استاندار فارس:

نگاه مدیران استان به سرمایه گذاران مثبت است

۱۳۹۵/۰۹/۲۱ - ۰۹:۱۹:۰۴
کد خبر: ۴۹۲۲۲۹
نگاه مدیران استان به سرمایه گذاران مثبت است
استاندار فارس گفت: امروز مدیران ما با نگاه مثبت به سرمایه گذاران نگاه می کنند و بارها نیز تاکید کرده ام که سرمایه گذار یک انسان نیک اندیش است.
به گزارش خبرگزاری برنا از  فارس، مهندس سید محمد علی افشانی در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان که با حضور رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد اظهار داشت: دستاوردهای بزرگی همچون کنترل تورم 44 درصدی و رساندن آن به زیر 10 درصد، مثبت شدن تراز تجاری صادرات غیرنفتی و ثبات نرخ ارز که نوسانات آن در سه و نیم ساله گذشته کمتر از 7 الی 8 درصد بوده است بخش قابل ملاحظه ای از آن تحت تاثیر مدیریت مدیر لایق، با تجربه و کاردان بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت بوده که نتایج آن را مردم ملاحظه کرده اند.
استاندار فارس افزود: متاسفانه همه دستاوردهای عظیمی که این دولت با محدودیت فراوان منابع بدست آورده است تحت تاثیر اشتغال قرار می گیرد که به خوبی دیده نمی شوند در حالیکه میزان بیکاری کاهش قابل توجهی نیز داشته است.
وی به شاخصه های استان فارس اشاره کرد و گفت: نرخ مشارکت اقتصادی استان در سال 94، عدد 37.5 درصد ، نرخ اشتغال 87.9 درصد، نرخ بیکاری 12.1درصد، سهم اشتغال در بخش کشاورزی 20.6 درصد، سهم اشتغال در بخش صنعت 29 درصد و سهم اشتغال در بخش خدمات 50.4 درصد بوده است که بیانگر این است که توجه استان دربخش خدمات کشاورزی بوده که باید به بخش صنعت نیز بیشتر توجه شود.
مهندس افشانی افزود: استان فارس از نظر محصولات زراعی رتبه اول، باغی رتبه دوم و در دامی رتبه چهارم را دارا می باشد که در مجموعه رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.
استاندار فارس به حوزه صنعت و معدن استان اشاره کرد و افزود: وجود حدود 4720 واحد صنعتی به بهره برداری رسیده سبب شده تا فارس بتواند رتبه 5 کشور را بدست آورد.
وی ادامه داد: 70 شهرک و ناحیه صنعتی مصوب که 62 شهرک در حال بهره برداری و واگذاری  به متقاضیان است در استان وجود دارد و منطقه ویژه اقتصادی شیراز نیز به وسعت 1000 هکتار و منطقه ویژه صنایع  انرژی بر لامرد جهت استقرار صنایع بزرگ در کنار منطقه پارس جنوبی و امکان تامین آب منطقه از طریق دریا به مساحت  8500 هکتار در حال اجرا می باشد.
مهندس افشانی گفت: همچنین 542 معدن دارای پروانه بهره برداری در استان با ذخیره قطعی 2/8 میلیارد تن و ظرفیت استخراج سالیانه حدود 50 میلیون تن در استان وجود دارد و 37 نوع ماده معدنی مختلف در استان شناسایی شده که از این میان، ۲۰ ماده معدنی در حال بهره‌برداری می‌باشند.
وی گفت: فارس رتبه دوم سنگ تزئینی (۲۰ درصد) و رتبه اول ذخایر و استخراج خاک نسوز و صنعتی در کشور (90 درصد) را دارا می باشد.
استاندار فارس ظرفیت های زیارتی و گردشگری استان را جزء مزیت های استان برشمرد و افزود: وجود مرقد مطهر حضرت شاهچراغ (ع) در شهر شیراز و نامگذاری این شهر به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) توسط مقام معظم رهبری و وجود 1408 بقعه متبرکه در سطح استان، وجود چهار اثر ثبت شده در فهرست آثار جهانی همانند تخت جمشید،پاسارگاد،نقش رستم،باغ ارم، وجود 3000اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی ، وجود آرامگاه های حافظ و سعدی در شهر شیراز و وجود جاذبه های طبیعی منحصر به فرد و حیات وحش بی نظیر و کم نظیر سبب شده است تا فارس اولین استان کشور از نظر موقیت زیارتی و گردشگری باشد.
وی به مهمترین اقدامات انجام شده در راستای اقتصاد مقاومتی در استان اشاره کرد و افزود: درون زا بودن و برون گرا بودن از شاخصه های اصلی اقتصاد مقاومتی می باشد و مهم ترین خروجی آن نیز باید در امر تولید دیده شود.
استاندار فارس ادامه داد: یکی از کارهایی که در همین راستا انجام شده فعال کردن منابع عظیمی است که در استان سرمایه گذاری شده بود اما متاسفانه به دلیل مشکلاتی که داشتند از چرخه تولید خارج شده بودند و یا کمتر از ظرفیت اسمی خود فعالیت می نمودند.
وی گفت: خوشبختانه با تصمیم دولت و موافقت بانک مرکزی برای 7500 طرح اعتبار 16 هزار میلیارد تومان تقسیم شد که سهم استان فارس سهم کمتری بود چرا که براساس تعداد واحدهای صنعتی این تقسیم انجام شده بود.
استاندار فارس گفت: با رایزنی هایی که انجام شد هیچ گونه سقف و محدودیتی برای استان وجود نداشت و توانستیم در طرح ارتقاء تولید به 323 طرح رقمی بالغ بر 453 میلیارد تومان پرداخت نمایئم و مقام اول کشور را بدست آوریم.
وی ادامه داد: تا کنون 106 جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان برگزار شده و به مشکلات  661 واحد تولیدی رسیدگی شده است که 1103  تصمیم برای حل مشکلات این واحدها اتخاذ و درنتیجه تاکنون 55%  واحد ها به میزان 360 واحد، مشکلات آنها حل  شده و مابقی در دست پیگیری است.
مهندس افشانی به برگزاری 40جلسه کمیته جذب و حمایت از سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت: این کمیته به منظور تسهیل در روند احداث واحدهای تولیدی بزرگ و مهم تشکیل شده که مشکلات 120 واحد تولیدی در این جلسات بررسی و 190 تصمیم اتخاذ گردیده است و با پیگیری های به عمل آمده مشکلات 75 واحد تا کنون مرتفع شده است.
فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی استان فارس از تلاش های صدا و سیمای مرکز فارس در این زمینه تقدیر کرد و  اظهار داشت: گزارش های مثبتی از این رسانه در حوزه اقتصاد مقاومتی پخش شد و باید بدانیم که هرگاه بخواهیم مردم در سرنوشت خود نقش بالاتری را ایفا کنند باید آنها را امیدوار کنیم.
استاندار فارس به جذب منابع صندوق توسعه ملی اشاره کرد و افزود: پیگیری مستمربه منظورتامین تسهیلات ارزی موردنیازواحدهای صنعتی استان انجام شده به نحوی که تاکنون مبلغ 1021 میلیون دلار  تسهیلات ارزی از محل منابع صندوق توسعه ملی به طرح های متقاضی تسهیلات در بخش صنعت به تعداد 13 طرح تولیدی استان اختصاص یافته است.
 مهندس افشانی گفت: به منظور شناسایی و معرفی ظرفیت ها و قابلیت های استان 81 بسته سرمایه گذاری به زبان های فارسی وانگلیسی جهت ارائه به متقاضیان سرمایه گذاری داخلی وخارجی با میزان سرمایه گذاری پیش بینی شده حدود 250 هزار میلیارد ریال تهیه شده است.
وی اظهار داشت: استان فارس در واگذاری پروژه های نیمه تمام عمرانی به بخش خصوصی باشناسایی 139 پروژه و واگذاری قطعی 63 پروژه و 76 پروژه دیگر در شرف واگذاری جزء استان های پیشرو کشور می باشد.
وی گفت: اگر سه گروه صاحبان ثروت، قدرت و فکر در کنار یکدیگر قرار بگیرند اقتصاد رونق خواهد گرفت و این سه گروه در استان در حال هم جهت شدن هستند.
استاندار فارس گفت: با توجه به اینکه پایه اصلی اقتصاد استان کشاورزی بوده و با عنایت به خشکسالی های فراوان  تصمیم بر این شده که روش کشاورزی اصلاح شود و به همین منظور برنامه ریزی های لازم جهت ایجاد حداقل29شهرک کشاورزی با محوریت فعالیت های کشت گلخانه ای درتمامی شهرستانها انجام شده است.
استاندار فارس به دیگر برنامه های اقتصادی استان اشاره کرد و افزود: پس از اجرای برجام تاکنون فارس میزبان 36 هیئت اقتصادی و تجاری خارجی از کشور های مختلف از جمله : هیئت هایی به ریاست وزیر کشاورزی ، اقتصاد و انرژی هلند، معاون وزیر کشاورزی آلمان و وزیر گردشگری ترکیه بوده است.
مهندس افشانی، فارس را قطب پزشکی جنوب کشور و کشورهای حاشیه خلیج فارس دانست و افزود: پیگیری وانعقاد قرارداد به منظور راه اندازی شهر تخصصی سلامت با الگوبرداری از آخرین تکنولوژی روز دنیا در حوزه سلامت به وسعت 830 هکتار و سرمایه گذاری بالغ بر 100 هزار میلیارد ریال توسط بخش خصوصی اقدامی بوده که در حوزه سلامت انجام شده که درمرحله تجهیزکارگاه می باشد.
استاندار فارس به شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و افزود: به منظور حمایت از این شرکت بین شرکت های تحت پوشش پردیس شرکت های دانش بنیان با واحدهای صنعتی انعقاد قراردادهایی به مبلغ 490 میلیارد ریال و پرداخت تسهیلات به مبلغ 114 میلیارد ریال به شرکت های مستقردرپارک علم وفناوری انجام شده است.
وی ادامه داد: سهم استان فارس در شرکت های مورد تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزایش داشته و  از 46 شرکت در سال 94 به 88 شرکت در سال 95 رسیده است.
مهندس افشانی گفت: تشکیل شرکت های تعاونی فراگیر در 25 شهرستان استان به منظورتجمیع سرمایه روستائیان و سرمایه گذاری در طرح های تولیدی با توجه به ظرفیت های سرمایه گذاری موجودشهرستانها اقدام دیگری بوده که انجام شده تا اعضای تعاونی ها بتوانند از تسهیلات 4 درصدی استفاده نمایند.
استاندار فارس گفت: در بحث صادرات غیر نفتی خوشبختانه در شش ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 103 درصد رشد به لحاظ ارزش داریم.
وی به عملکرد بانکهای استان فارس در پرداخت تسهیلات اشاره کرد و افزود: طبق گزارش بانک مرکزی، استان فارس در جذب سپرده ها رتبه 4 و در پرداخت تسهیلات رتبه 4 در کشور را دارد ولی نسبت مصارف به منابع این استان 65% می باشد که از بین 31 استان کشور رتبه 28 را در نسبت مصارف به منابع دارا می باشد.
استاندار فارس گفت: عملکرد بانکها در طرح ارتقاء واحدهای تولیدی قابل تقدیر می باشد اما انتظار داریم استان فارس از نظر نسبت مصارف به منابع در جایگاه واقعی خود قرار گیرد.
وی از بانک کشاورزی به عنوان اولین بانک پرداخت کننده تسهیلات طرح ارتقاء تولید تقدیر کرد و افزود:  با توجه به اینکه تا کنون 400 میلیارد تومان طرح به این بانک معرفی شده است اما سقفی که برای پرداخت برای بانک مشخص شده 119 میلیارد تومان می باشد که این موضوع به استانی که در بدترین وضعیت کشاورزی در طول تاریخ قرار دارد آسیب می رساند
مهندس افشانی ادامه داد: در برخی از استان ها اگر خشکسالی ادامه پیدا کند آسیبی به اقتصاد آنها نخواهد زد چرا که پایه اقتصادشان بر مبنای کشاورزی نمی باشد و خواهشی که دارم این است که هر آنچه که می توانید به بخش کشاورزی فارس کمک نمائید.
استاندار فارس به بلوکه نمودن بخشی از تسهیلات اعطایی توسط بانکها تا پایان دوران بازپرداخت اشاره کرد و افزود: برخی ازبانک ها علیرغم بخشنامه هاوضوابط بانک مرکزی پس از اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی بخشی از تسهیلات (حدود 25 درصد) را در حساب مشتری بلوکه می نمایند که با توجه به دریافت سود توسط بانک عامل از مبلغ مذکور ، عملاً سود تسهیلات از 18 درصد به 24 تا 25 درصد افزایش یافته وازاتمام طرح درزمان مقرربه دلیل کمبودنقدینگی جلوگیری می نماید که این امر آسیب جدی به تولید وارد می نماید.
مهندس افشانی گفت: بر اساس الزام بانک مرکزی به بانک های کشور ، واحدهای متقاضی تسهیلات بیشتر از مبلغ 10 میلیارد ریال برای هر بار تقاضا ، موظف به ارائه مفاصه حساب مالیاتی شده اند. قبلا هر مفاصه حساب برای دوره زمانی یکساله اعتبار داشت ولی اخیرا بانک ها برای هر بار دریافت تسهیلات متقاضی را ملزم به ارائه مفاصا حساب مالیاتی می نماید.
استاندار فارس به افزایش سقف اختیارات مدیران بانک های استان در اعطای تسهیلات تاکید کرد و گفت: در پرداخت تسهیلات از محل منابع داخلی ، سقف مبلغ در اختیار مدیران بانکی استان، محدود می باشد و بسیاری از پرونده ها که مبالغی بیشتر از سقف اختیارات استان در خواست می نمایند می بایست در کمیته اعتبارات مرکز مصوب گردد که زمانبر می باشد که پیشنهاد می گردد سقف اختیارات مدیران استانی افزایش یابد.
استاندار فارس گفت: در شرایط فعلی رکود حاکم بر اقتصاد و مشکلات واحدهای تولیدی ، بانک های عامل در پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش دوره های بازپرداخت را سه ماهه و یا شش ماهه پیش بینی می کنند که واحدهای دریافت کننده تسهیلات موفق به بازپرداخت به موقع اقساط نمی گردند از طرفی بانک ها میزان 60 درصد فروش سال قبل را ملاک پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش قرار داده که مشکلاتی را برای واحدهای تولیدی راکد یا با ظرفیت تولید بسیار پایین ایجاد نموده است.
مهندس افشانی بر لزوم تعیین تکلیف واحدهای تولیدی تملک شده توسط بانک ها تاکید کرد و گفت: بانک های پرداخت کننده تسهیلات پس از انجام اقدامات قانونی و تملک واحد تولیدی اقدام به توقف فعالیت واحد  تولیدی و اخراج کارکنان می نمایند که این امر موجب معطل ماندن سرمایه گذاری انجام شده و هم چنین بیکاری تعدادی از کارگران میشود .
استاندار فارس ادامه داد: پیشنهاد می گردد بانک های عامل در مقطع زمانی شش ماهه ملزم به تعیین تکلیف واحدهای تولیدی تملک شده با هدف راه اندازی مجدد واحد تولیدی گردند.
وی به متناسب سازی دوره بازپرداخت تسهیلات با ماهیت طرح اشاره کرد و افزود: دوره ی اجرای بعضی از طرحها از جمله هتل ها و ... معمولا بیشتر از دو سال طول می کشد و همچنین دوره باز پرداخت اقساط و تسهیلات دریافتی این طرحها نیز معمولا بیشتر از 5 سال طول می کشد که پیشنهاد می گردد بانک مرکزی دوره اجرا و باز پرداخت اقساط تسهیلات طرحها را متناسب با ماهیت طرحها تعیین و به بانک های عامل ابلاغ نماید.
استاندار فارس ادامه داد: با توجه به اینکه فارس استان گردشگری می باشد موضوع متناسب سازی دوره بازپرداخت تسهیلات بسیار مهم می باشد چرا که نیاز به هتل وجود دارد .
وی گفت: لازم است خط اعتباری ویژه برای بانک صنعت و معدن استان جهت پاسخگویی به تقاضای تسهیلات واحدهای صنعتی و خط اعتباری ویژه استان فارس با هدف توسعه واحدهای صنایع تبدیلی بخش کشاورزی، احداث سردخانه، تغییر الگوی کشت، توسعه کشت های گلخانه ای، توسعه مکانیزاسیون، با عاملیت بانک کشاورزی (با توجه به شرایط وثیقه کشاورزان) ایجاد گردد.
نظر شما