استاندار:

زمینه برای ایجاد دانشگاه کارآفرین در آذربایجان شرقی مساعد است

۱۳۹۵/۰۹/۲۲ - ۰۲:۰۱:۰۲
کد خبر: ۴۹۲۶۲۵
زمینه برای ایجاد دانشگاه کارآفرین در آذربایجان شرقی مساعد است
جبارزاده گفت: در دولت یازدهم زمانی که با مشکل برخورد می شود نخستین جایی که به ذهن افراد برای حل مشکلات جهت رجوع خطور می کند دانشگاه هاست.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: دانشگاه ها باید شتاب علمی خود برای رسیدن به ایجاد دانشگاهی نسل سوم را افزایش دهند و حتی تمامی دانشگاهیان، کارکنان و دانشجویان باید به سمت کارآفرینی و ایجاد فرهنگ کارآفرینی در جامعه حرکت کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، اسماعیل جبارزاده در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر استان، هدف اصلی از برگزاری این آیین را ترغیب و تشویق جامعه علمی کشور، اساتید و دانشجویان به مقوله پژوهش و بخصوص پژوهش های کاربردی عنوان و اظهار کرد: پژوهشگران، الگوهای عملی برای جامعه علمی و تحقیقاتی استان هستند.

وی ادامه داد: در دولت تدبیر و امید فرصت مناسبی در کشور جهت بازنگری و آسیب شناسی به آنچه که در حوزه پژوهش انجام شده به وجود آمده تا از تکرار ایرادات و اشکالات جلوگیری شود.

جبارزاده اظهار کرد: باید نتیجه این آسیب شناسی و همفکری منجر به ارتقای دانشگاه های استان شود.

وی با بیان اینکه در طول سه سال گذشته قدم‌های ارزشمندی برای ارتقاء دانشگاه‌های استان برداشته شده، افزود: هنگام تحویل گرفتن دولت یازدهم وضعیت دانشگاه‌های استان مطلوب نبود و نوعا دانشگاه‌های ما در رنکینگ داخلی و بین‌المللی جایگاه مناسبی نداشتند و حتی در لیست مراکز ارزیابی شونده هم نبودند و امروز شاهد رشد قابل توجه دانشگاه‌های استان در میان دانشگاه‌های کشور و دنیا هستیم.

وی ادامه داد: در طول سه سال گذشته با تلاش شبانه روزی روسای دانشگاه ها و اعضای هیات علمی شاهد رشد قابل توجهی در جایگاه دانشگاه های استان بین دانشگاه های کشور بودیم.

جبارزاده با اشاره به اینکه در سنوات گذشته دانشگاه های ما در مقطع نسل اول و دوم عملکرد قابل قبول داشتند، اضافه کرد: امروز سطح توقع از دانشگاه ها به عنوان دانشگاه های نسل سوم بیش از گذشته است.

وی افزود: امروز از دانشگاه ها انتظار می رود برای حل مسائل، مشکلات و معضلات در کنار بخش های دولتی و خصوصی باشند.

وی متذکر شد: اینکه از حدود پنج هزار واحد تولیدی استان تنها 10 درصد دارای مراکز آرندی باشند یک اشکال است و باید مراکز تولیدی دارای مراکز تحقیقاتی و توسعه موفق باشند؛ در حال حاضر هم زمینه و فرهنگ رجوع به دانشگاه و تحقیق و پژوهش در عمل ایجاد شده و می توان ادعا کرد زمینه برای ایجاد دانشگاه کارآفرین در استان مساعد است.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: در دولت یازدهم زمانی که با مشکل برخورد می شود نخستین جایی که به ذهن افراد برای حل مشکلات جهت رجوع خطور می کند دانشگاه هاست.

وی ادامه داد: در گذشته افراد بر اساس منویات، برداشت های شخصی خود و بر اساس پتانسیل و توان فکری خود می خواستند مشکلات را حل کنند ولی در سه سال گذشته اعلام کردیم که انجام هر کاری در استان باید پیوست علمی داشته باشد.

جبارزاده افزود: اجازه نمی دهیم هیچ کاری در استان بدون بررسی و مطالعه علمی انجام شود و این انتظار در بین صنعتگران، تولید کنندگان و تجار به وجود امده که دانشگاهیان و پژوهشگران در کنار آنان قرار گیرند.

جبارزاده با بیان اینکه اگر ساختار سازمانی دانشگاه در دو نسل گذشته باقی بماند توان اجرای ماموریت جدید به عنوان دانشگاه کارآفرین را نخواهد داشت و لازم است اصلاح ساختاری در سازمان دانشگاه انجام شود، اضافه کرد: همه محققان و دانشجویان هم باید در جهت نهادینه کردن فرهنگ کارآفرینی در میان خود قدم بردارند و بدانند ماموریت ما فقط ارائه مقالات مختلف نیست و باید بدانیم دنبال چه هدفی هستیم و دستیابی به این هدف را باور داشته باشیم.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: اصلاح ساختار باید در دانشگاه ها انجام شود و نباید منتظر ابلاغیه، دستورالعمل و بخش نامه های بالادستی بود.

وی اظهار کرد: تمامی دانشگاهیان اعم از دانشجویان، اعضای هیات علمی و پرسنل اداری باید به سمت کارآفرینی و ایجاد فرهنگ کارآفرینی قدم بردارند.

جبارزاده با اشاره به اینکه در دولت های گذشته بودجه کشور وابسته به نفت بود، گفت: با وجود تنگناهای بسیار در دولت یازدهم 25 الی 30 درصد بودجه کشور وابسته به نفت است و توجه بر درآمدهای پایدار دیگر در این دولت اتفاق افتاده است.

این مسؤول اذعان داشت: کاهش درآمدهای نفتی فرصتی است برای دانشگاه‌های ما که در جهت رسیدن به درآمدهای پایدار قدم بردارند.

وی افزود: من از همه اعضای ستاد بزرگداشت هفته پژوهش استان مراتب قدردانی خود را اعلام می‌کنم و به یکایک پژوهشگرانی که به عنوان پژوهشگر برتر انتخاب شده‌اند تبریک می‌گوییم و امیدواریم این عزیزان الگوهای عملی جامعه تحقیقاتی باشند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز