌ها نواندیشی علمی و تبدیل آن به یک انگیزه عام و مطالبه عمومی است، بیان کرد: تبدیل فکر و اندیشه به ایده و یک محصول کار ارزشمندی است و این مهم در سایه پژوهش انجام خواهد شد، باید در این مسیر همت کنیم و از شعار دادن و آمار خارج شویم و خروجی پژوهش‌ها را عملیاتی کنیم.

معاون استاندار لرستان پژوهش تقاضامحور را زیربنای اقتصاد مقاومتی برشمرد و با اشاره به اینکه با همراهی و هارمونی موجود در دستگاه‌های اجرایی استان این مهم شکل گرفته است، یادآور شد: امروز لرستان به خاطر توانمندی‌ها و پتانسیل‌هایش به عنوان استان پایلوت و الگوساز اقتصاد مقاومتی مطرح اما تا رسیدن به ایده‌آل فاصله داریم.

غضنفری با اشاره به اینکه در بحث اقتصاد مقاومتی شرکت‌های دانش‌بنیان و دانش‌بنیانی اقتصاد مورد تأکید است، افزود: فعالیت اقتصادی زمانی پایدار است که بنیان دانشی داشته باشد.

وی گفت: به منظور حمایت از پژوهش به دستور و تاکید استاندار محترم هفته آینده قرار است جلساتی با حضور نخبگان و مراکز آموزش عالی در استان تشکیل شود.

غضنفری با بیان اینکه با استفاده از تکنولوژی روز امروز بیش از 500 هزار تن گندم در استان تولید کنیم، افزود: سیر پیش روی استان با آسیب‌شناسی در سال‌های اخیر و تشخیص اولویت‌ها و همراهی دستگاه‌ها و نقش محوری علمای استان به ویژه امام جمعه خرم‌آباد آیت‌الله سید احمد میرعمادی به عنوان یار و همراه مدیریت ارشد استان اثرگذار بوده است.

معاون استاندار لرستان با بیان اینکه در بحث بیکاری استان اول بودیم و امروز جایگاه پانزدهم را در کشور داریم، بیان کرد: این مهم مرهون سرمایه‌گذاری درست با منطق کارشناسی بوده است.

غضنفری گفت: در مسیری پیش می‌رویم که تولیدات‌مان صادرات‌محور باشد، میزان صادرات استان از 80 میلیون دلار سال گذشته به 140 میلیون دلار در 8 ماهه امسال رسیده است و تراز تجاری استان نیز رشد 216 درصد داشته است.

وی ادامه داد: نرخ مشارکت مردم از 34 درصد به 36 درصد رسیده است و داریم اقتصاد را به دست مردم می‌دهیم و از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی که واجد شرایط و اهلیت داشته باشند حمایت می‌کنیم.

معاون استاندار لرستان با تأکید بر اینکه 2800 میلیارد تومان تزریق سرمایه در استان داشته‌ایم که 1800 میلیارد تومان آن در راستای ایجاد اشتغال هزینه شده است، خاطرنشان کرد: باید از پژوهش و تحقیق حمایت شود و دستگاه‌های اجرایی بدانند که خوراک حرکت مؤثر آنان در گرو کم کردن فاصله‌شان با بخش پژوهشی است.

وی یادآور شد: پژوهشگران و متولیان پژوهشی باید جسارت و استمرار لازم را داشته باشند و یأس و ناامیدی به خود راه ندهند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز