رئیس اتاق بازرگانی کرمان:

اتاق کرمان از راه اندازی مرکز شتابدهی فعالیت‌های نوآورانه حمایت می کند

۱۳۹۵/۰۹/۲۰ - ۱۰:۵۰:۲۰
کد خبر: ۴۹۱۸۱۴
اتاق کرمان از راه اندازی مرکز شتابدهی فعالیت‌های نوآورانه حمایت می کند
رئیس اتاق بازرگانی کرمان گفت: مرکز نوآوری و شتابدهی فناوری‌های همگرای شزان، عملکرد موفقی در کشور داشته است که اتاق کرمان از راه‌اندازی اینگونه مراکز در استان حمایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ سیدمهدی طبیب‌زاده در نشست مدیرعامل شرکت فناوری‌های همگرای شزان و جمعی از فعالان علمی و اقتصادی استان، با طرح این سئوال که چرا کرمان با وجود دارا بودن 25 درصد باغات کشور، 40 درصد معادن کشور، بالاترین ارزش افزوده معدن، تنوع اقلیمی، نیروی انسانی توانمند، نخبگان و استعدادهای علمی و مزایای دیگر، نسبت به استان‌های دارای امکانات خدادادی کمتر، از توسعه لازم برخوردار نبوده است؟ گفت: با وجود همه این پتانسیل ها، در بررسی شاخص های کلان اقتصادی استان مانند اشتغال، درآمد سرانه، تولید ناخالص ملی، ظاهر شهرها، وضعیت معیشت و سایر عواملی که برای سنجش سطح رفاه یک جامعه سنجیده می شود، فاصله بسیاری با سطح مطلوب آن وجود دارد.

طبیب زاده، با اشاره به توان خلق مزیت به عنوان پتانسیل ناشناخته دنیا افزود: در بسیاری از صنایع استان، توان خلق مزیت در تولید و بازار مصرف وجود ندارد در حالی که در بسیاری حوزه‌ها جزء اولین‌های کشور بودیم که در این رابطه می توان به تبدیل روند تکاملی از زراعت تا روش‌های جدید آبیاری، راه‌اندازی اولین شرکت هواپیمایی و خودروسازی خصوصی و نیز منطقه ویژه اقتصادی کشور در کرمان اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در تشریح دلایل این مشکل مواردی از جمله اینکه در صنعت از تکنولوژی فاصله گرفته ایم، در معدن خام فروشی می‌کنیم، کشاورزی ما در سطح تولید مانده و نمی توانیم جاذبه های گردشگری را معرفی کنیم، عنوان می‌شود، تصریح کرد: برای به کار بردن همه این عوامل در توسعه استان، باید راه‌های میان‌بر را انتخاب کرد و دیگر سیاست های گام به گام، الگوبرداری و کپی‌برداری از جوامعی که مراحل تکامل صنعت را طی کرده‌اند، پاسخگو نیست. رئیس اتاق کرمان خاطرنشان کرد: در حال حاضر باید به سمت خلق ثروت، ایجاد ارزش افزوده، تاسیس شرکت های دانش بنیان و مراکز تبدیل ایده‌ها به محصول رفت تا از این طریق منابع را فعال و در خدمت اقتصاد استان قرار داد.

طبیب زاده، به عدم بازگشت نخبگان و استعدادهای کرمانی به استان اشاره کرد و افزود: استان با وجود برخورداری از این ظرفیت مهم، توان جذب و حفظ ایشان را ندارد که نشان دهنده سطح کار پایین در حوزه های اقتصادی است. رئیس اتاق کرمان بیان کرد: در استان به دنبال نسخه‌ای برای ترکیب همه ظرفیت ها و امکانات استان به منظور داشتن جامعه‌ای پیشرفته و اقتصادی مدرن، با تکنولوژی و حضور فعال در بازارهای بین المللی هستیم و همچنین صاحبان سرمایه باید بپذیرند که روش های علمی و تحقیقاتی می تواند ضمن چند برابر کردن ثروت آنها، فرصتی را برای خدمت به استان و کشور فراهم کند. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر موضوعاتی مانند ذخیره آب، ریزگردها و فرآوری محصولات در استان کرمان بسیار مهم است، افزود: اتاق کرمان از ایده‌های نوآورانه، خلاقانه و ایجاد ثروت از طریق اندیشه و تلاش استقبال می کند و امیدوارم مرکز شتاب دهنده کرمان نیز کار خود را با شدت و جدیت آغاز کند.

در ادامه این نشست نیز مدیرعامل شرکت نوآوران فناوری‌های همگرای شزان گفت: اکنون در کشور به این نتیجه رسیده‌اند که عمر و ظرفیت کسب و کارهای سنتی و با نرخ بازگشت سرمایه معین، رو به پایان است و دیگر بدون ایجاد نوآوری قادر به ادامه مسیر نیستند که اتاق کرمان این موضوع مهم را به خوبی درک کرده است. رضا کلانتری نژاد، افزود: بسیاری از اتفاقات اقتصادی مهم کشور که برای نخستین بار از کرمان آغاز شده نشان دهنده وجود پتانسیل و توان نوآوری در این استان است که امیدواریم با توسعه این مسیر گام های بیشتری در زمینه فعالیت های نوآورانه و خلاقانه برداشت.

وی در ادامه به تشریح چگونگی تاسیس و شیوه فعالیت مرکز شزان پرداخت.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز