۶۱ درصد بقاع متبرکه خراسان رضوی درآمدزا است

۱۳۹۵/۰۹/۲۱ - ۱۴:۵۵:۵۲
کد خبر: ۴۹۲۵۶۶
۶۱ درصد بقاع متبرکه خراسان رضوی درآمدزا است
معاون بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: از مجموع 254 بقعه متبرکه در این استان 155 بقعه درآمدزا بوده و از این میان 81 بقعه درآمد بیش از 100 میلیون ریال در سال دارند.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، مرتضی حقیقی افزود: برای تهیه طرح جامع بقاع متبرکه در چارچوب جذب اعتبار به منظور تامین زیرساختهای بقاع تاکنون برای 62 بقعه متبرکه درآمددار این طرح تهیه شده است.

وی گفت: این مجموعه سه دفتر یا مجموعه فعال شامل وظیفه تجدید و تنظیم اسناد اجاره رقبات، فعالیتهای عمرانی و تعمیرات و نگهداری، سرمایه گذاری و مشارکت را برعهده دارد.

معاون بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی افزود: تعداد کل رقبات موقوفات در استان 158 هزار مورد است لذا خراسان رضوی دومین استان کشور به لحاظ برخورداری از رقبات موقوفات به شمار می رود.

وی ادامه داد: از این تعداد مدیریت 125 هزار و 830 رقبه اعم از منفعتی و انتفاعی بر عهده اداره کل اوقاف و امور خیریه است که 40 درصد رقبات کشاورزی و 60 درصد رقبات مربوط به مسکونی و تجاری می باشد.

او گفت: مشکل عمده در مدیریت رقبات موقوفات مربوط به رقبات کشاورزی با توجه به کمبود منابع آبی است که باید به صورت ویژه و متمرکز در ارتباط با ساماندهی، ایجاد ارزش افزوده و برنامه ریزی برای بهره وری بهتر آنها برنامه ریزی ویژه انجام داد.

حقیقی همچنین گفت: 85 درصد از 20 هزار سند اجاره رقبات موقوفات این نهاد به روزرسانی شده و مستاجرین حقوق موقوفه را پرداخت کرده اند اما 15 درصد از این اسناد شامل 6 هزار و 300 سند اجاره منقضی شده و حقوق موقوفه آنها پرداخت نشده است.

وی افزود: همه اجاره نشینان بدهکار موقوفات افراد عادی نیستند بلکه عمدتا دستگاههای حاکمیتی هستند که متصرف رقبات بوده و نسبت به تجدید اجاره آنها اقدام نمی کنند.

معاون بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی ادامه داد: قبل از راه اندازی سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه و در سال 1390 آمار مربوط به تجدید اسناد اجاره در کل استان سه هزار و 631 سند بود که با راه اندازی سامانه این تعداد به 33 هزار سند در سال 91 و 23 هزار سند در سال 92 و 18 هزار سند در سال 93 و 22 هزار سند در سال 94 و در هشت ماه امسال به 15 هزار سند رسیده است.

وی گفت: این آمار نشان می دهد سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه کشور کمک بسیار شایانی نسبت به روزرسانی و تجدید اجاره ها کرده است.

معاون اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی به رویکرد این نهاد مبنی بر ایجاد درآمدهای پایدار نیز اشاره و بیان کرد: این اداره کل از واگذاری سرقفلی و حق تملک اعیان و خام فروشی اراضی فاصله گرفته و به سمت وصول مالاجاره و ایجاد درآمد پایدار برای موقوفات پیش رفته است.

وی افزود: با این رویکرد از مجموع درآمدهای واصله سال 93 اداره کل اوقاف 18.5 درصد از محل وصول مال الجاره رقبات موقوفات بوده که این رقم در سال به 20 درصد و در هشت ماه امسال به 26 درصد رسیده و در مجموع طی یک دوره سه ساله این نهاد در وصول درآمدهای پایدار به 38 درصد رشد دست یافته است.

حقیقی به فعالیتهای عمرانی نیز اشاره و بیان کرد: از ابتدای امسال 28 پروژه جدید و توسعه ای با زیربنای حدود 15 هزار و 300 مترمربع و اعتبار 55 میلیارد ریال دولتی و نذورات و درآمد موقوفات اجرا شده که در مجموع میانگین پیشرفت پروژه ها 85 درصد است.

وی با اشاره به پروژه های حوزه سرمایه گذاری و مشارکت در اداره کل اوقاف خراسان رضوی گفت: این پروژه ها با سه شاخه اصلی تنوع بخشی به سرمایه درآمدی موقوفات و بقاع متبرکه، ارائه الگوی مناسب اقتصادی برای انواع موقوفات و دسته بندی اقتصادی موقوفات در راستای تبدیل سرمایه راکد به سرمایه مولد تدوین شده است.

او افزود: به همین منظور سعی شده از محل درآمدهای موقوفات با تعریف پروژه های سهامی گردش مالی موقوفات در حوزه های ساختمانی، تجاری، شیلات و کشاورزی ایجاد شود.

معاون اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی ادامه داد: در این چارچوب طی هشت ماه نخست امسال چهار پروژه مشارکتی در حوزه صنعت ساختمان با زیربنای 47 هزار و 500 مترمربع اجرا شد.

وی گفت: همچنین امسال قرارداد 9 پروژه مشارکتی در حوزه صنعت ساختمان با بخش خصوصی در عرصه 42 هزارمترمربع تنظیم و عملیات اجرایی 6 پروژه آن آغاز شده است.

او افزود: به ازای هر مترمربع ساخت و ساز در این پروژه ها برای 5.5 نفر اشتغال مستقیم و 6.6 نفر اشتغال غیرمستقیم به صورت روزانه ایجاد می شود که با این احتساب در طول دوران بهره برداری یک پروژه روزانه 720 نفر به صورت غیرمستقیم و 600 نفر به صورت مستقیم جذب کار می شوند.

وی با اشاره به شناسایی 83 پروژه طی سال جاری در موقوفات خراسان رضوی گفت: این پروژه ها در حوزه های کشاورزی، صنعت ساختمان، اقامتی و گردشگری با ارزش هزار و 50 میلیارد تومان در عرصه 702 هزارمترمربع زمین است که این پروژه ها برای هفت هزار و 500 نفر به صورت مستقیم و برای 9 هزار نفر به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد می کند.

معاون اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی افزود: قرار است این پروژه ها طی یک برنامه سه ساله با مشارکت بخش خصوصی و به صورت سهام موقوفات به اجرا درآیند.

حقیقی گفت: در بخش شیلات نیز هشت استخر از استخرهای موجود در مجموعه های کشاورزی که کار نگهداری و جمع آوری آب را داشتند به پرورش شیلات و ماهی اختصاص یافت که برآورد می شود تا پایان سال 100 تن ماهی از این استخرها برداشت شود.

وی افزود: هر تن ماهی یک نفر را به صورت مستقیم و چهار نفر را به صورت غیرمستقیم مشغول کار می کند.

او ادامه داد: نخستین قرارداد بی.او.تی (بهره برداری، ساخت، تحویل) این اداره کل در موقوفه سلطان سلیمان تربت حیدریه در زمین 25 هکتاری کشاورزی با مشارکت بخش خصوصی و یک دوره کشت 16 ساله زعفران تنظیم شده است.

حقیقی گفت: 60 درصد از درآمد طرح با بخش خصوصی و 40 درصد درآمد خرج نیت واقف خواهد شد. تاکنون سرمایه گذاران از مشارکت در این پروژه استقبال خوبی انجام داده اند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز